Gå til innhold
  • Bli medlem

gassbrenner og varme?


Anbefalte innlegg

Hvor mye varme tåler sånne primuser med gass?  Nå er det jo meldt 26 grader i skyggen og oppi en sekk om man skal gå litt så blir den jo enda varmere. Er første gang jeg skal bruke den så vil bare være sikker på at den ikke eksploderer liksom hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maksimal lagringstemperatur er 50°C i følge Biltemas HMS datablad. Dette gjelder nok for andre merker også. 

Har du beholderen i sekken, og den enten ligger inni kokeutstyret (om den får plass), eller den er tullet inn i noe klær blir det nok ikke så varmt selv om sekken ligger i sola. 

I bilen kan du f.eks sette den på gulvet bak forsetene og legge noe oppå for å skjerme den for varme. Da ligger den i praksis i "skyggen" under bilen.

Bunnen på boksen buler "innover", buler den motsatt vei er det fare på ferde, men det skal mye til.

Teoretisk maksimal overflatetemperatur på noe som ligger i sola under ideelle forhold er vel 67°C

Så jeg tror du strengt tatt ikke behøver å bekymre deg. Når du bruker den og den står med bunnen ned, vil avdampingen av gassen inni boksen kjøle den ned. Så den blir kaldere når den er i bruk selv om det er sol.

Å la den slenge ubrukt direkte ute i sola, eller ligge i hattehylla inni bilen når du parkerer kan du selvsagt prøve å unngå.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk er det vel ofte oppgitt på boksene maks 50 grader celsius maks. Da snakker jeg om produkter solgt i norske butikker. Biltema sin vet jeg er +50 grader

Det er aldri et problem så lenge den ligger i sekken, jeg pleier å legge de godt inne blant andre ting i sekken så boksen ikke ligger ytterst mot utsiden av sekken. Boksene tåler utrolig mye! Som du vet så har alle gassbokser en innhuling i bunnen som sikkerhet, hvis denne skulle smelle og da ikke lenger gå innover så er det grunn til bekymring men du vil da høre et tydelig smell.

Når det er sagt så har jeg aldri opplevd at denne bunnen noen gang har bulet ut.

så lenge boksen ikke står hele dagen i direkte sollys så er det ingen fare.

Edit: ser @Omnilite svarte omtrent det samme 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2018 den 14.28, Utpåskogstur skrev:

Hvor mye varme tåler sånne primuser med gass?  Nå er det jo meldt 26 grader i skyggen og oppi en sekk om man skal gå litt så blir den jo enda varmere. Er første gang jeg skal bruke den så vil bare være sikker på at den ikke eksploderer liksom hehe :)

Mer enn du kan utsette den for! Pakk med deg boks å ha en riktig flott tur... Overhodet ingen grunn til bekymring :-) Hiv heller ikke tomme bokser på bålet for å se hvordan det fungerer. 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent 5000 nesten tomme gassbokser liggende og kjøpte derfor en slik:
https://www.fjellsport.no/jetboil-crunchit.html
CRUNCHIT.jpg.8754bbd1fdcd50254dbcc4f128d007d9.jpg

Med denne kan man trygt punktere nesten eller helt tomme gassbokser og kaste det i metall avfall. Kan også tas med på tur for og flate ut brukte bokser!
For meg gjenstår det nå bare å finne denne igjen 🤣

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer bare til en liten advarsel hva gjelder toppmonterte brennere.  Vær  varsom med bruk av løs vindskjerm, kan fort bli kritisk varmt innenfor skjermen! Tror de fleste slike brennere advarer mot dette i bruksanvisningen.

PS: Er ikke så flink til å lese bruksanvisninger selv:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortversjonen for trygg bruk av gassboks eller brennselsflaske  er at dersom du brenner deg på fingeren ved  å ta på gassboks/brennselsflaske  så er det FARE på ferde! 

Steng i så fall ned brenner umiddeltbart!

En god rutine er å sjekke temperatur på gassboks/flaske  jevnlig ved bruk så du unngår den overraskelsen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2018 den 20.29, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg har omtrent 5000 nesten tomme gassbokser liggende og kjøpte derfor en slik:
https://www.fjellsport.no/jetboil-crunchit.html
CRUNCHIT.jpg.8754bbd1fdcd50254dbcc4f128d007d9.jpg

Med denne kan man trygt punktere nesten eller helt tomme gassbokser og kaste det i metall avfall. Kan også tas med på tur for og flate ut brukte bokser!
For meg gjenstår det nå bare å finne denne igjen 🤣

Tomme gassbokser har vi diskutert før.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter spurte slik jeg forstod det om gassbokser i sommervarmen er trygge. Det fikk han svar på. Men også andre tema kom opp: Faren ved bruk av separate vindskjermer til toppmonterte brennere pga varmeutvikling er nevnt, samt hvordan tømme og punktere en nesten tom gassboks. Hvordan overføre gass fra gassboks til gasslighter ved hjelp av adapter er det også tipset om, og da kan det kanskje være på sin plass også å linke til følgende tråd i samme slengen: 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.