Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til 3-sesonger telt


kriryd

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg trenger hjelp til å finne ut hvilket telt jeg skal gå for og ønsker derfor tips evt. kommentarer til de teltene jeg har sett på som aktuelle. 

Er for tiden student og kan derfor ikke stille særlige krav til vekt på telt som jeg har skjønt, da prisen går rimelig fort opp om vekta skal ned. (Men vekt er forsåvidt litt viktig)
Teltet skal brukes av meg og samboeren + en medium størrelse hund. Vi bruker begge Exped Synmat 9 LW og trenger derfor både litt bredde og lengde i teltet, så jeg har siktet meg litt inn på 3-manns telt. Det må også være greit å bruke teltet alene da (antakelig) de fleste turene blir solo. 

Er litt usikker på om jeg vil ha kuppel eller tunnel telt da jeg ser positive ting med begge, så tar gjerne imot forslag på begge. De teltene jeg har sett på har vært tunneltelt. 
Ser for meg at tunnel er fint dersom man skal lage mat i forteltet pga dårlig vær og sikre at turutstyret holder seg tørt. 
Teltet blir stort sett å bli brukt i Finnmark, enten ved elv eller vann. 

Her er teltene jeg har sett på til nå som er interessante: 

Helsport Lofoten Trek 3 Camp
Ser flott ut å kunne åpne fronten for å få utsikt. Også bra med myggnetting! 

Helsport Fjellheimen Trek 3 Camp
Veldig lik Lofoten. 

Angående prisklasse så tenker jeg noe i den retninga disse teltene ligger på, maks rundt 4000 - 5000,-.

Dersom noen har kommentarer/erfaringer rundt vekta eller volum på disse så tar jeg gjerne innspill på det. 
Er flere år siden sist jeg eide ett telt. Eneste jeg har brukt og som har begrenset lengda på mange av turene er en Helsport lavvu på over 6kg (uten myggnetting).

Er det andre alternativer jeg burde se på? 

Takk på forhånd! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vurderer Helsporttelt bør du se på outlet-siden deres. Det er telt brukt i forbindelse med messer, eller fjorårets modell og lignende, som du får skikkelig gode tilbud på. De har blant annet Fjellheimen Trek teltet ditt til 2700 kr. https://www.helsport.no/fjellheimen-trek-3-manns-3019. Jeg har handlet to demo-telt fra Helsport før, begge i ypperlig stand til fin pris.

Hvis du vurderer kuppeltelt kan du ta en titt på Reinsfjell Pro 3. https://www.helsport.no/reinsfjell-2-outlet-3365  Vekten er akkurat samme som Fjellheimen Trek, men som en del av Pro-segmentet er Reinsfjellteltet lagd med bedre og sterkere duk, og er å regne som et firesesongs-telt. Reinsfjell har bedre takhøyde (spesielt der Fjellheimen skråner i bakkant), omtrent like stor liggeplass, og du får to innganger på det. Da kan du og samboeren ha hvert deres fortelt, og du kan holde bikkja unna matlagingen. 

Jeg har ikke Reinsfjell selv, men har Fjellheimen 3 camp x-trem. Akkurat samme fasong som trek, men ekstra inngang og lagd for litt røffere vær (sterkere duk, barduner, stenger + stormmatter og bedre ventilasjon). Det gir god plass til to mann, og hver sin inngang er veldig kjekt. Teltet skråner imidlertid en god del, så om du er lang kunne det blitt trangt i fotenden.

Når alt det er sagt så er jo uansett 4+ kg rimelig tungt for 3-sesongstelt. I allefall til solobruk hadde jeg kikket på noe hakket lettere. X-trem teltet veier omtrent det samme som Trek-teltet, og jeg drasser ikke mye på det alene. Rondane 3 Camp er kortere og har lavere takhøyde, ser jeg, men er jo et betydelig lettere telt på 2,35 kg i stedet for 4,1. Den forskjellen setter du pris på når du bærer alene, og det er trygt innenfor prisklassen din. https://www.helsport.no/rondane-3-camp-3305

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har stramt budsjett ville jeg anbefalt Naturehike. Trek-serien til Helsport mener jeg er overprisa. Det er ålreite telt og du får svært god kundeservice du sliter med å få andre steder, men rent materialmessig får man samme kvalitet for en lavere pris andre steder. Naturehike selger blant annet på AliExpress. Hvis du vil handle via norsk butikk så har 123friluft og Pakklett.no diverse Naturehike-telt.

