Gå til innhold
  • Bli medlem

Våtdrakt for barn, til bading?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Det er jo en eventyrlig vår/forsommer på Vestlandet i år :) Ungene har badet en del i sjøen, men vannet er jo rimelig kaldt. Jeg lurte derfor på å kjøpe våtdrakter til ungene, så kan de bade masse uten å bli kald og solbrent mens far lager mat.

Jeg lurer på om jeg bør kjøpe drakter med lange armer og lange ben, eller med korte armer og korte ben. Sistnevnte er nok best når det er veldig varmt på land, men siden vannet er kldt og det ofte blåser noe er det kanskje nødvendig med lange armer og bein på draktene? (Jeg heller mot lange drakter foreløbig).

Noen som har noen tips til billige våtdrakter til denne bruken? Eldste er snart 6 år og ca 112 cm høy, minstejenten er 3,5 år og kanskje 90 cm høy (har ikke målt henne).

Helst i butikker man har i Bergen/Askøy, eller brukt.

Jeg tør ikke kjøpe slikt på ebay, pga. fare for farlige kjemikalier i draktene.

Takker for tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vanskelige med barn og våtdrakter er å finne noen som sitter tett nok på kroppen. De fungerer veldig dårlig om de blir for romslige. Da blir det mye vann som skal varmes opp vanskelig å opparbeide skikkelig varme. Anbefaler derfor at de prøves på barna før kjøp om mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har brukt våtdrakt siden hun var 4 1/2 og er nå snart 9 år. Billige våtdrakter er noe ræl er vår erfaring. En fra Europris til ca 400 gikk rett i søpla. Slapp inn vann alle veier. Har ellers bare hatt O`Neill og hver drakt varer to år for henne. Kostet ca 1500,- stk og er vel verdt pengene spør du meg (og henne). Den siste kjøpte vi på XXL. Lillebroren som er 3 år yngre arver fortløpende og er like fornøyd som storesøster. 

 

Lange ben og armer er bra synes vi. Bra mot kjølig vann, sol og brennmaneter. Funker som bare det hele sommeren. Vi seiler mye og er mye på stranda. Våtdraktas oppdrift er en bonus som gjør det enda enklere å svømme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
56 minutter siden, SnorreL skrev:

Min datter har brukt våtdrakt siden hun var 4 1/2 og er nå snart 9 år. Billige våtdrakter er noe ræl er vår erfaring. En fra Europris til ca 400 gikk rett i søpla. Slapp inn vann alle veier. Har ellers bare hatt O`Neill og hver drakt varer to år for henne. Kostet ca 1500,- stk og er vel verdt pengene spør du meg (og henne). Den siste kjøpte vi på XXL. Lillebroren som er 3 år yngre arver fortløpende og er like fornøyd som storesøster. 

 

Lange ben og armer er bra synes vi. Bra mot kjølig vann, sol og brennmaneter. Funker som bare det hele sommeren. Vi seiler mye og er mye på stranda. Våtdraktas oppdrift er en bonus som gjør det enda enklere å svømme.

Så det du sier er at en Oneill fra xxl er mye bedre enn en Northpeak? (selges på coop obs).

Oneill førpris 999, nå 399: https://www.xxl.no/o-neill-reactor-ii-3-2-mm-bz-full-vatdrakt-junior-var-forpris-999/p/1144426_2_style

6F03AF9E-459A-4496-864F-A8E557508BC2.thumb.png.d4d0ae7b47781771f1a87121a7fa62f5.png

Jeg synes den ligner på den som er avbildet i finn-annonsen jeg så, og det er en Northpeak. Men jeg har jo null peiling på sånt:

95BCE5A2-78F7-4905-9FD9-500DD7E9643C.thumb.png.9981f0e6e8a76e09fefedb41f7075c4e.png

 

Og våtdrakt til en på 3 år, det har jeg ikke klart å finne... Minste er størrelse 4 år, men målskjemaene viser at det heller er til 5-7 åringer de passer.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke noe om North Peak. Bare at O`Neill er bra saker og en kjent  produsent gjennom mange år og leverer til proffe surfere mfl. og det vi kjøpte til ca 400,- var crap. O`Neill str 4 passet finfint til vår 4,5 åring i fjor sommer.  Kan godt være litt romslig er vår erfaring. Andre kan ha andre opplevelser og løsninger for seg. Datter sier at det er ved halsen det kommer inn litt vann. Hun sier at draktene slipper inn lite til ikke noe vann ved ankler og håndledd. 

