Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdhøpiggen med hund?


hvalhai

Anbefalte innlegg

Hei !

Er det noen som vet om det går ann å ha med hund, opp til Galdhøpiggen ???

Jeg har en Golden Retriver og hun er godt vandt til fjellterreng.

Det er vel best å bli med på en gaidet tur også? Muligheten for at det bare blir meg og hunden, er vist stor :!:

Har også tenkt å ta turen fra Memrubu til Gjendesheim (Stien langs vannet) i morgen. Noen som vet om det er veldig bløtt den veien ???

Hilsen

Heidi :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Heisann :D

Takker for svar :?:

Reiser opp til Spiterstulen i morgen. Håper det ikke blir for dårlig vær... kjekt med litt utsikt fra norges tak :twisted:

Hilsen

Heidi :?:

Er meldt noko skiftande vèr med fare for regn på Piggen dei neste dagane, men du kan håpe på litt sol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :D

Dårlig vær på piggen tirsdag ja... :evil:

Det snødde og regnet vannrett, så jeg synes det var best å snu :wink:

Hadde vel ca 1 time igjen til toppen, så jeg synes det var litt synd å snu.

Men jeg hadde jo ikke fått noe utsikt heller, i følge noen andre 8) . Så det var nok like greit :)

Neste gang, tar jeg vel turen fra Juvasshytta, den er ikke fult så bratt... :):wink:

Hilsen Heidi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problem, sommer eller vinter. Men du bør vel ha tau på i nærleiken av stup og fæle ofser. Denne karen har fleire 2000 metere bak seg...........

Når du bruker tau, fester du det på en spesiel måte på hunden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg har en Golden Retriver tispe og hun hadde ingen problemer. Hun hoppet rundt som en annen fjell gjeit, hehe.

Jeg hadde henne i strikk bånd, med belte rundt livet og det gikk kjempe bra.

Du bør kanskje være obs på at såre poter kan bli et problem. Mye løs stein fra Spiterstuls siden.

Ellers så nevnte breførerene der, at isen på breene er skarp.

Potesalve og sokker kan kanskje være lurt å ha med, hvis dere skal gå mye.

Hilsen Heidi :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tips om å bruke en solid sele på hunden (fremfor vanlig halsbånd) når jeg gikk til piggen fra Juvass for noen år siden. Hunden er tryggere da, i fall den skulle komme utfor en bresprekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To slynger på 120cm fungere bra som hundesele på bre, en rundt livet rett bak forbeina og en rett foran bakbeina.

Disse må strammes passe, og knytes slik at de ikke strammer seg ved en fall.

Tauet festes i begge slyngene, da får man en passe vektutligning slik at hunden henger naturlig hvis den faller i en sprekk.

Skal ta et bilde av hvordan jeg bruker å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interressant diskusjon. Jeg hadde med min Ridgebacktispe over Besseggen for et par år siden. Det gikk kjempebra. Men når vi gikk Galdhøpiggen i fjor turde jeg ikke ha henne med, var usikker på hvordan det kom til å bli over breen. Gikk fra Juvasshytta med fører. Etterpå angret jeg på at jeg ikke tok henne med, det var flere andre som hadde med seg hunder, bl.a føreren vår. I fjellet bruker jeg alltid sele med middels lang line og magebelte. Potevoks og potesokker er alltid kjekt å ha i sekken.

Når jeg er på litt mindre turer har jeg alltid med meg hunden min. Til høsten skal jeg være med noen erfarne fjellfolk på tur i Hurrungane el. Skagastølstindene. Da blir det visst litt gåing på bre, ellers aner jeg ikke hvordan terrenget er der. Jeg fikk høre at jeg kunne iallefall ikke ha med hunden på den turen!! De folka har ikke hundeerfaring så jeg vet ikke om jeg skal høre på de og plassere hunden, eller om jeg tar henne med. Noen som har erfaring med dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Er det noen som vet om det går ann å ha med hund, opp til Galdhøpiggen ???

Jeg har en Golden Retriver og hun er godt vandt til fjellterreng.

Det er vel best å bli med på en gaidet tur også? Muligheten for at det bare blir meg og hunden, er vist stor :roll:

Har også tenkt å ta turen fra Memrubu til Gjendesheim (Stien langs vannet) i morgen. Noen som vet om det er veldig bløtt den veien ???

Hilsen

Heidi :D

Min Golden var med på toppen før han var 6mnd :D Det gikk kjempefint - husk sele, ikke halsbånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.