Basert på spesifikasjoner så kan jeg anbefale CloudUp/Cloud 3 som er 185 cm bredt og 225cm langt og har relativt bratte endevegger. Vil du ha et tunneltelt kan det være verdt å sjekke ut Naturehike Opalus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, foroll skrev:

Rondane 3 Camp er kortere og har lavere takhøyde, ser jeg, men er jo et betydelig lettere telt på 2,35 kg i stedet for 4,1. Den forskjellen setter du pris på når du bærer alene, og det er trygt innenfor prisklassen din. https://www.helsport.no/rondane-3-camp-3305

Vekten er fin, men jeg vil advare mot å kjøpe et slikt telt til bruk med 2 stk. Det er fryktelig lavt i innerteltet her. Jeg har et Helsport Lofoten-telt selv og det er ikke særlig kjekt å tilbringe tid innendørs med min kjære i det teltet. Grunnen er rett og slett at det er så svært begrenset område man kan sitte oppreist i uten å ta i taket og Rondane er mye verre enn Lofoten.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene!

Reinsfjell Pro 3 så veldig bra ut, men ja, det var den vekta. Tror jo egentlig det skal gå greit, kan i lengda sikte meg inn på å kjøpe lettere solo-telt når student tilværelsen er unnagjort. 

Interessant telt du også linket til Thomas E. Var jo billige telt med lav vekt. Må se nærmere på de og. 
Forsåvidt ett poeng med det du nevner angående å sitte oppreist, men er ikke Helsport Lofoten bare 5cm lavere enn Reinsfjell? (115 på Lofoten, 120 på Reinsfjell) 
Jeg (og samboer) er begge rundt 173. Som født finnmarking har jeg tilgode at høyda min setter begrensninger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, kriryd skrev:

Interessant telt du også linket til Thomas E. Var jo billige telt med lav vekt. Må se nærmere på de og. 
Forsåvidt ett poeng med det du nevner angående å sitte oppreist, men er ikke Helsport Lofoten bare 5cm lavere enn Reinsfjell? (115 på Lofoten, 120 på Reinsfjell) 
Jeg (og samboer) er begge rundt 173. Som født finnmarking har jeg tilgode at høyda min setter begrensninger :) 

Det er gode telt og du vil nok bli fornøyd. Jeg har anbefalt Naturehike til flere venner som enten ikke er så veldig ofte på telttur eller ønsker å begynne med noe i litt lavere prissegment. De fleste er fornøyde og det finnes mange fornøyde youtubere der ute som har prøvd disse teltene.

Jeg har Pro-versjonen av Lofoten. Trek-versjonen ser ut til å være annerledes. Pro-versjonen skrår nedover ved den bakre stanga som du ser her:

lofoten-pro-3-camp---grunnriss-0.png.smallimage.jpg

115 cm slik som Trek-serien har er veldig bra! Men 4kg er mye for et 3-sesongstelt. Ett tips; jeg kjøpte Fjellheimen 3 Superlight på DNB sitt Mastercard-tilbud hos XXL. Man får da 25% på alt, som vil si at du kan kjøpe den svært lette Superlight-serien for 5625,-. Pass på at du får 2018-modellen, så får du et svært bra telt til 3-sesongsbruk. Det har større volum og oppgradert ventilasjon i forhold til 2017-modellen som jeg har. Tiltrengte oppgraderinger begge to, spesielt det med det økte volumet. Det utgjør mye for trivselsfaktoren når man sitter og spiller kort på kveldene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Thomas E skrev:

Det er gode telt og du vil nok bli fornøyd. Jeg har anbefalt Naturehike til flere venner som enten ikke er så veldig ofte på telttur eller ønsker å begynne med noe i litt lavere prissegment. De fleste er fornøyde og det finnes mange fornøyde youtubere der ute som har prøvd disse teltene.

