Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny lett tursko kombo


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Etter at jeg startet tråden har jeg skaffet meg to par av nevnte sko. Ble brukt hele sesongen i fjor og er fortsatt strålende fornøyd med oppsettet og kommer til å kjøre videre med dette i år.

Har også brukt det nyeste og peneste parret i hele vinter på jobb, blir aldri klam :) 

hva med dere andre, fortsatt gode erfaringer?

Jeg er også strålende fornøyd. Slitestyrken har vært betydelig bedre enn på X-Talon 212 og VJ Sport Irock 2. Dessverre så har de ikke helt samme grepet som de to nevnte, spesielt glatt blir det hvis man prøver å løpe over våte treklopper eller røtter. Jeg har gått på ræv et par ganger på sånne steder. :P

Når det er sagt, så lever jeg godt med at de er litt glattere enn skoene jeg har hatt tidligere, når de er såpass mye billigere (tilbud på XXL) og på toppen av det ser ut til å holde dobbelt så lenge. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har de siste par årene gått i tursandaler om sommeren, type Keen, med hard tå og åpen hæl. Det fungerer utmerket for meg, som sjelden går med tyngre sekk enn 10-12 kg. Vann renner ut like fort som det kommer inn, til forskjell fra lukkede sko. Hvis det er kjølig, og våte sokker blir kalde, bruker jeg vanntette sokker, type seal-skins. Jeg går ikke mye i ekstremt høyfjell (ur), og behøver derfor ikke veldig  stive såler. Har ikke veid de, men de er lette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

hva med dere andre, fortsatt gode erfaringer?

Svært gode erfaringer med mine Altra-sko (Lone Peak). Aldri klam og gås tørre overraskende fort. Jeg var jo litt skeptisk til hvordan det kom til å gå her på Vestlandet. Bakken er nesten aldri tørr og de første småturene viste at de ble svært fort våte av duggende gress og småfuktige stier. Jeg sverger allikevel til disse skoene på alle overnattingsturer. Selv her borte blir de fort tørre igjen når forholdene tilsier det. De tidligere gore-tex-skoene ble våte en gang og slik forble de resten av turen så og si. Det tok lenger tid før de ble våte, men ble så og si aldri helt tørre igjen. Nå har jeg spredt den tiden jeg gikk med tørre sko i starten av en tur mer utover og samtidig fått mer nettere sko som er en drøm å gå på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2019 den 8.43, Tor-Erik-L-77 skrev:

Etter at jeg startet tråden har jeg skaffet meg to par av nevnte sko. Ble brukt hele sesongen i fjor og er fortsatt strålende fornøyd med oppsettet og kommer til å kjøre videre med dette i år.

Ser stroppe på gamasjer går under skoa. Kor lenge held desse før dei er slitt over pga slitasje mot underlag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, josteink said:

Ser stroppe på gamasjer går under skoa. Kor lenge held desse før dei er slitt over pga slitasje mot underlag?

Stemmer det. De har holdt overraskende lenge faktisk og ser ikke at det er noe betydelig slitasje så kvaliteten virker bra. Men regner vel med at de må byttes før eller siden, veldig enkel patent så burde være lett å feste ny strikk.

Når det er sagt sitter disse overraskende bra på skoa selv uten strikken under :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg veldig til å prøve inn-bestilte Hoka Speedgoat 3 ! Valget falt egentlig på dem før jeg leste tråden her :) Jeg kjøpte de fordi de har god demping for lange asfalt etapper. Blir spennende å teste de på myr og sten og :) Skal absolutt få kjørt seg skoa og da skal jeg gi tilbakemeldinger her :) Elsker ideen med Gamasjer på de! De skal testes på NPL strekka Lindesnes - Røros

https://runrepeat.com/hoka-one-one-speedgoat-3

Endret av Tufsingen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et utvalg sko på ca 4300 moh, på toppen av Baranco Wall på stien mot Uhuru Peak:

1163594016_BarancoFeet(IMG_20190121_111415096_HDR).jpg.45964adeafafd929ea7dc3112d1ddcd5.jpg

Mine pailabber til venstre, iført Inov-8 X-Claw 275 med Inov-8 Debris Gaiters. Tror gamasjene nå er utfaset. De er ikke veldig vanntette (kan gjøres vannavstøtende) og holdes nede av en O-ring av gummi under sålen i tillegg til kroken på lissene (link). Brukte denne kombinasjonen på samtlige etapper, unntatt toppstøtet.  Skikkelig regnvær på etappen mellom Baranco og Karanga gjorde føttene søkkvåte, men med ullsokker holdt jeg varmen greit likevel. Og etter en vask da jeg kom hjem igjen, ser skoene neeesten nye ut fortsatt - godt fornøyd :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2019 den 13.53, Tufsingen skrev:

Jeg gleder meg veldig til å prøve inn-bestilte Hoka Speedgoat 3 ! Valget falt egentlig på dem før jeg leste tråden her :) Jeg kjøpte de fordi de har god demping for lange asfalt etapper. Blir spennende å teste de på myr og sten og :) Skal absolutt få kjørt seg skoa og da skal jeg gi tilbakemeldinger her :) Elsker ideen med Gamasjer på de! De skal testes på NPL strekka Lindesnes - Røros

https://runrepeat.com/hoka-one-one-speedgoat-3

Jeg løper i disse. Jeg er veldig fornøyd, men som med alle sko er det ganske individuelt hva som passer, og mange opplever at de tykke sålene er ubehagelige. Det gjør ikke jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Prebb said:

Jeg løper i disse. Jeg er veldig fornøyd, men som med alle sko er det ganske individuelt hva som passer, og mange opplever at de tykke sålene er ubehagelige. Det gjør ikke jeg.

Enig med deg at sko er individuelt. Men generelt syntes jeg sko med lav og nøytral såle er bedre en de som har høy såle. Har prøvd begge deler både til fotturer og joggeturer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 3/10/2019 at 3:20 PM, Tor-Erik-L-77 said:

Enig med deg at sko er individuelt. Men generelt syntes jeg sko med lav og nøytral såle er bedre en de som har høy såle. Har prøvd begge deler både til fotturer og joggeturer :) 

Det er litt rart å gå i de men jeg må prøve alternativ siden jeg er veldig plaget med plattfot. Å gå på sti da kan jeg bruke nesten hva som heist men asfalt er rent smerte helvette. Hoka er også fint for yrkesaktive som jobber på harde gulv som f.eks sykepleier og servitørfag. Driv å trener i hoka nå går ca 1 mil om dagen på asfalt er ikke bare bare... Kult om noen har ekstra tips. Innlegg såler tørr jeg ikke helt å starte på nå for NPL. Tenker at det blir for stor overraskelse til føtta.. men jeg gjør tøying og strekking 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har spesielle utfordringer med føttene foreslår jeg du tar en tur til butikker som spesial tilpasser. Vet løplabbet kan analysere foten og tråkket ditt og plukke ut riktige sko. Mener også diverse andre sportsbutikker tilbyr dette. Kjenner flere som har funnet riktige sko på denne måten. Litt ekstra koster det men i den store sammenhengen er det vel lite for å kunne slippe smerter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.