Gå til innhold
  • Bli medlem

Bål og høsting av ved til bål


Terka

Anbefalte innlegg

Annonse

Støtter meg til det Tessatroll sier. I Øvre Anarjohka er jeg "slepphent", i Femundsmarka er jeg "nazi". 

Folk som ikke tenker seg om før de bryter ned tørrfurua og tenner bål mellom to etablerte bålplasser er ikke ordentlige naturmennesker. Det er min påstand. 

Det er lett å bli slepphendt med dette når det nærmer seg kvelden og man har lyst på kaffebål. Da tenker man at "det er bare ett tre, jeg unner meg det". En ny bålplass gir mer villmarksfølelse enn den gamle slitte... Da må man ta seg i det og heller legge litt energi i å lete etter nedfallskvist etc. Det går faktisk an. Hadde lite problemer med å samle nedfallsved til et kaffebål på en slitt leirplass ved Øvre Roasten i Femundsmarka, og det er virkelig et pressområde. Når det gjelder Femundsmarka er jeg alvorlig bekymret, og tar meg selv i å studere bålbilder i detalj for å se om noen brenner "ulovlig" ved 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jo best marka rundt Oslo, og her ser det ikke ut. Men jeg tror mesteparten av disse bålene kommer fra folk som anser bål som mål for turen og ikke turen som målet. Typisk yngre som gjerne tar lørdagsfesten i skogen bare for å ha gjort det også. 

Jeg vet om en bålplass der en voksen dame fyrer opp et bål hver lørdag. Bålplassen ligger fint og skjermet til og det er alltid ryddig og pent der. Slikt er greit. Men for det meste er det bare trist å se seg rundt på de fine plassene i marka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! 

Men, jeg har også begynt å innse at mye av frustrasjonen min på slik er nå på våren. Etter snøen har smeltet og før gresset/krattet skikkelig har grodd til. Mange av disse bålplassene er rester etter vinterbål.
Men, ja! Satt å funderte på det i helgen på en av plassen jeg sov. "Hvordan i grannskauen har de klart å lage så mange bålplasser på en så liten plass."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Hammer skrev (På 22.5.2018 den 22.38):

Hvordan i grannskauen har de klart å lage så mange bålplasser på en så liten plass.

Gammel tråd, vet det. Men diskusjonen har jo vært oppe nylig også.

Jeg tror at det ofte dreier seg om bål på vinteren, og de fleste bål brennes nok kanskje vinterstid. Er det et fint punkt å sitte og man lager seg et bål der, så blir det ofte mange bålplasser rett ved sidenav hverandre akkurat der. Man ser jo ikke hvor det har vært bål tidligere siden det har snødd siden sist. Kanskje man burde markere bålplasser på en eller annen måte (som jo da blir omgjort til en etablert bålplass).

På steder hvor det er mange samtidig kan det også oppstå flere bålplasser. De færreste venter vel til de som fyrte opp bål først går hjem før de fyrer opp sitt eget bål. Og er man lanbgt b ak i køen blir det nok ikke bål i det hele tatt hvis man skal vente. Kanskje burde det vært kutyme å få sitte ved og koke på det bålet som allerede brenner, selv om du ikke kjenner de som er der. Hvis du har bål og det kommer flere til, tilby dem plass ved bålet ditt. Det er jo bare kos å bli kjent med nye turmennesker.

Ellers er jeg enig i at det på populære steder fort blir veldig mange bålplasser like i nærheten av hverandre. Selv bruker jeg stort sett alltid en eksisterende bålplass hvis jeg ser en der jeg har tenkt å ha bål (i praksis blir dette når det er snøfritt). Som oftest er det jo den beste bålplassen uansett. Men som regel oppsøker jeg steder der ingen andre gidder å gå da, og der er det ikke bålplass med mindre jeg har vært der før (og som regel skal du titte litt etter for å se den også, for på sånne steder pleier jeg ofte å rydde bålplassen etter bruk). ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (7 minutter siden):

