Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny lett tursko kombo


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Etter mye frem og tilbake så har jeg havnet på noe jeg tror blir en god løsning på turer hvor det er lange dagsetapper eller generelt til de fleste dagsturene mine. Etter å ha testet disse skoa noen måneder til jogging på stier så har jeg også testet dem med gamasjer til dagsturer på stier. Skoene er super komfortable, har ikke gore-tex og tørker superkjapt og de har et fantastisk grep. Regner med å slite ut et par i året men de er ganske billige på xxl.

Hver sko med gamasje veier kun 290g. De er utrolige komfortable og passer foten min perfekt med en vid og fin tåboks.557C43E3-8B5E-4E61-A871-69AB2C0379B5.thumb.jpeg.42633f205deee5a33995de3bd2b7d658.jpeg098A32B7-3B92-4FC0-93CC-96EE04858A4C.thumb.jpeg.3f6326723376c7a522b75da39b71d506.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare en 7-8 mil så langt på mine Altra Lone Peak 3.5 + gamasjer (sistnevnte veier ikke en pøkk men forhindrer dritt inn i skoa), og jeg kjøpte nettopp denne komboen av samme grunner som du nevner. Så langt helt kanon! Kjempe komfortable, men jeg er spent på langturer med "maksvekt" i sekken, kontra fjellsko eller liknende. Så langt bare mindre pakninger og dagsturer. Enn så lenge ser jeg ingen grunn til å gå tilbake, utenom på kanskje de kaldeste årstidene hvor det gjøres godt med isolasjon mot elementene. Blir føttene våte? So what. Det blir de av svette uansett, spesielt i andre typen sko. Deilig og ha noe som tørker fort, og det er ikke verre enn å bytte sokker i camp, evnt. ha noen sokker som er tette dersom du må fortsette og bruke skoa i campen og ikke vil kjenne på de våte skoa. Men bare det å 'drite' litt i om man tråkker i en pytt eller må vasse over en bekk, er deilig. Du går dem fort relativt tørre, og spesielt nå på de varmeste dagene har det bare vært positivt å kunne kjøle ned litt uten å stresse noe mer over det. ;)

Men vi får se i slutten av høste hvordan situsjonen er da, hehe, om den er like positiv eller om ting har endret seg. ^^ Spent på hvordan du opplever det også¨!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gradvis vent føttene til lettere sko de siste årene. Har sjelden tyngre sekk en 15-17 kg max så det går fint. Men det er klart så lette som dette er ikke helt utprøvd enda så blir spennende å se. Men jeg har aldri merket til noen problemer med sekk og lave/lette sko. Det er en myte at anklene ikke skal tåle sekk og lave lette sko. Det finnes ikke noe seriøs forskning eller lignende som faktisk underbygger myten at man må ha svære stive fjellstøvler for å bære sekk. ;) Så fremt man ikke har noen helt konkrete ankel problemer og må ha stive høye sko da... har heldigvis ikke det problemet selv. 

For meg er nok dette hovedsaklig vår, sommer og høst sko - til vinteren kreves det nok noe varmere :) Må i tillegg skaffe meg noen nye litt kraftigere støvler til bruk på fisketurer hvor det ikke er så mye vandring - noen som holder vannet ute når man bedriver fiske langs vannene.

Artig å se flere som prøver å skaffe seg mindre fotproblemer :) 

Noe som irriterer meg endel er at alle de kjente skomerkene har i utgangspunktet mange tursko modeller både med og uten Gore-Tex men alle de norske butikkene tar konsekvent bare inn modeller med Gore-Tex! Vi er tydeligvis helt avhengige av GTX her i landet. En mulighet er å prøve en skomodell med GTX i butikken som passer, så kan man bestille samme skoen uten GTX fra nettet. Tungvint men ofte eneste mulighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Har gradvis vent føttene til lettere sko de siste årene. Har sjelden tyngre sekk en 15-17 kg max så det går fint. Men det er klart så lette som dette er ikke helt utprøvd enda så blir spennende å se. Men jeg har aldri merket til noen problemer med sekk og lave/lette sko. Det er en myte at anklene ikke skal tåle sekk og lave lette sko. Det finnes ikke noe seriøs forskning eller lignende som faktisk underbygger myten at man må ha svære stive fjellstøvler for å bære sekk. ;) Så fremt man ikke har noen helt konkrete ankel problemer og må ha stive høye sko da... har heldigvis ikke det problemet selv. 

