Gå til innhold
  • Bli medlem

SUP eller sit on top kajakk?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Har lyst å prøve ut padling. Lurer på å kjøpe en sit on top kajakk eller en SUP med sete. Har ikke prøvd noen av delene. Fordelene med SUP slik jeg ser det er transportvennlighet og lagringsplass. Kan også stå å padle. Ulempen er mer ustødig og kanskje litt mer begrenset bruksområde. Sit on top kajakk er vel litt mer som en vanlig kajakk? Tanker om dette? 

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SUP er superenkelt å bruke og folk padler jo ned stryk på slike (dem om det) og det er lett å frakte med seg og pumpe opp osv. Har frakta med meg SUP på buss og trikk jeg. Jeg hadde lett skaffet meg en SUP,  om jeg hadde hatt godt med penger, men jeg går heller for en skikkelig kajakk først som sist. Kjenner ikke til sit-on-top kajakk men den blir kanskje litt midt imellom og hverken eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har sett de. Jeg ser bare ikke helt hva de skal være for? Hva slags bruk. Like greit å kjøpe en skikkelig kajakk med engang tenker jeg da? Så kan du pakke med til turer og padle i større værvariasjoner også. 

Eventuelt packraft. Den blir vel mer anvennlig enn en sit-on-top kajakk tenker nå jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker en packraft på fjorden hvis det er litt eksponert? De virker så lette. Ser for meg at vind og strøm lett får tak. 

 

Tenkte å padle litt for å kose meg. Vanlig kajakk bør man vel gjerne ha kurs for å lære å komme seg løs eller rundt hvis man velter? En slik sit on top utgave er meget enkel slik og blir ikke full i vann. Er riktig nok mer eksponert for sprut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre får svare angående packraft. Er flere entusiaster her 🙂 Men vil tro at man er mer utsatt på en SUP, selv om man får sjukt god balanse av å padle ned stryk og i bølger (kjempefin trening). På sittpå-kajakken blir det vel kun til å bruke på varme dager siden man blir ganske våt vil jeg tro? 

Man bør helt klart ha et kurs i padling om man skal ha kajakk. Men det er ikke rakettforskning heller for å padle på rolig vann innaskjærs. Du kommer langt med et introkurs på tre timer for å kjenne hvordan det er å trille rundt. Ellers så bruker du de første turene på å herje og bade på egenhånd. Men jeg tror det er bedre å få instruksjon først som sist for ikke å bruke alt for mye tid på å lære seg de enkle teknikkene. Det er en fin start og det er faktisk enkelt å komme igang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Viking sit on top kayak med sete. Jeg grublet mye den gangen om jeg skulle gå  for en tradisjonell kayak , eller den jeg kjøpte. Jeg hadde spart penger på å kjøpe en tradisjonell . Det er fordeler og ulemper med alt. Det spørs litt hva man vil med farkosten . Hvis det er mest på havet ,eller i saltvann man vil bruke den , tror jeg at jeg ville gått for en tradisjonell. Men jeg bruker min i sjøen også av og til , til fisking. Den brukes mest i ferskvann , når jeg drar på tur alene og det ikke er noen makker til å padle Ally kanoen min med meg. Det er lett å slenge en ryggsekk oppi. Det er ikke lett med en tradisjonell . Og så er det dette med sikkerheten. Jeg var i Stavanger kajakklubb en gang i tiden , og skulle lære  meg dette med eskimorulle. Jeg mestret det aldri. Skulle jeg gått rundt med en tradisjonell , ville jeg hatt problemet hvis jeg var alene . Med den jeg har er det enkelt. Jeg bare ligger i vannet og vipper den rundt. Så er det bare å klatre ombord. Omtrent som å klatre oppå ett seilbrett. Hvis fart er viktig , gå for en tradisjonell . Min kayak har vært langt inn på Hardangervidda , og i mange fjellvann , på tur med meg alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Robinson skrev:

