Gå til innhold
Glenn_G

Fremtidsdrømmer om storvegg

Anbefalte innlegg

Jeg er en fyr på 41 som ble introdusert for klatring forrige romjul da min bror tok med meg og min samboer til en hall med innendørs klatring i Stavanger. Vi ble umiddelbart hekta og kom igang med klatring hjemme i bergen Veldig tidlig i januar. Etter det så har det blitt klatring 2-3 ganger i uka pluss en hel del trening utenom. Innendørs klatrer jeg max 6- ruter og nå har vi også kommet igang ute og jeg har klatret en del 5+ ruter foreløpig. Skal prøve hardere ruter men de nederste boltene står jo 3 m oppe i veggen og det er ca 2,5 m mellom boltene videre sånn at man skal være bra forsiktig for å unngå bakkefall tidlig i rutene. Det har holdt meg igjen litt. Jeg klatrer kun på led bortsett fra om jeg har klatret en rute og bare skal opp igjen for å hente ned slyngene. 

For å komme videre i gradene ute, bør jeg da bite i det sure eplet og klatre på topptau først, eller bør jeg fortsette som nå med å veldig gradvis finne vanskeligere og vanskeligere ruter?

Den store drømmen med klatringen er jo å klatre store vegger med mange taulengder og overnatting underveis. Men det er selvsagt en lang vei dit. Tenker å ta kurs i naturlig sikring neste vår, noe jeg håper å få med samboeren på. Hun klatrer foreløpig lettere ruter enn meg og har klatret en hel del mindre på led. Men hun er gira da, så håper hun også blir hekta på led. 

Uansett, hvordan bør jeg gå videre for å ende opp med å klatre i store vegger? Hvordan legge opp klatretrening med tanke på å takle lange ruter feks? Og når jeg har kommet så langt at jeg har lært meg naturlig sikring og å klatre på flere taulengder, hvor bør jeg da prøve meg? Finnes jo mange flotte og kjente fjell i landet, mange har jo via ferrata(noe jeg også skal teste for utsikten sin del) men er det noen av disse som også har mulighet for «enkel» storveggklatring? 

Innser at det er ganske langt fram til at jeg er klar for dette men det er viktig med drømmer og motivasjon!

B872BE76-202F-49D3-88FD-04A5925551C9.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott med drømmer og du har jo kommet godt i gang da. Jeg er ingen storveggsklatrer, men har mosjonsklatret i mange år, så kan i hvert fall gi deg litt tips på veien til storveggene..

All klatring er bra når man starter, klatre mye og variert, og ikke nødvendigvis for hardt. Så unngår du skader, utvikler motorikk, evne til å lese rutene og flytt og beherske forskjellige typer fjell, flytt.  (sva, lister, vertikalt, slopere, riss etc..)

a. Tenk som i annen idrett. 80% rolig, maks 20% hardt.

b. Ikke noe galt i å topptaue, men ikke kjør på for mye med harde enkelt flytt over tid. Igjen kan det lett gi skader. Og skade avbrekk er mye verre enn å heller klatre litt lettere og mer. Så lytt til kroppen..

c For å utvikle utholdenhet vil en start være å klatre samme rute (1-2 grader lettere en  maks) flere ganger etter hverandre, inne som ute..

Det neste er det tekniske, og som du parallelt må få erfaring i. En mulig utvikling kan være

a. leding/rappell på bolt, flertaulengder. kamerat og taulagsrutiner opparbeides.

b. lede på kiler, først lette og korte ruter, og etter hvert det samme på flertaulengder.

c.  teknisk klatring på korte ruter med stiger etc, , så storveggsdrill på korte ruter etc..

Lykke til :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uskedalen, 200m helboltet rute på 4 taulengder. 

https://www.norsk-klatring.no/impulser/ute/fjell/ny-bolterute-i-uskedalen

Det har blitt mye klatring og mye progresjon, noe som ikke er til å unngå det første året man klatrer vil jeg tro. Merker at jeg har blitt mye sterkere og holder lenger. Men kjenner også at jeg de siste månedene har klatret mye mer "økonomisk" sånn at jeg klarer å spare mer krefter. Så det går fremover, men sydpillaren på stetind må nok vente til 2020 er jeg redd. Er mye annet enn bare klatring som må innlæres. Naturlig sikring og klatre flere taulengder skal jeg nok få til nå i vår/sommer, men kameratredning vil nok kreve mye tid å lære og det kommer jo på toppen av det hele.

