Gå til innhold
  • Bli medlem

Sletteidvatni og Vikbekkfjellet


Kikut

Anbefalte innlegg

Har egentlig planlagt turen inn til mitt favorittområde på vidda i år - i og rundt Dimmedalen. Men nå er det engang slik at det er betydelig kortere å kjøre til Kalhovd og jeg tenker jeg kanskje går over bekken etter vann.

Vikbekkfjella har jeg kun vært i en gang før - fisket da noen dager rundt og i Reksjå, Holken, Viktjønn. Begredelig med fangst. Har hørt fine historier om Sletteidvatni.

Noen her som har noen tips om området, erfaringer med mer? Hvordan er forholdene der oppe i starten av juli?

Ønsker dere en flott fiskesommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt mine turer i vikbekkområdet og har opplevd alt fra veldig mager fangst på ukestur til å få mer enn jeg klarer å spise. For min del har jeg hatt størst lykke ved skikkelig godvær i det området. Dette er en av de plassene på vidda der snøen går ganske tidlig, så tidlig i juli kan funke der. Med den varmen vi har hatt nå så tror jeg det nærmer seg ganske snøfritt i området rundt kalhovd, på selve vikbekkfjellet så henger snøen igjen litt lenger da det er høyere oppe, men om det ikke skulle bli veldig kaldt i juni, tror jeg forholdene vil være gode allerede fra slutten av juni/begynnelsen av juli.

Det er mange vann i området, har ikke fått fisk i alle, mange av de små er også veldig grunne, så vet ikke om de huser fisk, men prøve meg stort sett på alle vann da en aldri vet om det plutselig skulle dukke opp en storing. 

@Tom42 Har mange flere sesonger der inne enn det jeg har. Ellers så var turbloggeren @Bjarne H.S. der inne for et år siden, ligger en fin rapport fra den turen på bloggen hans. Utifra det så skal du nok få noen tips i forhold til hvilke områder som kan være verdt å besøke

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt de helt store opplevelsene på Vikfjellet, skjønt Holken er et artig vann.  Flott leirplass ved innoset. Har opplevd at det bete fisket er langs ura på vestsiden.   Pleier å gå lengre inn til det innerste Sletteidvatnet,  Flott leirplass ved stor flat stein.  Har opplevd  et flott tørrfluefiske der i området rundt innbekken.  Om du går over utbekken og følger land 30 - 50 meter forbi denne er det en banke i vannet ca 15 - 20 meter fra land.  Er fisken på hugget har jeg opplevd et eventyrlig fiske der.  Ellers er vannet ovenfor, følg bekken opp.  vannet ligner på et rumpetroll.  Der er det stor fisk.  Ellers kan jeg anbefale Youtube:  Fire dager på loffen på Vikbekkfjellet. Hardangervidda.

Når det gjelder meg vet jeg ikke om jeg kommer på fjellet i år.  Kan hende jeg må reoperere kneet.  Dersom intet skjer før 1 juli vil jeg prøve å komme meg på vestviddda.  .  Der er terrenget slakkere og er jeg heldig får jeg tillatelse til å kjøre på bomvei.  Har kjøpt meg sykkeltilhenger slik at jeg i det minste slipper å bære.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være god info fra bl.a. @Tom42 og @rayun så hadde jeg meg en fantastisk, men dyr tur inn i det området i fjor, som nevnt ovenfor. Skulle jeg tatt turen igjen ville jeg satt en mer direkte kurs mot Sletteidvatni og hatt meg en natt ved bl.a. Prestetjønni. Der var det fisk i virkelig godt hold synes jeg. Derfra inn til vestenden av Sletteidvatni og fiske i vannene i det området. Fortsetter varmen nå i Sør-Norge så åpner kanskje veien innover der rekordtidlig også. Følg f.eks. med på FB-siden til Kalhovd turisthytte.

Ørret fra Prestetjønni:

DSC05765.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, folkens! Meget mulig det blir Vikbekkområdet og Sletteidvatni i midten av juli på meg da. Noen tanker om hvor lang tid man bruker på å gå fra Synken til Sletteidvatni?

Alternativet er som nevnt Dimmedalen. Men her ligger nok snøen litt lenger..?

Den supre bloggen til @Bjarne H.S. har jeg frekventert jevnlig, full av nyttig informasjon og flotte turskildringer!

Ha en flott viddasommer, kanskje sees vi på stien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er noen rykter som går om at veien opp til Kalhovd/Synken allerede er åpnet!? Jeg har ikke sjekket dette mer opp enn ryktemessig, men en telefon et sted kan kanskje bekrefte/avkrefte dette. F.eks. til Kalhovd turisthytte eller Maarfjell.no eller andre i området. PS. Hater å reklamere for Maarfjell pga. prispolitikken deres. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.