Gå til innhold
  • Bli medlem

Husk å slukke bålet ordentlig!


ArveS

Anbefalte innlegg

Annonse

Finnes dette på noe annet sted en facebook?

Jeg søkte litt på bymiljøetaten sine sider, uten å finne det. Kan noen hjelpe meg?

 

Alternativt gjelder ikke bålforbudet for alle under 13 år, og alle gretne gamle gubber som meg. Jeg er ikke på facebook.

 

Og nei, jeg er ikke så dum som jeg gjør meg her. Jeg benytter gode offentlige bålplasser, og klarer å se på bakken om det er tørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, haugoy skrev:

Finnes dette på noe annet sted en facebook?

Jeg søkte litt på bymiljøetaten sine sider, uten å finne det. Kan noen hjelpe meg?

 

Alternativt gjelder ikke bålforbudet for alle under 13 år, og alle gretne gamle gubber som meg. Jeg er ikke på facebook.

 

Og nei, jeg er ikke så dum som jeg gjør meg her. Jeg benytter gode offentlige bålplasser, og klarer å se på bakken om det er tørt.

https://www.oslo.kommune.no/brannvern-ildsted-og-feiing/bal-og-grill/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siden henviser til et generelt forbud, begrunnet i en lov som er fjernet. En lov Oslo kommune tolket feil. De skilte ikke mellom skogmark, kontra skog og mark. 

Skogmark er produserende skog. 

Forsovet uinteressant. Loven er endret. Og Oslo kommune har ikke fulgt etter. 

Nå må kommunene fatte vedtak i hvert enkelt tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo Oslo Kommune bare skrevet en kort notis av hva brannsjefen formaner. 

Er vel bare å godta at man kutter ut bål fremfor å lete etter feil i regelverket? Og møter man noen som fyrer opp i skogen, kan man vise de bilde jeg la ut og skremme de litt, selv om det kanskje ikke er helt sant. Men da kan man minske faren for skogbrann om ikke annet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 minutter siden, haugoy skrev:

Jeg er ikke på noen måte uenig i at det ikke skal fyres bål.

Jeg skulle bare ønske at slik informasjon kom ut på ryddige måter.

Kunne ikke vert mer enig.

Facebook er bare noe man bruker for morro. Det er ett sosialt medium på linje med flere andre.

Ingenting i veien for å legge det ut på facebook av kommunen for å nå mest mulig folk, men det må i så fall være ett supplement til en annen informasjonskanal som er tilgjengelig uten at man må godta brukervillkårene til facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
4 minutter siden, Gittiamo skrev:

Det er jeg enig i. Men tror et sånt FB-innlegg kan være enkelt å forstå for de fleste. 

For de fleste som bruker facebook og har likt Oslo kommune på facebook ja.

Jeg skal til Oslo en tur i sommer, men jeg kommer ikke til å trykke følge eller like på Oslo kommune sine sider fordet om. Veldig rart at ingen klarer å finne dette andre steder enn på facebook...

 

EDIT: Rettere sagt «Bymiljøetaten i Oslo kommune» sin facebookside.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mareng skrev:

For de fleste som bruker facebook og har likt Oslo kommune på facebook ja.

Jeg skal til Oslo en tur i sommer, men jeg kommer ikke til å trykke følge eller like på Oslo kommune sine sider fordet om.

 

EDIT: Rettere sagt «Bymiljøetaten i Oslo kommune» sin facebookside.

Hadde du vært venn med meg på FB ville du fått denne opp på din vegg. 

