Gå til innhold
  • Bli medlem

Svalbard på tvers på ski


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og 3 kompiser fant turen "Svalbard på tvers" hos flere selskaper, blant annet Hvitserk. Vi syns det så ut som en ufattelig kul tur, men også veldig dyr. Vi ønsker derfor å se på muligheten til å gjennomføre denne turen selv. Forhåpentligvis langt billigere enn de rundt 35.000 kronene selskapene skal ha.

 

VI tenker å følge Hvitserk sin plan. Krysse Spitsbergen fra Øst til Vest på rundt én uke.

Riktig nok har jeg noen del spørsmål jeg sliter med å finne svar på.

1. Har noen gjennomført denne turen selv og vet sånn ca. hva man kan forvente at prisen vil bli?

2. Når det gjelder isbjørn. Hva slags godkjenning og våpen er nødvendig? Holder det at alle 4 har jegerprøven og én av oss er på sitt 4. år i militæret, eller bør vi ha mer erfaring her?

 

Formen skal være god nok da vi alle har gått mye på ski, blant annet over Finnmarksvidda nå i vinter. Vi syns denne turen virker veldig kul og spennende, men erfaringsmessig er dette et eller flere hakk opp for oss, så alle svar settes stor pris på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 timer siden, Cornelius Hjort skrev:

Hei,

Jeg og 3 kompiser fant turen "Svalbard på tvers" hos flere selskaper, blant annet Hvitserk. Vi syns det så ut som en ufattelig kul tur, men også veldig dyr. Vi ønsker derfor å se på muligheten til å gjennomføre denne turen selv. Forhåpentligvis langt billigere enn de rundt 35.000 kronene selskapene skal ha.

 

VI tenker å følge Hvitserk sin plan. Krysse Spitsbergen fra Øst til Vest på rundt én uke.

Riktig nok har jeg noen del spørsmål jeg sliter med å finne svar på.

1. Har noen gjennomført denne turen selv og vet sånn ca. hva man kan forvente at prisen vil bli?

2. Når det gjelder isbjørn. Hva slags godkjenning og våpen er nødvendig? Holder det at alle 4 har jegerprøven og én av oss er på sitt 4. år i militæret, eller bør vi ha mer erfaring her?

 

Formen skal være god nok da vi alle har gått mye på ski, blant annet over Finnmarksvidda nå i vinter. Vi syns denne turen virker veldig kul og spennende, men erfaringsmessig er dette et eller flere hakk opp for oss, så alle svar settes stor pris på. 

Sitt per dato på tur med lett dysfunksjonell mobil. Vonar du får svar. Om ikkje, kan eg svare deg når eg er heimattkoma til helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg gikk denne turen nå i april med en av tilbyderene, så jeg vet ikke hvor mye en sånn tur blir å koste om en skal organisere alt selv. Ser for meg at transporten inn og ut blir en av de stor utgiftspostene, og kanskje forsikring?

 

Flott tur med passering av breer og havis. Turen er ikke mer krevende enn at dere fikser det fint om dere har gått greit over Finnmarksvidda. Det er ikke store høydeforskjeller, (Høyest punkt var på ca 650moh) men passeringen inn og ut av breene, gjennom morenene kan by på utfordringer. I tillegg til erfaring med våpen og isbjørn, bør dere også ha noe kjennskap til passering og telting på bre, samt passering / vurdering av havis.

Jeg hadde gått litt på ski før turen, dratt dekk og pulk, og syns det var grei skuring. ca 2 mil pr dag. 8 dager gåing og nesten 16 mil. Helt sikkert mulig å gå fortere, men greit å ha et par dager å gå på om det blir dårlig vær.

Prisen til tilbyderene kan sikkert diskuteres, men en får også litt mer påfyll i form av historie, geologi, lokalkjenskap osv når en går med guide. Jeg syns et var verdt en del, og for min del tror jeg turen mle litt rikere pga det. Om det veier opp for prisen, ikke godt å si.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sjekk med sysselmannen. Mener at du ikke kommer deg helt på østkysten uten å måtte ut av området som tilreisende turister kan ferdes fritt i. Krever godkjent opplegg og SAR forsikring hvis du skal utenfor.

Det finnes så vidt jeg vet ingen «godkjenning» eller formelle krav til isbjørnbeskyttelse. MEN du kan bli straffet hvis du oppførte deg som en dust og måtte drepe en bjørn. Eller værre, om noen av dere ble drept. Grovkalibret rifle er et must. Bjørnevakt om natten. Evt bluss / bikkjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kjell Iver endret tittelen til Svalbard på tvers på ski

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.