Det bildet er jo bare fantastisk! 🤣

..og fortsatt like relevant denne våren hvor "alle" nå skal ut og fyre bål. ;)  (tenker da spesielt på det som kommenteres rundt Oslomarka osv.) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålplasser er jo en ting. Disse her er enda verre synes jeg. Man kan jo lure på hvorfor folk setter de igjen over alt. Jeg nekter å tro at ikke de aller fleste som har passert konfirmasjonsalder, og kanskje enda flere som ikke har nådd den enda, ikke vet at, og også er enige i at disse ikke skal levnes ute i naturen. Men hvorfor ender de der allikevel? Jeg tror det ofte kan skyldes ubetenksomhet. Når man har grillet pølsene sine og er klare til å dra hjem er grillen fortsatt steike varm, og i tillegg er den full av sot/kull. Man vil ikke ha den ned i sekken. Hadde grillen vært levert med en tett pose og ei flaske/en pose med vann til slokking, eventuelt ei tom flaske som skal fylles med vann, eller som absolutt minimum store bokstaver utenpå som sier ta med vann til å slukke grillen før du deretter putter den i posen og tar den med hjem, så hadde kanskje de fleste grillene blitt med hjem igjen? Alternativt forby å selge disse og gå over til enten små kullgriller som koster litt og er gjenbrukbare (jeg har en sånn) eller det nyeste: en liten grill for bruk på tur som bruker gass (og kjenner jeg meg rett kommer jeg nok til å ha en sånn også) ;-)

bilde.png.d265c286a536df9ef4b1f44dc97c08f4.png

  • Liker 1
  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg nå har hatt turer her på Sørlandet så er det så og si ikke spor av noe menneskelig aktivitet, altså ingen stier og nesten ingen bålplasser. I forhold til ved så er det veldig mye lettere å finne det her nede enn det var i Nordmarka da jeg bodde i Oslo, her er det stort sett store mengder nedfalls kvist som gjør det veldig enkelt. I og med at jeg så og si aldri ser noen bålplasser der jeg camper for kvelden så lager jeg min egen bålplass. Er det bålplass bruker jeg selvfølgelig den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tklami skrev (1 time siden):

Der jeg nå har hatt turer her på Sørlandet så er det så og si ikke spor av noe menneskelig aktivitet, altså ingen stier og nesten ingen bålplasser. I forhold til ved så er det veldig mye lettere å finne det her nede enn det var i Nordmarka da jeg bodde i Oslo, her er det stort sett store mengder nedfalls kvist som gjør det veldig enkelt. I og med at jeg så og si aldri ser noen bålplasser der jeg camper for kvelden så lager jeg min egen bålplass. Er det bålplass bruker jeg selvfølgelig den

Noen pleier å ta med seg bålplassen sin hjem også, til bruk et annet sted senere (kvistbrenner). Etter at jeg tok i bruk en sånn en for noen år siden har jeg ikke hatt vanlig bål. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Skogens Stønn skrev (På 8.5.2020 den 11.24):

Bålplasser er jo en ting. Disse her er enda verre synes jeg. Man kan jo lure på hvorfor folk setter de igjen over alt. Jeg nekter å tro at ikke de aller fleste som har passert konfirmasjonsalder, og kanskje enda flere som ikke har nådd den enda, ikke vet at, og også er enige i at disse ikke skal levnes ute i naturen. Men hvorfor ender de der allikevel? Jeg tror det ofte kan skyldes ubetenksomhet. Når man har grillet pølsene sine og er klare til å dra hjem er grillen fortsatt steike varm, og i tillegg er den full av sot/kull. Man vil ikke ha den ned i sekken. Hadde grillen vært levert med en tett pose og ei flaske/en pose med vann til slokking, eventuelt ei tom flaske som skal fylles med vann, eller som absolutt minimum store bokstaver utenpå som sier ta med vann til å slukke grillen før du deretter putter den i posen og tar den med hjem, så hadde kanskje de fleste grillene blitt med hjem igjen? Alternativt forby å selge disse og gå over til enten små kullgriller som koster litt og er gjenbrukbare (jeg har en sånn) eller det nyeste: en liten grill for bruk på tur som bruker gass (og kjenner jeg meg rett kommer jeg nok til å ha en sånn også) ;-)

bilde.png.d265c286a536df9ef4b1f44dc97c08f4.png

Et alternativ til forbud kunne vært en heftig pant, si et par hundre kr. Det burde være incentiv til å rydde etter seg - eller grei kompensasjon for å rydde etter andre. Kostnaden for å drive ordningen er det jo bare å legge på prisen, ser overhodet ikke noe problem med det :D

Men ja, jeg vet - ren utopi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.