Gå til innhold
  • Bli medlem

La oss snakke pakksekker!


Anbefalte innlegg

Hei folkens, 

Skal på en 14 dagers packraftingtur i finnmark i juli, så er i full sving med å kjøpe inn og teste utstyr. 

Jeg er nysgjerrig: Hvilke pakksekker mener du er best? 

Jeg testet nylig Sea To Summit Ultrasil og den holdt ikke mål som noe annet en sprutsikker. Mackenzie sine fra XXL er noe mer vanntette etter min mening. 

Tenkte å pakke teltet bak ryggen på packraften. Vil nok ta en søplesekk rundt og deretter pakksekk rundt teltet igjen for å sikre det 100%. 

Noen som har innspill til hvilke pakksekker som er suverent best? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Best" er relativt og det er "vanntett" også. Skal du ha noe du kan senke ned under vann uten at det blir vått inni så må du se på kraftigere skyts enn vanlige vanntette pakkposer. Hva slags sekk har du? Jeg har kun et par testturer i packraft, men jeg har sekk som er vanntett i seg selv og i tillegg bruker jeg søppelsekk inni. Sovepose, dunjakke og slike sensitive ting pakkes i vanntette pakkposer. Jeg har kjøpt mine fra Zpacks. Så langt har ikke noe vann klart å trenge inn i sekken en gang, men nå har jeg ikke mistet den uti vannet heller.

Forresten. Hvorfor pakksekk rundt teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet tåler jo en del vann før det blir problemer. ville ikke brydd meg om å pakke det nevneverdig vanntett i det hele tatt.

Rettelse, jeg bryr meg ikke nevneverdig om å pakke teltet tørt. Sovepose og klær derimot er jeg veldig streng på at det forblir tørt.
Jeg har et mylder av forskjellige poser fra Osprey, STS, Dovrefjell, osv... Så lenge de ikke har hull, så skal sekken ligge veldig lenge i vann før det trekker inn og gjør mye vått.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hvis du skal ha pakksekker som er lett og veldig praktiske, men ikke har forselglede sømmer og vanntett åpning kan jeg anbefale slike fra e-bay:

F304C76B-CB2C-4F80-83B0-EAAD81E3A409.thumb.png.c3f08b045cc63e8b60790a0f01ea508a.png

De veier lite, og siden åpningen ikke er lufttett er de enkle å pakke i sekken. 

Skal du ha pakksekker som ikke er vanntett er disse ekstremt lette og gode, laget i mesh:

58909B58-FED1-4834-A3C0-4A0137629C59.thumb.png.eae84505c1c90013b428ff5bf53af2f6.png

 

Den eneste helt tette pakksekken jeg har  er en Sea To summit ultrasil, som jeg har brukt i 10 år.

Er du sikker på at du ikke har fyllt den opp litt for mye? Slik at du ikke fikk rullet toppen nok?

Skal du bære i ryggsekk kan du bruke en søppelsekk som packliner, i tillegg til disse vanntette pakkposene dine. Da blir det vel tett nok?

Skal du ikke bære mye, og tar med en bag, selger 123friluft en naturehike vanntett bag med rulleåpning. En slik skal jeg kjøpe og ha med på kanoturer hvor det ikke er noen bæringer å snakke om.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anders Holt said:

.....

Jeg testet nylig Sea To Summit Ultrasil og den holdt ikke mål som noe annet en sprutsikker. Mackenzie sine fra XXL er noe mer vanntette etter min mening. 

......
Noen som har innspill til hvilke pakksekker som er suverent best? 

For Makenzie sine mosegrønne skriver XXL "Vanntett pakkpose" mens det på merkelappen som henger på selve posen står at den ikke er vanntett...

Sjekk med hva som selges på kajakkbutikker? Finnes mye forskjellig som er vanntett nok. 😄

20180527_144534.thumb.jpg.f1da5b26a8811b4a460257672a7db890.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på tur i packraften så går alt som absolutt ikke skal bli fuktig i denne. Har foreløpig aldri opplevd at noe har blitt fuktig i den. Den veier litt mer enn de supertynne pakkposene, men samtidig er den ganske så robust.

https://www.xxl.no/sea-to-summit-sts-big-river-vanntett-pakksekk-65l/p/1115035_1_style

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitesterkt og funksjonelt for kajakk/kano : Sea to summit - Big river.

Lett og i sekk på vandretur : noko lett i ultrasil. 

Gode midt i mellom allround : exped sine pakkposar. Dei siste har eg nokre av som har holdt i maaange år, lettare og mjukare enn Big river men meir slitesterk enn ultrasil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MacKenzie-posene har vist seg gode for mitt bruk (kanopadling på flatt vann og rolige elver), men har foreløpig ikke veltet eller forsøkt å senke ryggsekken med pakksekker som innhold under vann. Jeg tror MacKenzie-posene er "vanntette" i regn, sprut og flytende i vannet - men ikke hvis de senkes under vann (slik jeg forstår merkingen). Jeg synes for øvrig at disse posene er mer robuste enn i hvert fall 0-15l fra Sea to Summit, som jeg også har forsøkt. 