Jeg har Pro-versjonen av Lofoten. Trek-versjonen ser ut til å være annerledes. Pro-versjonen skrår nedover ved den bakre stanga som du ser her:

lofoten-pro-3-camp---grunnriss-0.png.smallimage.jpg

115 cm slik som Trek-serien har er veldig bra! Men 4kg er mye for et 3-sesongstelt. Ett tips; jeg kjøpte Fjellheimen 3 Superlight på DNB sitt Mastercard-tilbud hos XXL. Man får da 25% på alt, som vil si at du kan kjøpe den svært lette Superlight-serien for 5625,-. Pass på at du får 2018-modellen, så får du et svært bra telt til 3-sesongsbruk. Det har større volum og oppgradert ventilasjon i forhold til 2017-modellen som jeg har. Tiltrengte oppgraderinger begge to, spesielt det med det økte volumet. Det utgjør mye for trivselsfaktoren når man sitter og spiller kort på kveldene ;)

Ja ser at pro-versjonen skrår endel. 
Synes egentlig alt over 5000,- er dyrt, men er selvsagt sikkert verdt det. Må nok vente med de beste telt innkjøpene til en annen gang. 

Skal lese meg litt opp på Naturehike. Blir å bruke teltet endel da jeg er mye på tur og det kan være litt forskjellig vær i Finnmark. 
Enig i at 4kg er mye. Dette her valget var ikke lett må jeg si. 

Alternativet jeg tenker på bakerst i hodet, selvsagt inkludert de tipsene jeg har fått, er å kanskje gå for ett tyngre telt (Lofoten/Reinsfjell/Fjellheimen) som gir bra plass og komfort og bruke det kun når vi er 2. Da kan vi dele litt på vekta på ting. Så kan evt. jeg bruke tarp eller kjøpe ett billig 1-manns telt. 
Men skal sjekke ut Naturehike! 


Litt irriterende at så fort vekta blir under 4kg så dobler ting seg i pris. 


Takk for alle tilbakemeldingene! Setter stor pris på det.  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kjøpe lokalt har mange fordeler, det er sikkert nevnt grunner i fleng her på forumet. Forbrukerkjøpsloven er nok det sterkeste argumentet, samt samfunnsgevinsten ved å støtte lokalt næringsliv.

Jeg anbefaler deg likevel å sjekke ebay, der legges det til stadighet ut nye telt for salg. Fordrer riktignok at man vet akkurat hvilke(t) telt man vil kjøpe. Hvis en absolutt ikke må ha norske Helsport sine telt, finnes det mange ulike telt som bør dekke behovet ditt. Mest sannsynlig får du et telt du blir fornøyd med i prisklassen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

(Ja, jeg tilstreber å kjøpe lokalt, men både pris og utvalg gjør den biten litt vanskelig for min del)

Jeg tenkte å fortsette på denne tråden da jeg etter litt fram og tilbake kan øke maksgrensen noe, istedenfor å lage ny tråd. Håper det går bra!
Har nå funnet ut 2 nye aktuelle telt som virker spennende. 

Det første er Exped Orion 3 Extreme. Dette virker veldig bra og har lest mye positivt om det her på forumet. Det virker som om forteltet er noe større enn andre kuppeltelt jeg har sett på (eks. Reinsfjell), noe jeg verdsetter høyt. 
Det eneste jeg har funnet som kan trekke ned er den glippen mellom ytterduken som jeg har lest at flere har nevnt tidligere. Er dette av stor betydning? Ser for meg at det trekker litt ekstra luft inn ved vindfulle dager, men om det er negativt? Vil det være mulig på sene kalde høstkvelder å varme opp teltet litt? 

Det andre teltet jeg har sett på er forsåvidt nevnt tidligere, bare at jeg har "oppgradert" til pro versjonen. Det gjelder da Helsport Fjellheimen Pro 3. 
Det virker som om takhøyden er veldig bra på denne og forteltet er stort. 
Har prøvd å finne negative ting med teltet, men eneste jeg kommer over er at tunneltelt er mere sårbar mot vind, spesielt dersom retninga skifter. 

Ønsker gjerne tilbakemelding på disse teltene da jeg sliter litt med å velge ut en. 
Teltet vil bli brukt vår, sommer og høst. Hvilke av teltene som er best egnet til vinterbruk trenger derfor ikke å bli lagt vekt på. 

Takk på forhånd og god helg! 

EDIT: Skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.