Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmetur i Drammensmarka


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Annonse
37 minutter siden, Egrab skrev:

ca 30 min. snaut 4 km.

Brukte ca 9 timer totalt, på 35 km... 2 snackpauser, matpause og mye foto/utsiktspauser.

Tviler på at du gikk av på Gulskogen stasjon, men trolig Drammen jernbanestasjon, på Strømsø. :) Fine bilder fra juvet (og ellers). Men det hadde vært ennå mer interessant, om du også hadde tatt noer bilder oppover juvveggene og ikke bare nedover der en går. :) Mye fint både i Kjøsterudjuvet og Asdøljuvet, to virkelige perler, både i Norge og i verden. Undrer på om de stedene er mer kjent i utlandet enn i Norge. :( 

For andre som vil bruke tog til Drammen og ikke ønsker å brukte tid på å "tråkke" i byen, så finnes de en buss som går til både Aronsløypa og til Kjøsterud. Usikker på hvilket bussnr., men den bærer nok navnet Kjøsterud. Sjekk selv. Busstasjonen ligger ca 100 m fra jenbanestasjonen, men på andre siden av bybrua.

Ser du har fattet interesse for Drammensmarka, som igjen er en del av Finnemarka. Mye spennende natur i hele Finnemarka, selv om den er noe kuppert. Mange topper på over 600m og i nord er det et par over 700 m.o.h. Fine skogsvann (mange bra fiskevann), gamle finske boplasser,  milevis med skogsbilveier (egent for sykkel) og både merkede stier og umerkede stier. Kjøp Finnemarka kartet. Og det går busser fra Drammen på begge sider av Finnemarka. Eller så har jo osloborgere hele Nordmarka, med mye spennende både natur og fiskevann. Så mye interessant rundet Oslo, hvis folk søker litt. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tiur3 skrev:

Tviler på at du gikk av på Gulskogen stasjon, men trolig Drammen jernbanestasjon, på Strømsø. :) Fine bilder fra juvet (og ellers). Men det hadde vært ennå mer interessant, om du også hadde tatt noer bilder oppover juvveggene og ikke bare nedover der en går. :) Mye fint både i Kjøsterudjuvet og Asdøljuvet, to virkelige perler, både i Norge og i verden. Undrer på om de stedene er mer kjent i utlandet enn i Norge. :( 

For andre som vil bruke tog til Drammen og ikke ønsker å brukte tid på å "tråkke" i byen, så finnes de en buss som går til både Aronsløypa og til Kjøsterud. Usikker på hvilket bussnr., men den bærer nok navnet Kjøsterud. Sjekk selv. Busstasjonen ligger ca 100 m fra jenbanestasjonen, men på andre siden av bybrua.

Ser du har fattet interesse for Drammensmarka, som igjen er en del av Finnemarka. Mye spennende natur i hele Finnemarka, selv om den er noe kuppert. Mange topper på over 600m og i nord er det et par over 700 m.o.h. Fine skogsvann (mange bra fiskevann), gamle finske boplasser,  milevis med skogsbilveier (egent for sykkel) og både merkede stier og umerkede stier. Kjøp Finnemarka kartet. Og det går busser fra Drammen på begge sider av Finnemarka. Eller så har jo osloborgere hele Nordmarka, med mye spennende både natur og fiskevann. Så mye interessant rundet Oslo, hvis folk søker litt. :)

 

Liten tvil om at jeg gikk av på Gulskogen, det ser du jo tydelig på kartet av ruta. 

Tok masse bilder, men det er jo begrensninger her... men har her https://drive.google.com/open?id=1z4B5wIzKWy7wuKlhmIHILZZPr3BfQgIa

Vanskelig å ta gode bilder nede i juvet.... men de er lagret på internminne. 

Har selvsagt kart over Finnemarka. 

Vet at det går busser, men jeg liker jeg å markere spor hvor jeg enn jeg går... og da må man også gå litt i bystrøk. Er fint med variasjon. 

Jeg bruker flittig alle markene rundt Oslo. Fra Finnemarka i vest til Romerikssåsen i øst. 

Har GPS/kart og kompass... så jeg går veldig ofte uten stier. 

Hadde en nydelig tur for 2 år siden.. fra Vikersund via både her og der og ned til Goliaten... og en ny runde dagen etter å ned til stasjonen. 

Og gikk deler av denne turen i fjor... da fra Mjøndalen. 

Det geniale med Drammen er jo at det sjelden er mer en 15 min å vente på ett tog til Oslo... så aldri noe stress med å rekke tog.

Eneste som er sikkert. Det er digg å vandre

 

 

 

Clipboard01.jpg

Clipboard03.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du jo mer kjent, enn jeg forsto av dine innlegg i denne tråden. :) Trodde vel du forvekslet stasjon. Men du er tydeligvis kjent og det jo kortere veg å gå fra Gullskogen stasjon og over Landfalløybrua, til Kjøsterud området enn fra sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Hvilket kart er det du har i BaseCamp? 

Har Garmin GPSmap 64s. Bruker Topo Premium Sør-Øst kart. Min beste turkamerat.. hadde 62 før.. alle turer ski/sykkel/fotturer siden juli 2012 er tracket og lagret på PC. Blitt en besettelse å lage spor.

Har nå også kjøpt en Edge 750 som jeg bruker mest til ski/sykkel og har Topo experience -hele norge- på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.