 

Men så leste jeg plutselig om en helboltet rute på 200 klatremeter på fire taulengder i Uskedalen! 😁😎 Da kan vi prøve oss på flere taulengder med mye mindre risiko enn på en naturlig sikret rute. Vi kan også sette mye naturlige sikringer i tillegg selv om ruten er boltet.(Regner ikke med at den er så veldig tett boltet.) Har ikke kjøpt føreren for området enda men vet at det er mange titalls ruter der, så kan også ha blitt flere ruter nå. Så føreren skal kjøpes før ruten bestemmes. 

 

Uansett så er det snakk om lang, bratt svaklatring som det bør være greit å rappelere ned dersom vi ikke kommer helt opp eller noe uforutsett skjer. Satser på å gå to taulag samme dag og vi må ta der en periode med minst mulig trafikk i veggen selvsagt, for regner jo med at vi kommer til å bruke ekstremt lang tid. Jeg har tenkt litt på om det kanskje er best å være 3 stk på taulaget på dette prosjektet. Tenker at det er ekstra sikkerhet å være 3 stk om en blir skadet og siden det er boltede anker så blir det ikke like stor risiko ved å være flere der i forhold til hvis ankeret var bygget med kiler. Tenker da at første mann klatrer med dobbelt- eller tvillingtau og deretter sikrer de neste to som da klatrer samtidig. Dette forutsetter jo at fjellet er fast og at man gjerne kan klatre ved siden av hverandre mye av tiden. -Men skal legge ned mye research på dette i forkant da. Må jo lære sånn ca alt på noen måneder her, i tillegg til å trene opp form og teknikk.

 

Har noen her inne erfaringer fra Uskedalen? Eventuelt vet om andre boltede ruter som er minimum 100m? Er ellers ute etter mest mulig gode tips egentlig. Vi tenker å starte treningen for flere taulengder enten på det enkleste svaet vi kan finne eller eventuelt om vi finner et sted med enkel klatring som har flere store hyller sånn at det blir trygt å øve mye på å lage standplass, skifte over hvem som leder, rappelere osv. Men andre har kanskje bedre idéer? 😁

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg leser første innlegg i tråden riktig så bor du i Bergen og Vestlandet/Hordaland er ditt "nærområde" for å dra ut og klatre/øve på rutiner?

I Uskedalen er det vel Hjortegryta (korte ruter/en taulengde), ruta Chris og Steinar har laga, og et par klippefelt som er bolta. Generelt er det kultur og enighet for å ikke bolte i veggene oppunder Ulvanosa, bortsett fra et par utsatte steder og noen rapellanker.

Vær obs på at Chis sier følgende i linken din:

"Dette er en 4-taulengders rute av grad ca 4, 5, 6 og muligens 7 på siste. Jeg har bare boltet den, og ikke ledet den enda. Jeg skulle vel ønske den siste lengden var lettere. Ruta er helbolta, men noen vil kanskje supplere med naturlige sikringer noen steder. Jeg har prøvd å ikke setter bolter der man kan sikre naturlig, men samtidig vil jeg åpne for at flest mulig kan ha gleden av å klatre der."

Siden du begynner å få litt erfaring med uteklatring og hva du har kapasitet med ift vanskelighetsgrader ute kan det være lurt å øve på følgende:

- Standplassrutiner.(Disse kan fort variere litt om man er 2 eller 3 i taulaget.) Gode standplassrutiner bidrar mye ift effektiv klatring (tid i veggen) og sikkerhet.

- Naturlig sikring. Gå boltede ruter til og sett naturlige sikringer innimellom bolter. Gå lette ruter hvor du er trygg på klatringen og ha fokus (og ro) på å sette naturlige sikringer.

- Lese/se rutevalg i fjellet og rutenbeskrivelser i fører. Når du begynner å gå ruter uten bolter som viser veien videre er dette viktig mtp å ta gode valg.

Siste føreren for Uskedalen (2013?) er forresten bra, med gode rutebeskrivelser.

20190106_192015.thumb.jpg.9bb9ccb57c6e6662a9d0d2d29baa45fb.jpg

 

Her er noen tips om andre ruter på flere taulengder med "lett" klatring på naturlige sikringer: 

https://www.friflyt.no/klatring/6-langturer-for-deg-som-klatrer-paa-naturlige-sikringer

 

Beklager om dette ikke var så mye til direkte hjelp. 😄

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Ja jeg reagerte også på den det med "grad 4, 5, 6 og muligens 7." For det står også: 

"Hensikten er å lage en introrute for de som klatrer på 5-ernivå, for å skape noe for det lokale miljøet"

Så det jeg lurer på er om det kanskje er lett å klatre teknisk på delene av ruta som er 6er og 7er? Det står sikkert i føreren du har vil jeg tro 😉 For hvordan ellers skal folk på 5er-nivå komme seg opp grad 7 på siste taulengde? Men det var uansett det som gjorde at jeg ville se på flere ruter. Ideelt sett så ville vi jo prøvd så enkelt som overhode mulig første gang. Men det kan jo være at det koker ned til et valg mellom tung klatring på bolter eller enkel klatring på kiler. Føler meg selvsagt mer komfortabel med å rappelere ned fra boltet rute enn å bygge anker med kiler. 

