Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans eller Robens?


Li_ka

Anbefalte innlegg

Annonse

Tror det blir litt hipp som happ hvilket av de to du velger, de ser ut som kopier av hverandre :)
Bergansteltet har litt tykkere duk, mens Robensteltet har litt tykkere stenger. Robens har litt tykkere gulv med større vannsøyle (kanskje litt mer robust bunnduk). Jeg tipper begge er helt utmerkete telt med svært like egenskaper. At Robens er et par hundre gram lettere er kanskje svgjørende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 😊 jeg har prøvd å tolke informasjonen på de ulike teltene, men du gå en kortfattet og enkel oppsummering! Jeg tenker å gå alene med ett eller to barn ( 6 og 8 år )og da er vekt ganske viktig 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket denne https://www.helsport.no/outlet  Her legger Helsport ut telt de har brukt på messer eller utgående modeller til sterkt reduserte priser. Jeg har selv kjøpt to telt på denne outlet siden. Dessuten har Helsport en kundeservice som du bare kan ringe til hvis det er noe du lurer på. Får du en skade på,teltet reparerer de de for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Bergans Trollhetta er mørkere, antar at det er litt varmere enn Robens. Har overnattet i Trollhetta 3. Jeg liker to åpninger med mulighet for gjennomlufting. Gull verdt sommerstid.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Per Fredrik said:

Har du sjekket denne https://www.helsport.no/outlet  Her legger Helsport ut telt de har brukt på messer eller utgående modeller til sterkt reduserte priser. Jeg har selv kjøpt to telt på denne outlet siden. Dessuten har Helsport en kundeservice som du bare kan ringe til hvis det er noe du lurer på. Får du en skade på,teltet reparerer de de for deg.

Forsåvidt et bra tips, men for tiden er de 3-personsteltene der over 4 kilo - bortsett fra et Rondane 3 som jeg tror de fleste vil oppleve som ukomfortabelt trangt, på grensen til klaustrofobisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Linda Gangstad Nordli said:

Jeg er på jakt etter et lett og nokså rimelig 3-mannstelt. Har sett på dette og det ser ok ut for en nybegynner som meg. 😉 

 https://www.fjellsport.no/robens-osprey-3ex.html utm_medium=cpc&utm_source=prisjakt.no

Har noen erfaringer med Robens telt? Et annet alternativ er Bergans Trollhetta, det er litt tyngre.  

Jeg har ikke erfaring med teltet du nevner, men med en annen modell laget med samme material. Jeg synes Robens har gode løsninger på teltene sine, og ytterduken holder seg bedre etter en regnskur enn silnylon-dukene (som ja, er lettere), da den holder seg strammere når den blir fuktig/våt. Dersom du enda står og vipper så hadde jeg gått for Robens, personlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på helsport sine, men syns det er tungt når det bikker 4kg 😕 (og dyrt når det er under 4kg)

Takk for svar folkens- det ser ut til at det blir Robens på oss 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

Forsåvidt et bra tips, men for tiden er de 3-personsteltene der over 4 kilo - bortsett fra et Rondane 3 som jeg tror de fleste vil oppleve som ukomfortabelt trangt, på grensen til klaustrofobisk.

Hun skal jo ha med seg to unger på 6 og 8 åtte år så så klaustrofobisk blir det vel ikke. Med en vekt på 2,35 bør dette kanskje være et godt tilbud. Hun får sikkert nok å bære på for unga ellers.  Jeg er selv 187 og bruker Helsport Ringstind SL 1-2 med 90 cm "takhøyde" funker greit for meg, men mange ønsker seg kanskje mer. Det er vel også slik tror jeg at lave telt har en bedre vindprofil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde seriøst sett på dette teltet også, 2,3 kg. MSR er kjent for kvalitet på sine produkter. Bruker selv et MSR telt som jeg har vært meget fornøyd med. Det er satt ned med 20% på fjellsport nå itillegg. Man merker faktisk forskjell på 2 og 4 kg når man må bære på det. De telta pakkes ned så kompakt å er så lette at en 8 åring bare hadde vært stolt av å bært det på tur i sekken sin😉https://www.fjellsport.no/msr-mutha-hubba-nx-tent-green.html

Endret av Lars Stenseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Lars Stenseth said:

Hadde seriøst sett på dette teltet også, 2,3 kg. MSR er kjent for kvalitet på sine produkter. Bruker selv et MSR telt som jeg har vært meget fornøyd med. Det er satt ned med 20% på fjellsport nå itillegg. Man merker faktisk forskjell på 2 og 4 kg når man må bære på det. De telta pakkes ned så kompakt å er så lette at en 8 åring bare hadde vært stolt av å bært det på tur i sekken sin😉https://www.fjellsport.no/msr-mutha-hubba-nx-tent-green.html