Presis! Jeg er enig at en ikke trenger ankelstøtte for å bære sekk, med mindre en har konkrete problemer med overtråkk. Selv om en sannsynligvis ikke tråkker mer over med lave sko, så er det vanskelig å argumentere mot at risikoen for skade oppleves som høyere når en bærer 20kg ekstra på ryggen. Ankelstøtte i sko vil jo forhindre maksimalt utslag av ankelleddet (på godt og vondt). Det jeg imidlertid merker godt selv er at myke sko (som inov8 ofte er, men jeg har ikke prøvd din modell) er at underlaget i større grad påvirker fotsålen. Å gå langt på en minimalistisk sko er nok en treningsak, men for meg gjør det rett og slett for vondt. Skal jeg bære sekk trenger jeg en litt stivere såle. Spesielt om det er litt stigning.

Jeg velger dog halvhøye, eller helhøye støvler fordi da får jeg mindre vann ned i skoen. En gamasje hjelper litt, men ikke nok når man går mye i myrområder, eller i gjørme. Kunne dog tenkt meg å prøve setupen din, men jeg har hittil ikke funnet noen gode sko.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass lett løsning er nok ikke for de fleste, jeg inrømmer det ;) @Prebb modellen jeg har testet er en såkalt crossover mellom ren terrengløpesko og vanlig løpesko. Om du beveger deg enda litt mer over i modeller for ren terrengløping så får du modeller med innlegg i sålen (metall) for og bedre takle røft underlag. De er gjerne da også litt stivere, noe tyngre og kan fåes med goretex. Setupen min er nok ikke ideell for veldig langvarig stenete underlag, da bør man ha litt tykkere (stivere) såle. Når det gjelder vann så er filosofien min for dette opplegget at man blir våt på bena, men man tørker enkelt skoene i leir eller går dem tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakdelen med så myke sko, er at man mye lettere sklir i terrenget fordi man ikke kan kante skoa i mer bratt terreng. Samt at det også vil bli veldig sårt under føttene om man går fra stein til stein. Noe man lett gjør i Norge. Så jeg er superfornøyd med halvstive anmarsjsko (The North Face) og kan kanskje vurdere sånne lave gamasjer til de, fordi det er lett å få rask og rusk oppi skoene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått med lave sko 2 sesonger nå. Så langt har det vært "vanntett" gore-tex, som har vært langt fra vanntett, så grugleder meg til å prøve en ny sesong med Altra Lone Peak nå. Har vært på en 5-dagers tur nå, med stort hell. Gikk dem tørre på alt fra 20 min til 1 times tid i tørt terreng alt etter hvor våte de har vært.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort mye samme erfaringer som deg @Tor-Erik-L-77. Forutsatt at terrenget ikke er for krevende foretrekker jeg helt klart en lettere type terrengløpesko. De beste skoene jeg har eid var Inov-8 X-Talon 212, men dessverre så tålte de ikke mer enn en sesong før de var helt utslitt, derfor kjøpte jeg i fjor et par VJ Sport Irock 2, de er ikke like komfortabel og byr ikke på samme kontakt med underlaget, men så langt har de holdt noe lenger. Grepet er også betydelig bedre, men prisen er også en hel del høyere. 

Når det gjelder Gore Tex membraner i sko så er min erfaring at de aller fleste er dårlig og at de lekker etter kort tid. I tillegg puster skoene betydelig dårligere og blir ganske klam etter en lang tur i varmt vær. Jeg bruker dessuten sokker av ull hele året så hvis jeg blir våt tar det kun kort tid før jeg ikke kjenner noe til det lenger. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høyfjellet har jeg også erfart at mye småsteinete underlag kan gjøre føttene litt møre om sålene ikke er harde nok. Så der spørs det om jeg må finne noen sko med litt kraftigere såle og noe mer beskyttelse rundt tåen. Derimot i lavlandet på skogsstier og terreng er det uproblematisk med litt myke såler.