Men får lete mer etter alternative boltede ruter og så er det bare å øve på alt som kommer til nytte i mellomtiden. Skal hente kassert klatretau i dag, skal brukes til å øve på diverse hjemme i stua. Er endel knuter og masse teknikker som må øves inn til vi drømmer om det før jeg føler meg sikker på at det sitter når man er 100m oppe i en fjellvegg.

 

EDIT:

Var litt kjapp med å legge inn svar så det ble litt mangelfullt. Ja jeg bor i bergensområdet og vi har noen utendørs steder nær byn, men pleier somregel dra til Øygarden/Sotra når der skal klatres ute. Er veldig mye å velge i der ute. Pluss at man blir vant med sparsommelig sikring noen av stedene, hehe. (Ene stedet er standplass på steiner, første bolt 3 meter opp og andre bolt enda to meter opp. Så når man da skal klippe på andre bolt så bør man jo ikke falle.) I føreren for områdene her så ser jeg at man har flere ruter å velge i som er på 4er nivå og er over 100m. Men alle er jo naturlig sikret da. Skjønner at man ikke vil bolte der der er lett å sette naturlige sikringer, men det er jo akkurat sånne steder det hadde vært trygt å øve på å klatre naturlig.

Ellers så skal jeg jeg hente et kassert klatretau i dag som skal brukes til å øve på standplassrutiner osv hjemme i stua. Tenkte det var greit å ha et kort tau til det så jeg slipper å pakke opp og ned klatretauene hele tiden. Tenker også at det må gå ann å øve på sånt på store steiner som har litt sprekker osv. Har jo masse kiler liggende, så de må jeg jo øve med uansett. Har kun en veldig liten kam nå, men sånn jeg forstår det så bør man unngå kamkiler fram til man er erfaren med vanlige kiler og hexer uansett.

Endret av Glenn_G
Mangelfullt svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et andet sted, der findes en 6-tovlængders 5-grads fuldt boltet rute - ganske vist lidt længere væk for dig: Fra Dåsnes få km syd for Evje i Setesdalen (Rv9) kører man ind gennem Dåsvassdalen. Man kommer op over et lille pas, og kort efter, at det begynder at gå nedad igen, ser man inde til venstre et stort sva. Man parkerer ved vejen, og derfra må man gå nogle hundrede meter op over noget myr og et stykke åben skov, inden man kommer til indsteget. Hvis man kommer vestfra ad Rv 42, vil man kanske køre en anden vej. Ruten hedder "Tryg og Glad". Jeg klatrede den for snart 10 år siden og kan anbefale den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tipset! Når vi skal prøve flere taulengder for første gang så kjører vi gjerne langt for å prøve å sikre en god og trygg opplevelse som gjør oss gira på mer! 😁 -Så denne veggen må jeg lete etter mer info om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av pertm
      Heisann,
      Jeg har drevet noen år med innendørs buldring (sporadisk) og har brukt et par lite aggressive "5.10" til dette. Har slitt en del med å stå stabilt på små chips, så tenkte jeg nå skulle kjøpe et par sko som var litt mer aggressive for å ta buldringen til nye høyder. Til vanlig bruker jeg 46 i sko, dvs føttene mine er ca 29.5 / 30 cm. Mine gamle "5.10" er 45 i størrelse og var sånn at jeg kunne gå rundt med de påsnøret uten smerter i timesvis.
      Etter fjellsports størrelsesguide kjøpte jeg "Shaman" skoene i samme størrelse jeg bruker til vanlig, 46. Fikk de i dag og fikk såvidt presset de på (måtte virkelig jobbe), og smertene er til de grader sånn at jeg lurer på om jeg klarer å buldre noe som helst med disse. Jeg vet at de ikke er til å labbe rundt med, og jeg klarer såvidt å stå oppreist i mindre enn 10 sekunder. Skoene klemmer aller mest på 2. og 3. tå fra stortåen. Har også lest på nettet at de vil utvide seg, men hvor lang tid tar det? Må jeg brekke meg gjennom flere uker med buldring før skoene passer? Eller burde jeg bytte de til 0.5 nr større?
      Hadde lyst å prøve ut skoene i dag, men hvis jeg skal returnere de så må de nesten være ubrukt
       