Jeg har en Viking sit on top kayak med sete. Jeg grublet mye den gangen om jeg skulle gå  for en tradisjonell kayak , eller den jeg kjøpte. Jeg hadde spart penger på å kjøpe en tradisjonell . Det er fordeler og ulemper med alt. Det spørs litt hva man vil med farkosten . Hvis det er mest på havet ,eller i saltvann man vil bruke den , tror jeg at jeg ville gått for en tradisjonell. Men jeg bruker min i sjøen også av og til , til fisking. Den brukes mest i ferskvann , når jeg drar på tur alene og det ikke er noen makker til å padle Ally kanoen min med meg. Det er lett å slenge en ryggsekk oppi. Det er ikke lett med en tradisjonell . Og så er det dette med sikkerheten. Jeg var i Stavanger kajakklubb en gang i tiden , og skulle lære  meg dette med eskimorulle. Jeg mestret det aldri. Skulle jeg gått rundt med en tradisjonell , ville jeg hatt problemet hvis jeg var alene . Med den jeg har er det enkelt. Jeg bare ligger i vannet og vipper den rundt. Så er det bare å klatre ombord. Omtrent som å klatre oppå ett seilbrett. Hvis fart er viktig , gå for en tradisjonell . Min kayak har vært langt inn på Hardangervidda , og i mange fjellvann , på tur med meg alene.

Man trenger ikke lære seg rulle for vanlig rekreasjonspadling. Men det er greit å lære seg hvordan man alene kan komme oppi båten. Eller hvordan man kan ta en kompisredning. Men det er nok enklere å komme oppi en sittpå-kajakk. 

Det beste er vel kanskje å prøve litt forskjellig og se hva man trives best med? SUP kan leies og mange padleskoler ol tilbyr prøving av kajakk.  

Men personlig hadde jeg gått rett på en kajakk da jeg vet jeg fort vil ha litt mer ut av selve farkosten enn pludring rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Tenker litt I forhold til sikkerhet også med sup eller sit on top siden jeg sannsynligvis kommer til å ferdes en del alene. 

Ja den ser jeg. Men sjansen for å gå i vannet er også større med i hvert fall SUP. Og selv om man er svømmedyktige så er det skummelt å gå i vannet ufrivelig. Jeg synes kajakk virker tryggere om man er alene. Men andre kan se annerledes på dette. Bare drodling fra min side dette her altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tklami skrev:

det er ganske godt vindfang i en packraft, så den er ikke veldig hyggelig å padle med i kraftig motvind, men det er så stabil at du må prøve å velte for å få det til

Ser for meg at det er litt mer plunder å komme oppi den igjen også hvis du velter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg banner litt i kirka her nå, men hvorfor skal man ta kurs i alt mulig? I dag skal man/må man jo ta kurs i klatring, padling, topptur/randonée etc etc før man prøver seg.. Tror man kommer langt med litt ydmykhet ift å være newbee, og vilje til å prøve, feile, og lære selv.

Hva du velger kommer an på hvor tøff/lærevillig du er, hva du skal bruke "båten til", og hvilke fordeler/begrensninger du prioriterer og aksepterer.

Man kan fint dra på tur med SUP, men jeg ville ikke brukt det som tur-fremkomstmiddel selv. 

Screenshot_20180523-221605.thumb.png.b86484a98a97d98140a4fddafcf7897f.png

Jeg har også møtt Sit-On-Top  (SOT) kajakker på vann hvor personen er på flerdagerstur med telt og full opppakning.

1595199947_2003-05CobraTourerSOTDetailonSnakeIsland.jpg.824e920e2f19b259e3bc53b17daa44e5.jpg

Mellom SOT-kajakk og vanlig kajakk så kan bagasje pakkes mer beskyttet i en vanlig kajakk, du sitter dypere i en vanlig kajakk  (lavere tyngdepunkt = bedre balanse i bølger), og du er mer utsatt for å bli våt på en SOT.  En vanlig kajakk er raskere og takler dårlig vær bedre. Selvsagt så må padleren kunne håndtere båt og forhold.

skookk14a.jpg.25bf5ea7bf4c756ae6e2528c0256ecf6.jpg

Selv velger jeg vanlig (hav) kajakk for turer.