Korriger meg hvis jeg tar feil, men er det MSR-teltet av den typen der man må sette opp innerteltet først, og så dra ytterteltet over til slutt? I så fall er det viktig at trådstarter er klar over forskjellen i forhold til de to hun har vurdert fra Robens og Bergans, der inner- og ytterteltet settes opp samtidig. I dårlig vær (nedbør og/eller vind) er det upraktisk å måtte slå opp innerteltet først, dersom det regner blir det garantert vått før ytterteltet er dratt over. Ellers ser jeg at det teltet har mye tynnere duk enn de to andre, det er vel derfor de har klart å holde vekta så lav.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørn J skrev:

Korriger meg hvis jeg tar feil, men er det MSR-teltet av den typen der man må sette opp innerteltet først, og så dra ytterteltet over til slutt? I så fall er det viktig at trådstarter er klar over forskjellen i forhold til de to hun har vurdert fra Robens og Bergans, der inner- og ytterteltet settes opp samtidig. I dårlig vær (nedbør og/eller vind) er det upraktisk å måtte slå opp innerteltet først, dersom det regner blir det garantert vått før ytterteltet er dratt over. Ellers ser jeg at det teltet har mye tynnere duk enn de to andre, det er vel derfor de har klart å holde vekta så lav.

Har bestilt Robens- ingen forvirring her i gården 😃😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 22.5.2018 den 21.53, Gjest Turlyst skrev:

Bergans Trollhetta er mørkere, antar at det er litt varmere enn Robens. Har overnattet i Trollhetta 3. Jeg liker to åpninger med mulighet for gjennomlufting. Gull verdt sommerstid.

Litt lenge siden denne posten, men vurderer nå trollhetta, så driver og kikker litt. Mener du at trollhetta har to åpninger? Finner ikke så mye info om dette på nett. Hadde vært interessant å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eskimona:

Hei. Jeg har ikke Bergans Trollhetta 2 selv, men jeg er ganske sikker på at det kun er 1 inngang. Jeg skal på tur med en kompis som har dette teltet om en uke så da kan jeg gi deg et definitivt svar. Det er i alle fall slik at adkomst inn i teltet kun kan gjøres fra den ene kortsiden, men det kan være at teltet kan åpnes fra enten høyre eller venstre side på kortsiden. 
Som sagt, jeg kan gi sikker info om dette om en ukes tid. Da har jeg fått sjekket og tafset på teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, martin.m skrev:

@Eskimona:

Hei. Jeg har ikke Bergans Trollhetta 2 selv, men jeg er ganske sikker på at det kun er 1 inngang. Jeg skal på tur med en kompis som har dette teltet om en uke så da kan jeg gi deg et definitivt svar. 

Ja, det går jo an! 😊 

 

2 timer siden, esphojo skrev:

Ut fra bilder har bare Trollhetta 3 en inngang. Det skriver de også i testen på dinside (selv om de i oppsummeringen klarer å skrive to). 

Ja, etter litt nøyere leting tror jeg det var det jeg landet på også. Men ble forvirret siden jeg også leste en plass at det var to 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@Eskimona: Er nå på tur i Rondane med kompis som har bergansteltet. Det har kun en inngang. Sett forfra, når man ser mot inngang, befinner glidelås seg på høyre side. Halve fortelt har glidelås.

Av annet som jeg har merker meg er at plugger er av type enkel rundplugg. Greit med oppbevaringslommer i innertelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, martin.m skrev:

@Eskimona: Er nå på tur i Rondane med kompis som har bergansteltet. Det har kun en inngang. Sett forfra, når man ser mot inngang, befinner glidelås seg på høyre side. Halve fortelt har glidelås.

Av annet som jeg har merker meg er at plugger er av type enkel rundplugg. Greit med oppbevaringslommer i innertelt. 

Takk, kjekt å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, martin.m skrev:

Vi to som er på tur sammen nå bruker mitt Hillleberg Jannu som oppholdssted på kvelden. 

Bare av interesse - hvordan er det å være to stykker over mer enn noen minutter før og etter soving? Og går det an å lage mat i forteltet hvis det regner? Med bensinbrenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker både bensinbrenner og gassbrenner i Jannu. Denne gangen har jeg med omnifuel og bensin. Det skal sies at jeg demonterte, sjekket samt smurte pakninger før turen nå (fast høstprosedyre før vintersesongen). Fyring av brenner foregår i innerteltsåpning (innerteltåpning helt åpen og lagt i nettinglomme). 

Vi satt to mann i teltet i timer i går kveld, kompis ved dør, jeg innerst. Begge over 184 cm høye. Går an å ligge på tvers eller anføttes dersom man blir lei av å sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.