    • Av Klättertjejen
      Hei
      Har kjøpt nye klatresko, men de er en halv størrelse for små. Har samme typen i 41.5 som passer perfekt.
      Er det noen måte jeg kan utvide skoen på? Få de til å forme seg bedre etter foten.
      https://www.vpg.no/evolv/189313/evolv-spark-all-around
    • Av Klättertjejen
      Hei
      Må kjøpe meg nye klatresko, har evolv bandit nå og er veldig fornøyd med dem. Men finner ikke de til salgs på nett lengre, i Norge.
      Noen som har prøvd samme sko og har forslag til en annen sko med samme kvaliteter?
    • Av surku
      Hei,

      Jeg lurer på om noen har noen erfaringer med halvtårskurset ved nordnorsk klatreskole? Planen var egentlig å ta ett friår fra studier for å klatre og tindrerangle i alpene og USA. Men er ikke så lett å rektutere venner vekk fra studier, kjærster, jobb, netflix eller gullfisken. Så jeg har begynt å se på andre alternativer.. Halvtårskurset ser jo veldig spennende alternative ut. Jeg har erfaring med naturlig sikring i fjellet, men har ett stort forbedringspotentsiale.
      Så hvor mye klatring er det ila av kurset, og på hvilket nivå? Ser ut som det er mye ski på nettsiden.
      Hadde satt umåtelig stor pris på egene eller andres erfaringer, eller ideer til andre alternativer!
      Mvh
      Sverre
    • Av Ingstad
      Det er mye mestring i å bevege seg raskt oppover lange ruter i fjellet. F.eks å klatre 10 taulengder og rekke lunsj nede i campen er veldig moro. På lengre ruter som Mongejura er det en ren nødvendighet med fart for å i det hele tatt kunne vurdere å klatre så lange ruter. Høy fart krever erfaring og disiplin og kunnskap for å få til. Det sistnevnte er kanskje letteste å gjøre noe med nå som sesongen er over, så jeg  samlet det jeg fant på nett om rask multipitch-klatring i en lang liste, og poster den her.
      Mesteparten av tiden som kastes bort kastets bort på standplass; Å bygge standplassen, å ta av og på vonde sko, jakker, sekker, kveile tau, overleverer rack, sortere rack, selvforankre, spise, tisse, og prate om hvor kul taulengden var. Derfor handler denne listen seg om effektive standplassrutiner. 
      – Første regel: Aldri gjør ingenting. Hold begge klatrerne i arbeid hele tiden. Hvis du ikke har noe å gjøre på standplass kaster du bort tid.
      – Når følgeren er inne i taubremsen, rens selen for det du har igjen av utstyr på en av slyngene i ankeret, så de henger klart til andremann kommer opp.
      – Bruk så behagelige klatresko at du ikke trenger å ta de av og på på hver eneste standplass
      – Print ut topoen i 2 eksemplarer. Har dere en hver i lomma slipper man å tenke på å bytte osv.
      – På ruter med bolta standplasser: Bruk tauet, dropp cordeletten: https://www.ukclimbing.com/articles/page.php?id=8857
      – Bruk forlengere kun der det er nødvendig.
      – Som andremann bør du begynne å gjøre deg klar når det er 10-20 meter igjen av tauet. Når du hører «Standplass!» er du allerede i gang med faffingen. 
      – Dropp sekk og klatre med en 0,5l vannflaske med karabiner i selen sammen med anmarssko og varmejakke, og mat og en hodelykt i lommene. Elektrolyttpulver i drikkeflasken gjør at du klarer deg med mindre vann.
      – Klatrer med en 60-slynge rundt skulderen, og rack alt på denne. Å bytte utstyr blir dermed lett: Bare gi hele slynga til lederen, så er hun klar.
      – Finn ut mest mulig om ruta, innmars og utmarsj på forhånd.
      – «Lunsjpauser» med store måltider, kaffe fra termos osv er ikke vits. Spis lite og ofte, gjennom hele dagen. Med taubremsen i guide-modus kan man spise mens man drar inn tau, venter på at den andre sorterer racket osv.
      – Kutt ned nøtte-racket fra 2 karabinere til 1 karabiner med alt mulig på, og ta bort ekstra nøtter.
      – Avtal på forhånd at man skal holde tempoet oppe: Gjør hverandre gira på å bevege seg raskt. Er dette avklart gjør man hverandre raskere.
      – Sett flere kammer en nøtter.  Disse er mye raskere å sette og rense en nøtter og hekser. Setter seg ikke fast.
      – Stå opp grytidlig(!!!)
      Andy Kirkpatrick skriver at å bevege seg raskt i fjellet handler om å finne et tempo du kan holde hele dagen, som i et maraton. Synes det er en god måte å se på det på.
       
      Hva er dine tips for å bevege seg raskt i fjellet?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.