IMG_20180411_121501_023.jpg.e8ef00def38ccf37fe21dccc60ed3943.jpg

IMG_20170919_222652_268.jpg.fc51c9d4354406fcb3e91cdf4d884f79.jpg

IMG_20170919_222652_265.jpg.566e9fb9cd7dd970bc343c55a28cc026.jpg

Det går fint å starte med alle tre alternativene uten kurs eller assistanse. I kajakk start uten spruttrekk, og du vil ramle ut av kajakken om du skulle kantre. Med alle tre, holdt deg langs land i begynnelsen til du er trygg på å beherske en velt, da er der bare å svømme inn til land med båten og starte på nytt. Med alle tre, lek ved stranda, gå rundt/fall av og lær deg hva som skjer og hvor langt du kan lene deg til siden før den kantrer.  I kajakk start uten spruttrekk, så med trekket litt at helt forran, deretter med trekket helt på og en hånd på hempa forran på trekker når du går rundt. (Gjerne med noen stående vdd siden av i vannet som sikring. ) Lær deg å dra av trekker som ren automatikk. Lek deg frem til å bli trygg. :)

Det finnes også andre kajakkalternativer:

http://kajakk-guiden.no/kajakktyper-egenskaper-og-bruksomrader/

 

God tur og lykke til med valget ! 😊

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, DROMEDILLA said:

Ser for meg at det er litt mer plunder å komme oppi den igjen også hvis du velter? 

Nå har jeg hatt båten i 3 år og har aldri velta med den, så jeg kan ikke svare på hvor vanskelig eller lett det er og komme oppi den igjen. men som sagt så er den så stabil at du må prøve å velte den for å klare å velte den. om du spør andre her på forumet om de har klart å velte den etter de har satt seg ned på flatt vann(ikke elv) så tror jeg ikke en eneste person vil si at de har velta helt ut av det blå

Endret av tklami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal vanskelig gjøres å velte i en packraft på flatt vann. Du sitter nokså lavt med store lufttuber rundt deg på alle kanter. Padle-egenskapene til en packraft er så som så og mer som en gummibåts. Men samtidig så er den svært lett og manøvrerbar og så kompakt at du kan putte den i en liten sekk og ta den med på bussen. Seil til packrafter får du også kjøpt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En packraft er bedriten å padle om man er vant til å padle kajakk. Det er et redskap for å krysse vann og padle elver. Til det bruket som skisseres ville jeg kjøpt en rekreasjonskajakk/hyttekajakk, for eksempel noe ala denne: https://www.westsystem.no/p/19213/riot-edge-13, eller enda enklere: https://www.westsystem.no/p/16201/riot-quest-10

Dette er stabile kajakker som alle kan padle første gang man prøver. 13-foteren kan man faktisk tilbakelegge litt distanse i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
11 timer siden, Terka skrev:

Mulig jeg banner litt i kirka her nå, men hvorfor skal man ta kurs i alt mulig? I dag skal man/må man jo ta kurs i klatring, padling, topptur/randonée etc etc før man prøver seg.. Tror man kommer langt med litt ydmykhet ift å være newbee, og vilje til å prøve, feile, og lære selv.

Jeg er tilhenger av at man skal lære seg å gjøre ting riktig, og ikke feil. Men man kommer veldig langt med å lese, høre på andre, og prøve seg fram under trygge forhold.

Jeg tror man kan lære seg egenredning, kameratredning og grei padleteknik uten å ta kurs - spesielt hvis man har en erfaren til å vise seg. I dag blir man nærmest sett på som uansvarlig om man ikke har gått på skredkurs og kajakkurs før man begir seg ut.

