Gå til innhold
  • Bli medlem

Frokost: Alternativer til havregryn?


northern_fov

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke frokostblanding/havregryn/nøtter/rosiner/melkepulver mer. Det er fantastisk næring men jeg brekker meg bare jeg tenker tanken av å måtte fortære en porsjon til. I tillegg blir jeg eksplosiv bakentil og vi gjerne ha litt roligere mage på tur.

Hva kan dere anbefale av alternativer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Stopp innom bakeren underveis og kjøp skikkelig brød, dvs brød som holder seg bra i dagevis. Tubeoster, syltetøy etc. Tar litt plass men godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Vet ikke om jeg har gode forslag utover vanlig brød, knekkebrød og muligens pasta. Pasta (alle typer; nudler, makaroni, spagetti, o.l.)) er også rik på karbo., men en må nok regne med å spise oftere enn med korn.

Selv bruker jeg konblandiner (med rosiner, tørket frukt, m.m.), en aldri melkepulver. Har aldri funnet noe melkepulver som smaker tilfredstillende, så da lar jeg heller være og bruker kun vann. Men jeg annbefaler å koke/trekke alle kornprodukter i min. 5 -6 min. , til kornene er helt oppbløtt! Da slipper du "gassing" bak. :) Klasisak tabbe folk gjør, å spise korn med kald veske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare fantasien som setter grenser her da. Har lagd tacolefser med fyll på forhånd som jeg har hatt til frokost.
En enkel, men god frokost er polarbrød med syltetøy. Her har du jo mange alternativer til hva du kan ha på.

I de tilfellene jeg gidder å bære det med meg og vil ha litt ekstra luksus, så blir dette å foretrekke til frokost.
 

33301692_10160469063725302_7229211514366853120_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tiur3 skrev:

Klasisak tabbe folk gjør, å spise korn med kald veske.

En "tabbe" du.... Havregryn med melk og rosiner har fungert strålende for meg til frokost  stort sett hver dag i snaue 30 år.. For faren min betydelig lenger.  Min kone og ett av barna mine er også glade i dette. Dette vil vi selvsagt straks slutte med. Eller forresten nei, vi prøver noen år til tror jeg :-D 

 

Men klart folk reagerer ulikt på ting, så det du skriver er sikkert riktig for noen. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at Nestlé sin Viking tørrmelk er borte fra hyllene ja, men Nestlé har jo Coffe Mate og jeg (tror) den gjør samme nytten. Den funket i allefall fint i havregrøten for min del. Nå har ikke jeg prøvd Vikingmelk så jeg kan egentlig ikke si så mye om forskjellen, annet enn at Coffee Mate tok over for det meste av "pappsmaken" i havregrøt kokt på bare vann. 

I forhold til andre tørrmelkskilder kan jo de som jobber på en arbeidsplas ddr det finnes kaffemaskiner prøve å få kjøpe en pose melkepulver av de som leverer forbruksvarer til maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rugsprø er genialt turbrød. Høy energi, surdeig, fullkorn så det holder, og forholdsvis kompakt. Pålegg etter egen smak. Jeg har ofte med brunost eller spekepølse og smør på. Masse energi.

Ellers går det i slike kompakte danske rugbrød eller lignende. 

 

Eller spiser jeg müsli med mye tørket frukt(ca 1/3)og tørrmelk. Kjøper billigste müsli, de har minst sukker, også bruker jeg en god del bananchips, tørket mango, papaya, melon osv...

Magen min er ganske stabil med den kosten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 28.5.2018 den 9.33, virrma skrev:

Morsmelkserstatning fungerer utmerket som erstatning for tørrmelk. 

Har hørt at polfarere drakk (drikker?) mye morsmelkserstatning for å få i seg nok næring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vel, kva likar du og kva fungerar for magen din?

De er uendeleg mange alternativ og ingen lov som seier at frokost må vere frokostblanding eller brød med ost etc...

Spis ikkje frokost sjølv, men måltid nr.1 av 2 sånn ca. kl.14. er ein superfood smoothie med proteinpulver og quinoa-spelt tortillas m/div pålegg og restar. Når eg er på tur, så kopierar eg egentleg det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, GeirMU skrev:

Det går vel fint an å spise risengrynsgrøt til frokost også?...

Jeg mener bestemt å huske at Monsen, i hvert fall på tidlige turer, kjørte vekselvis havre- og risengrynsgrøt til frokost. Formålet var å få variasjon. Er beskrevet i en, eller muligens flere av bøkene hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.