Tro meg, men folk som ikke går mye på tur kommer ikke til å lete opp informasjonen. Jo mindre man vet jo minte søker man opp informasjon også. Og mange tror at alle nyheter fra verden havner kun på FB 😝🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Gittiamo said:

Og mange tror at alle nyheter fra verden havner kun på FB 😝🤨

trodde det var Twitter som var tingen, jeg. men det er kanskje bare for større lands kommunikasjon 🤡

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv i Østmarka i pinsen, og det er utrolig tørt der nå. Var noen kilometer lenger nord for Tonekollen som første innlegget handlet om, men her i Losbymarka er det hvertfall så tørt at vi nøyet oss med primus. Jeg så flere som fyrte bål, så det er nok de færreste som faktisk har fått med seg at brannvesnene rundt omkring her har lagt ned totalforbud grunnet tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn
20 timer siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Er enig i det... Det er jo nå åpnet for at man har lov til å bruke hodet og lage bål hvis det er åpenbart at det ikke kan bli brann av det, men jeg er redd dette også kan føre til flere branntilløp.

I tillegg bør man jo vurdere dette ut i fra hvor man er, og hvor stor brannfaren er i det aktuelle området man er. På grunn av den store skogbrannfaren er det f.eks  innført totalforbud mot bruk av åpen ild  i nærheten av skog og mark i de fleste kommunene rundt Oslo. Det er heller ikke lov med engangsgriller eller bruk av faste bålplaser... Mens andre steder i landet er ikke faren for skogbrann like stor. Finnes en grei oversikt her

Jag tycker det blir fel att skriva att det er lov å bruke hodet. Det tycker jag av den anledningen att många läser det som - nu är det ok att med bål. De gör det lätt för sig och struntar i att själva undersöka vad som gäller.

Läser man veiledern till forskriften så är min åsikt att möjligheterna att ha bål i den generella bålforbudsperioden är ytterst begränsade. Citat nedan på förklaring som ligger i nyckelorden i forskriftens §3.

"Med "åpenbart ikke medføre brann" menes f.eks. at det ligger snø på bakken, eller at det har vært mye nedbør over lang tid. Ved usikkerhet bør man ta kontakt med brann- og redningsvesenet."

Förövrigt tycker jag att trådstartaren förtjänar en rejäl klapp på axel - bra gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Tycker informationen är kass när det kommer till förbud mot eld. Den borde finnas på kommunens officiella hemsida.

Exempel på hur det ser ut i två stora svenska städer.

http://goteborg.se/wps/portal/start/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8fdxNXU31wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigDtygcn/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

http://www.stockholm.se/

Även om Oslo informerar på ett dåligt sätt så kommer man inte undan eget ansvar för sina handlingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, haugoy skrev:

Den siden henviser til et generelt forbud, begrunnet i en lov som er fjernet. En lov Oslo kommune tolket feil. De skilte ikke mellom skogmark, kontra skog og mark. 

Skogmark er produserende skog. 

Forsovet uinteressant. Loven er endret. Og Oslo kommune har ikke fulgt etter. 

Nå må kommunene fatte vedtak i hvert enkelt tilfelle. 

For meg er det uintresangt om lovverket er utdatert og vedtak ikke kommet når det er så tørt og vært varmt lenge, info kommer pr media avis ,sosiale medier og radio at skogbrannfare er stor nå regner med folk forstår da bålbruk er mindre smart. Ja det fins folk med sunn fornuft men kanskje er det enklest og tryggest folk ikke gjør opp bål de ikke greier bruke engangsgrill en gang..

Det er lov bruke huggu sier vi litt lenger nord for hovedstaden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Björn skrev:

Jag tycker det blir fel att skriva att det er lov å bruke hodet. Det tycker jag av den anledningen att många läser det som - nu är det ok att med bål. De gör det lätt för sig och struntar i att själva undersöka vad som gäller.

Jeg er enig i at det kan være uheldig,  men det er realiteten av at det ble vedtatt et unntak fra hovedregelen når setningen "Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann" ble lagt til nyeste forskriften. Dette unntaket fantes ikke i den tidligere forskriften fra 2002...

