Gå til innhold
  • Bli medlem

Totalforbud bål (Splittet fra Nybegynnertur Ryfylkeheiane eller Sirdal ?


Lompa

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Sijoei skrev:

Har som drøm å få familien hekta på tur :)  Har nå fått lokket ut Gubben og to ungdommer på 12 og 15 år neste helg.  Noen som har en fin telttur de kan anbefale? Helst med et vann ved målet da minstemann elsker å fiske. Pga totalt bålforbud i Rogaland så drøyer vi stormkjøkkenet denne gang, så tips til god turmat som ikke krever oppvarming settes også pris på😍 

Stormkjøkken og andre brennere er helt OK selv om det er bålforbud. Disse lager ikke brann i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutter siden, Lompa skrev:

Stormkjøkken og andre brennere er helt OK selv om det er bålforbud. Disse lager ikke brann i naturen.

Hvis brannvesenet har innført totalt bålforbud er vel alle former for åpen ild omfattet av dette, også stormkjøkken og andre brennere?  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Heriks said:

Hvis brannvesenet har innført totalt bålforbud er vel alle former for åpen ild omfattet av dette, også stormkjøkken og andre brennere?  

Ja, åpen flamme inkluderer gassbrennere, fuelbrennere, stormkjøkken, sprit/rødsprit osv. Gjelder vel også griller og engangs griller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører safe og unngår alt av ild. Kiipt å sette fyr på skogen for en liten fisk( eller pølse om det ikke blir napp😬) Men forstår at det er ulik oppfatning av temaet. Tar meg en telefon til brannvesenet for nysgjerrighetend skyld . Blir nok fin tur uten varm mat også 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lompa said:

Sikker? Bål er noe annet enn kokeapparat. Særlig om man setter det på fjell eller stein. Jeg ville bare ha brukt stormkjøkkenet med den aller beste samvittighet. Er man i tvil kan man ta en telefon til brannvesenet og spørre.

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/forbud-mot-brenning-i-15-kommuner-i-rogaland-1.1122653

 

Det er jo ingen forskjell om en skogbrann ble antent av en gassbrenner eller et bål? Resultatet blir det samme, dårlig trøst i at det var en gassbrenner og ikke et bål 😁

Når det er sagt så er seff en gassbrenner utrolig mye sikrere og mer kontrollerbar en et bål. Jeg bruker nok det uansett hvor stor skogbrannfare det er. Plasserer man en gassbrenner på et fornuftig sted så er det jo i prinsippet umulig og antenne noe, selv om man velter den. Skal vel ha bra mange tommeltotter og lite i knollen hvis man klarer og antenne en skogbrann pga en gassbrenner! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenning av ved eller kvister (kvistbrenner) gir gnister. Stormkjøkken eller andre primuser gjør ikke. Bruker man disse langt unna brennbart materiale ser jeg ikke noen problemer. Må bare plasseres slik at de ikke kan antenne noe om de skulle velte. I fjæra, på sand eller grus langt unna gress, lyng eller kratt kan ikke slike apparater antenne noe. Om de da ikke eksploderer. 

Men totalforbud er totalforbud. Får håpe det kommer ei real bløyte snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lompa skrev:

Totalforbud mot åpen ild, ja. Dette regnes ikke som åpen ild. 

Mulig de bruker andre definisjoner andre steder enn i Oslo, men like greit å ikke ta sjansen tenker jeg. 

Skjermbilde.PNG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Heriks skrev:

Mulig de bruker andre definisjoner andre steder enn i Oslo, men like greit å ikke ta sjansen tenker jeg. 

Skjermbilde.PNG

Interessant! Jeg kontaktet selv Oslo brannvesen under et slikt ekstraordinært forbud for noen år siden, og de sa nettopp det motsatte. Jeg kunne bruke min brenner i Marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lompa skrev:

Interessant! Jeg kontaktet selv Oslo brannvesen under et slikt ekstraordinært forbud for noen år siden, og de sa nettopp det motsatte. Jeg kunne bruke min brenner i Marka.

Da har de tydeligvis ombestemt seg eller situasjonen er ekstra prekær denne gangen , for innlegget på bildet er 17 timer gammelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repeterer meg selv her fra innlegg i annen tråd:

20180524_171713.thumb.png.14d1838d8dc18b8fafc1166d976afa7a.png

https://www.dsb.no/lover/brannvern-brannvesen-nodnett/veiledning-til-forskrift/veiledning-til-forskrift-om-brannforebygging/

Hvorvidt flammen kommer fra gass, bensin eller andre kilder er vel irrelevant? Like så om produkter som avgir flammen er produsert av Nittedals, MSR, Primus, naturen selv, eller andre.

"All aktivitet som kan føre til brann vil være omfattet av bestemmelsen". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Lompa skrev:

Stormkjøkken og andre brennere er helt OK selv om det er bålforbud. Disse lager ikke brann i naturen.

Kokeapparater har også forårsaket brann, både fra primuser og stormkjøkken, m.f.  Ser ikke om denne splittede tråden gjeler det generelle bålforbudet, eller et Totalforbud. Er det kun det generelle båforbudet er det jo lov til å både tenne bål, (med forsiktighet) og andre former for "åpen varme", ved bruk av kokeapparater.

