Gå til innhold
  • Bli medlem

Ut på tur, uggen og sur.


r.u.mad

Anbefalte innlegg

Offameien, livet bare helt j@vlig dere...

Neida, dette blir nok bare moro! :). Har klargjort hojen for tur i dag. Reiser nok ikke ut riktig enda, men i begynnelsen av juni tenker jeg. Satt på nye stativ foran (Salsa Anything Cage). Veskene i dem er faktiskt ikke annet enn toalettmapper kjøpt på Europris ifjor. Innholdet i dem er primus (Svea 123), kaffe og kopp i den ene, og bensinflaske og reservemat (div. posesupper og litt ris) i den andre. Bak så har jeg et par Altura Ultralight Packable Panniers. Sovepose, liggeunderlag og litt annet campingutstyr i den ene og "blondetrusene" i den andre. Den totale vekta på disse to er 6,5kg. I den gamle grønne teltposen har jeg Enan-teltet mitt (i egen pose), gummiklogger, regnjakke og solcellepanel. Turen går fra Mysen, Horten (ferge), Kongsberg, opp Numedal, Hardangervidda, Eidfjord, Odda og E134 østover  og så mot Horten igjen. Det blir vel litt i underkant av 100 mil og regner med å bruke et par uker.

 

IMG_20180521_182721361.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
26 minutes ago, strebus85 said:

Det høres ut som en fantastisk tur. Sykler du slepene over Hardangervidda? 

Jeg tror turen blir fin, jeg også. Jeg holder meg for det meste på asfalten - er ikke særlig begeistret for grus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Friluftsamatørene said:

Jøss det er sprekt. Du får ha kjempe god tur, og skulle vi se deg langs veien så skal vi jammen stoppe å si hei :-)

Vel, spesiellt sprekt er det vel egentlig ikke. De som virkelig er langdistansesyklister bruker nok ikke mer 3-4 dager på en slik tur. Mellom 40 og 50 mil på 24 timer er ikke uvanlig når terrenget ikke er for ille.. Tar jeg ikke helt feil, er rekorden på bane nesten 80 mil.

Takker for lykkeønsker og tar jo gjerne en prat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, r.u.mad said:

Vel, spesiellt sprekt er det vel egentlig ikke. De som virkelig er langdistansesyklister bruker nok ikke mer 3-4 dager på en slik tur. Mellom 40 og 50 mil på 24 timer er ikke uvanlig når terrenget ikke er for ille.. Tar jeg ikke helt feil, er rekorden på bane nesten 80 mil.

Takker for lykkeønsker og tar jo gjerne en prat. :)

I mine øyne så er dette sprekt :-) Kan vel være fordi jeg ikke innehar samme kondisjon som dere.  Men 80 mil på 24 timer høres helt vanvittig ut. Utrolig! God tur i hvert fall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra rutevalg @r.u.mad, og ganske likt et av de alternativene jeg har på blokka mi. Visst du drar avgårde i begynnelsen av juni kan det jo hende at gamleveiene over fjellet fra Seljestad til Haukeli fortsatt er ufremkommelig pga snø.

Dette vil jo gjelde Seljestad-Røldalstunnelene, Austmannalid, Svandalsflona, Haukelid og Vågslidtunnelen.

En ting er at de er forbudt for sykkel, en annen er at de er lange og med trafikken i tillegg er det ikke behagelig å være der. Regner med du legger inn busstransport der om ikke gamleveiene over fjellet er åpnet for sesongen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rayun Der skrev du noe som jeg hadde glemt å sjekke og takk for at du nevnte det. Etter det jeg kan se fra vegvesenets webkameraer, ser det ut til, per dags dato, at det er veldig lite snø igjen der. Hvis finværet fortsetter blir det nok minimalt igjen når vi nærmer oss midten av juni. Uansett, så skal veien åpnes den 15'de og i værste tilfelle kan jeg jo vente noen få dager.

kamera?id=127264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, kardam said:

Med full oppakning med telt og tilhørende synes jeg 100 mil på 2 uker er fornuftig. På ferietur er ikke hensikten å jage kilometer. Og med et par hviledager blir det en fin tur.

God tur!

Hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Friluftsamatørene said:

I mine øyne så er dette sprekt :-) Kan vel være fordi jeg ikke innehar samme kondisjon som dere.  Men 80 mil på 24 timer høres helt vanvittig ut. Utrolig! God tur i hvert fall :-)

Jeg må få lov til å rette meg selv litt. Det er faktiskt 89,6 mil/24t som er rekorden - ikke i underkant av 80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor dro jeg via Oslo til Kongsberg og videre oppover Numedalen. Ser du starter fra mysen og satser på Moss - Horten. Jeg holder til et par mil lengre nord enn deg, men kanskje den ruta (Moss - Horten) skal prøves i år visst jeg gjør et nytt forsøk på å nå Bergen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var også hjul med navdynamo ferdigbygget. Dynamoen er en Shutter Precision SD-8, 24-eikers. Felgen er robbet fra et ødelagt bakhjul (frinavet gikk føyka) til en Diamant Photon 10, så jeg kan bruke hjulet i sykler med felgbrems også.

 

IMG_20180524_190100300[1].jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har hatt en strålende tur til tross for småproblemer med et kne og sår stjert, og var hjemme igjen fredag (15/6). Det var kun ca. 10 meter jeg måtte dytte sykkelen over snø på gamleveiene over Haukelifjell, ellers var det bare veier og turen over ble en velsignet flukt fra varmen nede i Eidfjord og Odda.

På vei opp fra Røldal.

 

IMG_20180612_090624349.jpg

  • Liker 8
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.