Klart ett kurs gir en tjuvstart, men jeg er enig med deg, man trenger ikke å ta kurs i alt for å tilegne seg nødvendige kunnskaper og erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Det er flott at det arrangeres kurs, men det er så tullete når enkelte prøver å sertifisere visse typer friluftsliv. Det skal være våttkort og brattkort og whatnot. En kompis bodde i Tyskland en stund, og ville dra ut å fiske. Han fikk ikke kjøpt kort fordi han ikke hadde "fischereischein" (fiskesertifikat).

Man kan få mange gode tips på kurs, men man kan også lære disse tingene selv. Begynn forsiktig, og under trygge forhold på grunna. Øv masse på velt, og tenk fremover for ikke å sette seg i farlige situasjoner.

Det er en veldig fin form for friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Lompa said:

Man kan få mange gode tips på kurs, men man kan også lære disse tingene selv. Begynn forsiktig, og under trygge forhold på grunna. Øv masse på velt, og tenk fremover for ikke å sette seg i farlige situasjoner.

Var vel omtrent slik den lokale kajakklubben i Ålesund lærte oss opp en varm sommerdag da vi tenåringene skulle over i ustabile konkurransebåter  (på 80 tallet) - prøv selv under trygge forhold med litt veiledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å være tydelig, jeg er ikke imot kurs. Kurs kan være en bra kickstart, eller en bra korrigering når man selv har litt erfaring og kan få litt tips fra enda mer erfarne for å komme videre ift egen kompetanse eller plukke bort uvaner og feil.

MEN kurs skal ikke være begrensende for å starte med en friluftsaktivitet. Og et kurs på f.eks. 3 timer med introduksjon gir lite kompetanse ut over å ha prøvd og fått litt intielle tips. Kompetanse og erfaring kommer av  å fortsette å utøve en aktivitet over tid. Samme med brattkort/våttkort, man kan ta beviset, og deretter ikke utøve aktiviteten på lang tid, glemme hvordan ting gjøres riktig og likefult være "sertifisert".

Personlig så opplever jeg også dagens toppturkurs, introkurs, våttkort  (padling), ledkort og topptaukort (tidl. samlet i brattkort, klatring) etc. som kommersialisering av friluftsliv/fritidsaktiviteter, og jeg opplever det som i større og større grad begrensende av friheten når det skapes en forventing eller krav om å ta kurs eller sertifisering som koster x-kroner for å kunne utøve en aktivitet.

Jeg skjønner at der kommersielt er ønskelig fra et klatresenter eller utleier (kajakk/annet utstyr) å kunne kreve er bevis for å legge ansvaret for feil bruk/utføring over på utover, men dette ansvaret mener jeg uansett ligger på utøver (å gjøre ting riktig, og å kjenne sine egne evner og begrensninger), og at utleier uansett har ansvaret for at utstyret skal være i orden når det leies ut (klatrevegg, kajakk, etc.). Man trenger ikke et plastkort (bevis) for å fordele dette ansvaret.

Selv tok jeg brattkort etter å ha holdt på med klatring i 24 år, garantert med mer erfaring en han i tyveårsalderen som gjennomførte brattkort-testen med meg. 😄 (Mitt mål var å slippe spørsmål om brattkort hver gang jeg skulle klatre innendørs, dvs jeg måtte ta beviset.)

Nok om kurs og sertifisering fra min side.

SUP, kano, og ulike former for kajakk er en superfin måte å oppleve naturen på. Jeg har kommet tett på niser, bever, og andre dyr og fugler ved å bevege meg rolig og stille i en kajakk. Man får opplevd naturen fra en helt annen side en når man går fottur. Anbefales! 👍

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DROMEDILLA skrev:

Hvis man skal padle hele året bør man vel kanskje ha en tørrdrakt uavhengig om man padler «S.O.T.» eller vanlig kajakk? Spesielt med den første vil man gjerne bli våt på føtter osv. 

Litt fuktighet tåler du. Tørrdrakten er hovedsaklig slik at du kan svømme til land uten å dø av kulde først. Alternativet er å holde seg nært land, og kun bruke fartøyet når været er slik at man ikke dør så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.