Jeg har i tillegg en diger Ally-pakksekk som jeg putter både ryggsekken + div. andre pakksekker inni, og den opplever jeg som vanntett (selv om borrelåsen m. bretting trolig ikke er 100% tett ved senking under vann).

Skal kjøre noen tester på pakksekkene mine ved neste tur! 
NB! Jeg bruker også søppelsekker/handleposer som ekstra sikring i tillegg til pakksekk på div. klær og sovepose.  





 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har som har tålt utrolig med juling er noen tykke Ortlieb. De er "nuke-proof"  men veier jo deretter.
Sea To Summit sine Big River (som @Tessatroll nevner er vel i samme klasse.)
Har endel Sea To Summit Ultra-sil som brukes i dagstursekken mest.
Sea To Summit Lightweigt er den jeg har kjøpt mest av. Den pakksekken jeg har funnet som kombinerer styrke kontra vekt best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sak fra Clas Ohlson, som er kjøpt for rideturer. Den må tåle både regn og hestesvette. Tung og stiv sak, men den funker. 

Ellers må jeg si det er veldig enkelt med mange små poser, og at disse gule, som eksploderte ut av kajakkene (ref: bilde til @Terka) er veldig solide og vanntette. Og de kommer i mange forskjellige varianter. 

https://www.kajakk-fritid.no/vanntettoppbevaring/vanntett-oppbevaring.aspx

https://www.westsystem.no/p/20076/vanntett-ryggsekk-24-l---gul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her en stor vanntett pose fra Piteraq (eller hvordan det nå skrives). Denne har ventil i et hjørne, slik at man kan presse ut luft etter at man har forseglet åpningen. Denne er grei, da den tar lite plass, men har samtidig tykt nok stoff til å tåle skikkelig juling. Kjøpt på Tinder og banditter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Lompa skrev:

Her en stor vanntett pose fra Piteraq (eller hvordan det nå skrives). 

Eg har også ein stor ein frå Piteraq, 60 eller 70 liter. Den har solid stoff utan å vere stivt, samt reimer og fester for å kunne lage ein enkel "sekk" av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Tessatroll skrev:

Eg har også ein stor ein frå Piteraq, 60 eller 70 liter. Den har solid stoff utan å vere stivt, samt reimer og fester for å kunne lage ein enkel "sekk" av den.

Må være akkurat samme. Har tålt juling i mange år. Den har til og med vært brukt som turdusj, med soloppvarmet vann i sekken og ventilen som dusjhode..  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt på siden av diskusjonen, men har dere vurdert Hyperlite Mountain Gear Porter Pack? Materialet er vanntett (trekker heller ikke noe vann) og lett, og sekken er laget spesifikt for packrafting. Jeg er selv involvert i selskapet som selger den her i Norge så jeg linker ikke til den, men anbefaler å sjekke ut reviews rundt om på nettet. Det er en av de mest populære sekkene for packrafting , nettopp fordi den holder utstyr tørt når man packrafter :)

Ellers fungerer det selvfølgelig fint å line en vanlig storsekk med nesten hvilen som helst stor vanntett pakkpose. Men min erfaring er at sekken etter hvert vil trekke mye vann og bli kjip å bære på, selv om det som er i pakkposen holder seg tørt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Magnus Hole Olsen skrev:

Dette er kanskje litt på siden av diskusjonen, men har dere vurdert Hyperlite Mountain Gear Porter Pack? Materialet er vanntett (trekker heller ikke noe vann) og lett, og sekken er laget spesifikt for packrafting. Jeg er selv involvert i selskapet som selger den her i Norge så jeg linker ikke til den, men anbefaler å sjekke ut reviews rundt om på nettet. Det er en av de mest populære sekkene for packrafting , nettopp fordi den holder utstyr tørt når man packrafter :)

Dette er jo en sekk, og ikke en pakkpose, men ellers vil jeg gjerne gi en shoutout til HMG-sekkene. Står en HMG-sekk på handlelista her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Thomas E skrev:

Dette er jo en sekk, og ikke en pakkpose, men ellers vil jeg gjerne gi en shoutout til HMG-sekkene. Står en HMG-sekk på handlelista her.

Jepp, som sagt litt på siden av diskusjonen :) Men de fleste har jo gjerne med seg sekk også på tur, så jeg tenkte det var et nyttig innspill 😅 For å være litt mer relevant kan jeg jo da foreslå HMG pakkposene, de er ihvertfall både vanntette og pakkposer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt den STS big river saken som XXL selger til rundt 500 spenn, har vel hatt den i 3 sesssonger. Skal ikke påstå jeg har senket den i vann men den virker utrolig robust og tykk og har tålt veldig mye juling. Er bygget bombesikker kjennes det ut som :) Prisen er vel heller ikke avskrekkende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.