Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøyeulykke


Lompa

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen stor hengekøyebruker, men jeg kjøpte ei rimelig køye på Magasinet for et par år siden for å teste dette. Har blitt noen netter i den, kanskje mellom fem og ti til sammen. I pinsa hadde jeg en liten tur i godværet, og fant ut at jeg tok med køya i stedet for telt. Rigga opp, og la meg til å sove. Midt på natta måtte jeg som vanlig snu litt på meg, og mens jeg baksa meg rundt oppi køya spjæra plutselig hele stasen og jeg smalt i bakken. Siden jeg ikke har underdyne, så ble det til at jeg tok med oppblåsbart underlag for å ha inni. Takker for det nå, både fordi det dempet fallet, men også fordi jeg kunne fortsette å sove på bakken. Hadde jeg ligget 20 cm lenger til den ene siden, hadde jeg landet med korsryggen på en spiss stein og hodet på en annen..

Andre som har opplevd lignende? Hvis jeg kjøper ny køye, kommer jeg i alle fall til å se grundig under meg.. Jeg har aldri hatt spisse ting i køya, og kan ikke se at jeg har gjort noe som kan svekke duken.

IMG_0529.JPG

  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjipt å høre! Har sjeldent hørt om lignende. Et tips kan være ticket to the moon hengekøyene som xxl ofte selger billig på tilbud. Disse vet jeg tåler utrolig mye og koster veldig lite. Flere jeg kjenner også med barn som har herjet utrolig mye i disse hengekøyene og selv det har aldri vært noe problem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildet ser det ut som opphenget ditt har vært veldig stramt. Det gjør belastningen på køye og oppheng mye høyere enn den bør være. Det ser også ut som køya har spjæra rett over på tvers, noe som kan bety at det ikke er ripstop-nett i stoffet.

Jeg har hørt om tilsvarende tilfeller, men da har det vært gamle køyer og skarpe ting inne i bildet... Kanskje en vennlig mail til forhandler er på sin plass?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, jeg tenker at det å ha bakken fri for potensielt farlige ting like under hengekøya, er et must. Skal selv teste hengekøye for første gang om en dag eller to.

Blir viktig å henge køya i friske trær, og gjerne de minste, slik at ikke vind feller høye trær i nærheten av hengekøya. Samt å unngå ha potensielt farlige ting like under hengekøya.

Jeg så i en video på youtube i dag, hvor ei jente hadde hengekøya mellom to tilsynelatende store nok trær, men roten på det ene treet var pill råttent, og så da falt det ene treet ned og like forbi hengekøya med jenta i, men heldigvis ikke rett ned i hengekøya, og dette skjedde visst kort tid etter at hu satte seg ned i hengekøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Humbug skrev:

På bildet ser det ut som opphenget ditt har vært veldig stramt. Det gjør belastningen på køye og oppheng mye høyere enn den bør være. Det ser også ut som køya har spjæra rett over på tvers, noe som kan bety at det ikke er ripstop-nett i stoffet.

Jeg har hørt om tilsvarende tilfeller, men da har det vært gamle køyer og skarpe ting inne i bildet... Kanskje en vennlig mail til forhandler er på sin plass?

Mulig jeg har hatt litt for stramt oppsett, men det er ikke så stramt som det ser ut på bildet, da det er litt strekk i tauene. Det ser derfor strammere ut når det ikke er vekt i den. Riktig at det ikke er rip-stop i duken. Blir det i den neste..

Mailen til forhandler blir av den halvvennlige sorten..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting kan skje, også uten synlig årsak. Derfor henger jeg ikke over farlige gjenstander, og ikke høyere enn nødvendig for å komme enkelt oppi og ut av køya. Også lurt å kikke oppover for å se om det henger noe der som kan komme deisende ned. Brukne, tunge greiner som løsner i vind, for eksempel. Mange slike nå etter det tunge snøfallet i vinter. Godt mulig at du bare har vært uheldig med akkurat den køya, så det må ikke skremme deg fra å prøve igjen. TTTM er flotte køyer. Har flere, og er veldig fornøyd.  Venter også ei DD camping hengekøye  i posten. Fordelen med den er at den er dobbel, slik at liggeunderlag kan legges i egen lomme og lukkes inne med glidelås. Fin pris, så jeg vil teste den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.