Men er det innført Totalforbud, så gjelder det all form for "åpen varme". At det i enkelte områder (med Totalforbud), gies et (eller noen) unntak fra det totale forbudet, er ikke overførbart til andre distrikt, eller andre år. Det vurderes fra år til år og fra sted til sted. En må lese hva som står i Totalforbudet, hvert år og i hvert område.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tiur3 skrev:

Ser ikke om denne splittede tråden gjeler det generelle bålforbudet, eller et Totalforbud. Er det kun det generelle båforbudet er det jo lov til å både tenne bål, (med forsiktighet) og andre former for "åpen varme", ved bruk av kokeapparater.

Skal rette overskriften jeg, det er da altså totalforbud mot bål som er innført ganske mange plasser i disse dager det er snakk om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks endret tittelen til Totalforbud bål (Splittet fra Nybegynnertur Ryfylkeheiane eller Sirdal ?
1 time siden, Lompa skrev:

Interessant! Jeg kontaktet selv Oslo brannvesen under et slikt ekstraordinært forbud for noen år siden, og de sa nettopp det motsatte. Jeg kunne bruke min brenner i Marka.

Hva Oslo brannvesen bestemte for noen år siden, er da ikke relevant for denne tråden, eller for i år (denne gangen)!  Er det innført Totalforbud (ekstraordinært forbud) i et område, må en lese teksten for hvert år/gang, da det kan varriere fra år til år og fra område til område, hva de mener er nødvendig. 

Kan opplyse at i år, så gir O.B. kun unntak for grilling på egen terrasse/veranda, når forholdene er forsvarlig. All annen "åpen varme" er forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tiur3 skrev:

Hva Oslo brannvesen bestemte for noen år siden, er da ikke relevant for denne tråden, eller for i år (denne gangen)!  Er det innført Totalforbud (ekstraordinært forbud) i et område, må en lese teksten for hvert år/gang, da det kan varriere fra år til år og fra område til område, hva de mener er nødvendig. 

Kan opplyse at i år, så gir O.B. kun unntak for grilling på egen terrasse/veranda, når forholdene er forsvarlig. All annen "åpen varme" er forbudt.

Det må vel i prinsippet bety at det også er røykeforbud i marka? For om en tent sigarett ikke er "åpen flamme", så er det vel vanskelig å få fyr på den uten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TOT skrev:

Det må vel i prinsippet bety at det også er røykeforbud i marka? For om en tent sigarett ikke er "åpen flamme", så er det vel vanskelig å få fyr på den uten?

Ja 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, TOT said:

Det må vel i prinsippet bety at det også er røykeforbud i marka? For om en tent sigarett ikke er "åpen flamme", så er det vel vanskelig å få fyr på den uten?

Det enkleste for de fleste tror jeg er å bare tenke at all bruk av brannfarlige gjenstander ikke er lov ved et totalforbud. Liten vits i å gruble over alle mulige/umulige kombinasjoner.

Altså alt som potensielt kan antenne en brann er i prinsippet ikke er lov. ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, TOT skrev:

Det må vel i prinsippet bety at det også er røykeforbud i marka? For om en tent sigarett ikke er "åpen flamme", så er det vel vanskelig å få fyr på den uten?

Skogbranner har blitt startet med en enkel sigarett før, så her må nok snusen fram. Røyker du i bilen, og kaster sneipen ut av vinduet? Farlig!

Men altså, når det innføres totalforbud mot åpen ild, da bør man rette seg etter det, selv om fisken du nettopp fanget må spises rå. Heldigvis kan havregryn og vatten spises uten varmebehandling. Kaffen kan til nød tygges. ;)

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Det enkleste for de fleste tror jeg er å bare tenke at all bruk av brannfarlige gjenstander ikke er lov ved et totalforbud. Liten vits i å gruble over alle mulige/umulige kombinasjoner.

Altså alt som potensielt kan antenne en brann er i prinsippet ikke er lov. ;) 

problemet med slike forbud er vel det motsatte - at handlinger som definitivt ikke kan antenne brann også blir forbudt. Slik som å røye i en kano "midtfjords" og å fyre primus på et steinskjær ... Men jeg ser jo poenget med regler som er enkle å håndheve ...

Jeg slutta å røyke i 1996 og kan ha kaffen på termos, så det skal nok gå bra en stund ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hege P. skrev:

Men altså, når det innføres totalforbud mot åpen ild, da bør man rette seg etter det, selv om fisken du nettopp fanget må spises rå. Heldigvis kan havregryn og vatten spises uten varmebehandling. Kaffen kan til nød tygges. ;)

Er vel ikke så mye fisk å få, når det er så varmt. :) Og har en ikke tid til å reise dit, det ikke er innført Totalfobud, er det bare å ha med seg ekstra salt. Rense/sløye fisken, salte den godt, holde den relativt kjørlig og ta med fiske hjem. :) Så slipper en å spise fisken rå, eller kaste en fin fisk.  Må nok vannes ut hjemme, før koking/steiking. Men, hva så? :) Ellers vil jeg vel anbefale folk som har tenkt på noen dager i naturen, reis lengere unna og til steder der det ikke er innført Totalforbud. Så kan en brenne, med forsiktighet.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Hege P. said:

Håper det ikke er noen på tur Norge på langs i disse dager, med sekken full av Real Turmat. ;)

Mon tro om kommunikasjonen også går andre veien, eller om vår kjære "Fjorden Walkabout" bare har 24/7 komunikasjon inn til fjellforum.no underveis. Håper han får i seg noe mer enn bare tørt knekkebrød eller 5 dager gammelt brød ihvertfall 🤔😄

Screenshot_20180525-134832.thumb.png.024ff61f6266fd20db9c98388a258205.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.