Tror dette må ses litt i sammenheng med at områdene brannvernforskriften gjelder for ble kraftig utvidet. Tidligere gjaldt jo forbudet kun for "skogmark" mens det i den siste forskriften ble utvidet til å gjelde " i eller i nærheten av skog og annen utmark" som dekker mye større områder enn tidligere, slik som fjell, strender osv... 

Når det er åpnet for at man unntaksvis kan gjøre opp ild under forutsetning av at man ikke forårsaker brannfare, så pålegger det oss et egenansvar og en aktsomhetsvurdering... som altså krever at man bruker hodet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, REs skrev:

 (Engang speider, alltid pyroman.)

funny-camping-cartoon-pictures_1.png

Hehe, åh hvor jeg kjente meg igjen i denne. Men man vurderer vel underlag og øvrige forhold gjør man ikke? Man fyrer ikke på torv/skogbunn, eller på blanke svaberg for den saks skyld.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mai 1970 veltet en primus, jeg mener det var i Melsheia, et par mil syd for Stavanger, og satte fyr på skogen. Et enormt gnistregn ble ført med vinden og skogen på motsatt side av E39, flere hundre meter unda, tok fyr og Norges største skogbrann var et faktum. De som hadde forårsaket brannen fikk en bot på kr. 4000,- for uaktsom omgang med ild. 

Granskogen i Melsheia ble plantet på ny samme år og i dag er det startet et stort arbeid for å få erstattet denne granskogen med lauv- og furuskog.  Granskog er ikke naturlig nok lenger. Kanskje noen burde tenkt litt lenger den gang i 1970 da de plantet ny granskog?

Nå er det igjen så tørt i Rogaland at det er innført totalforbud mot åpen ild.  https://www.nrk.no/rogaland/totalforbud-mot-apen-ild-utendors-1.11502001

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 timer siden, REs skrev:

I mai 1970 veltet en primus, jeg mener det var i Melsheia, et par mil syd for Stavanger, og satte fyr på skogen. Et enormt gnistregn ble ført med vinden og skogen på motsatt side av E39, flere hundre meter unda, tok fyr og Norges største skogbrann var et faktum. De som hadde forårsaket brannen fikk en bot på kr. 4000,- for uaktsom omgang med ild. 

Granskogen i Melsheia ble plantet på ny samme år og i dag er det startet et stort arbeid for å få erstattet denne granskogen med lauv- og furuskog.  Granskog er ikke naturlig nok lenger. Kanskje noen burde tenkt litt lenger den gang i 1970 da de plantet ny granskog?

Nå er det igjen så tørt i Rogaland at det er innført totalforbud mot åpen ild.  https://www.nrk.no/rogaland/totalforbud-mot-apen-ild-utendors-1.11502001

Akkurat, dette kan skje nærmest hvem som helst, også de som er speidere, «eksperter» eller bruker hodet. Man kan ikke være sikret mot alle ulykker.

Defor synes jeg at folk bør være mer sparsomme med bålfyringen når det er tørt i skogen, selv de som tror de bruker hodet godt nok. Og ihvertfall respektere forbudene som settes, de settes av en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Akkurat, dette kan skje nærmest hvem som helst, også de som er speidere, «eksperter» eller bruker hodet. Man kan ikke være sikret mot alle ulykker.

Defor synes jeg at folk bør være mer sparsomme med bålfyringen når det er tørt i skogen, selv de som tror de bruker hodet godt nok. Og ihvertfall respektere forbudene som settes, de settes av en grunn.

Det å vite når mann IKKE skal tenne fyr er like viktig som å vite når, hvor og hvordan. Det er faktisk en del av det å bruke hodet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen sine hjemmesider. Facebook, Twitter og Instagram er kanaler som blir brukt av de forskjellige brann og redningsvesen når det kommer til å informere om begrensninger eller totalforbud. Kikker man ut vinduet, å har et snev av gangsyn, trenger man ikke å vite fra Brannsjefen at det kan være lurt å begrense bruken av åpen ild.

Men vis ekstra varsomhet nå... Det er STOR skobrannfare

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.