Gore-tex i tøysko har jeg også begynt å misslike sterkt. Membranen holder bare i kort tid og som du sier så er Gore-tex mindre luftig og tørker sent. Samtidig øker Gore tex prisen på skoa og de blir endel stivere. Unngår derfor nå konsekvent alt av Gore tex i tøysko uansett merke :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

Gore-tex i tøysko har jeg også begynt å misslike sterkt. Membranen holder bare i kort tid og som du sier så er Gore-tex mindre luftig og tørker sent. Samtidig øker Gore tex prisen på skoa og de blir endel stivere. Unngår derfor nå konsekvent alt av Gore tex i tøysko uansett merke :) 

 

Det er der jeg befinner meg siste par åra. Har gått helt bort fra gtx or andre membraner. Liker fordelen (mine ord) ved å heller ha sokker klar/på meg til det som kreves, og evnt gaiters til årstiden. Jeg har vanntette marsstøvler enda, to par, men det er samme der og; ingen membran og heller sokker avhengig av kulden. Dette har fungert så bra for meg at jeg føler nesten både beina og hodet har fått et nytt og bedre perspektiv, med opplevelsene. xD Da jeg bekymrer meg mindre, og irriterer meg betydelig mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 23.5.2018 den 7.45, stigd skrev:

Ser rab gamasjer komer i 2 st. Kem passer til voksen mann. Står ikje noke om st

 

Jeg bruker disse gamasjene, men ble overrasket over at de er såpass smale i åpningen oppe. Kjøpte de største, men de er ikke mer enn akkurat passe. Jeg er ikke spesielt tykk i anklene, vil jeg si. Utover det er sånne korte gamasjer helt herlig på tur i skogen, du slipper å få med deg halve marka hjem! (Kjøpte for et par år siden, et annet sted enn butikken i lenken, kostet en god del mindre da.)

Endret av fjellrypa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både inov8 275 og VJ Irock 2 til løping. Begge er veldig bra sko. Inov mer allround da den har litt mer demping og en gummisåle som ikke slites så fort. Irock 2 har klart bedre grep på sleipt underlag men har myk gummi som slites fortere, spesielt på grusvei. Begge gir god kontakt med underlag. Dog føler jeg at begge blir litt for lite vridningstive for min smak til turbruk. Fint i lett terreng hvor en stort sett kan tråkke flatt. Valgte selv en litt stivere løsning med Alfa Kvist Advance. Ok vekt men klart stivere enn joggeskoene. Til tung sekk bruker jeg dog fjellstøvler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2018 den 13.31, Tor-Erik-L-77 skrev:

Etter mye frem og tilbake så har jeg havnet på noe jeg tror blir en god løsning på turer hvor det er lange dagsetapper eller generelt til de fleste dagsturene mine. Etter å ha testet disse skoa noen måneder til jogging på stier så har jeg også testet dem med gamasjer til dagsturer på stier. Skoene er super komfortable, har ikke gore-tex og tørker superkjapt og de har et fantastisk grep. Regner med å slite ut et par i året men de er ganske billige på xxl.

Hver sko med gamasje veier kun 290g. De er utrolige komfortable og passer foten min perfekt med en vid og fin tåboks.557C43E3-8B5E-4E61-A871-69AB2C0379B5.thumb.jpeg.42633f205deee5a33995de3bd2b7d658.jpeg098A32B7-3B92-4FC0-93CC-96EE04858A4C.thumb.jpeg.3f6326723376c7a522b75da39b71d506.jpeg

Tor-Erik-L-77, vet du hva som er forskjellen på dine sko og denne (bortsett fra fargen, da)? Prisen varierer veldig fra butikk til butikk, jeg søkte opp skomodellen på nett. https://www.xxl.no/inov-8-x-claw-275-terrenglopesko-dame-gra/p/1148023_1_style?gclid=EAIaIQobChMIw5LDp_HD2wIVl5QYCh2spQVcEAQYASABEgJhvPD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CNTlweL0w9sCFc-MsgodCUII6A

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Arcteryx Acrux2 Fl GTX og Acrux SL til dette formålet. De førstnevnte har løs goretex sokk, sistnevnte er en lettere og mindre stiv modell uten løs sokk.

Disse skoene sitter veldig bra på min fot og har godt grep. Tror de vil holde lenge, har en tendens til å gå i stykker mer tradisjonelle sko i løpet av ett år. Fant de på salg så det ble ikke så gærnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Salomon X-ultra synes jeg er gode lette lave sko som jeg kan gå langt i. Stiv nok såle til å gå på spisse steiner. Mye bedre enn joggesko til langturer i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Etter at jeg startet tråden har jeg skaffet meg to par av nevnte sko. Ble brukt hele sesongen i fjor og er fortsatt strålende fornøyd med oppsettet og kommer til å kjøre videre med dette i år.

Har også brukt det nyeste og peneste parret i hele vinter på jobb, blir aldri klam :) 

hva med dere andre, fortsatt gode erfaringer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.