 

Med det tilbudet på XXL er det vel lite å lure på. Er den litt for stor nå vil den uansett passe på et senere tidspunkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En våtdrakt skal jo slippe inn vann uansett, men tettheten kan avgjøre hvor varmt barnet holder seg. Jeg har dog erfaring med at ungene holder seg varme selv om drakta er litt romslig. Vannet i drakta blir uansett varmet opp av kroppen. 

Har erfaring med både O’neill og billig kjøpt brukt på Finn, og begge er like bra og varte like lenge. Det som spiller en rolle er tykkelsen. Jo tykkere jo varmere. Vi har 2,5 mm.

De brukte var heller ikke slitt. Vi kjøpte O’neill ny kun fordi vi ikke fant brukt i riktig str. 

Lange armer er fint, da kan de bade hvor som helst. Når de er ferdig skal drakta av uansett. 

Våtdrakt er smart og gir ungene mye større frihet og badeglede! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biliige Oneeon drakter fra Eurpris har funka helt fint til barna her.  (Jeg finner dem per nå ikke på nett, men har sett at den henger i butikk.)

Sammen med våthansker og våtsko (kjøpt relativt billig på Kajakk & Fritid, barna padler også kajakk), fungerer disse våtdraktene helt fint for vår del til bading med sjøtemperatur på 6 plussgrader tidlig i april. 😁

FB_IMG_1510649626215.thumb.jpg.ebdf1b01c2d1bec5f583fef088ac4feb.jpg

Vær obs på at om du kjøper for stor & romslig våtdrakt "til å vokse inn i", så får man mer vann inn i drakten  (tar lenger tid å varme opp), og vannet inne i drakten byttes mer ut med kaldt vann utenfra (kroppen forløpende varme opp mer/nytt vann) enn i en tettsittende.

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
50 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Jeg lurte i hvertfall ikke stort, og har bestilt slike våtdrakter til ungene. Takker for tipset i tråden!

Jeg var innom i dag for å kjøpe de, og tibudet var gått ut. 1000kr stykket var uaktuelt :( Søren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ville unngått våttdrakt for å holde solen ute. Ville smurt huden innenfra og ut (gode fettsyrer) og evnt smurt med fysisk filter og null kjemikalier en gang mellom 12-14 om barnet får sol på seg da.

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
54 minutter siden, annaerbest skrev:

Jeg ville unngått våttdrakt for å holde solen ute. Ville smurt huden innenfra og ut (gode fettsyrer) og evnt smurt med fysisk filter og null kjemikalier en gang mellom 12-14 om barnet får sol på seg da.

Det skjønte jeg faktisk ingenting av 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt våtdrakter til ungene noen dager, så er det mange grunner til at jeg synes det er helt knall. 1.Ungene fryser ikke like mye, hverken når de bader eller når de skal ut av vannet. 2. Jeg slipper å tenke like mye på om de er smurt, siden det kun er hodet, hender og føtter som er bare. 3. Ungene synes de er kule, og jeg har inntrykk av at de er bøsere og tør å herje mer med draktene på.  4. drakten gir beskyttelse mot klegg. 5. De er litt oppdrift i draktene, noe som hjelper litt, med barn som skal lære seg å svømme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 26.5.2018 den 16.21, Terka skrev:

Biliige Oneeon drakter fra Eurpris har funka helt fint til barna her. 

 

299kr, str 3-4 passer fint til 6åringen her, og da holder den ihvertfall denne sesongen :) Virker mer enn gode nok.

Til 3 åringen er det vanskelig å finne, men jeg har bestilt en i størrelse 2 år, som skal gå til 112 i høyden, hun er 98 høy, så den passer nok fint :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tørrebarn.no selger de våtdrakter ned til str. 1-2 år for kr 299. De er med korte armer og korte bein tror jeg. Har ingen erfaringer med de selv, men vurderer å kjøpe til frøkna her på snart 2år. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.