Gå til innhold
  • Bli medlem

Smerter i nakke fra Norrøna recon syncroflex 125 L


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp vært på min første lengre tur med ny Norrøna recon 125 l. Sekken gav smerter i nakke pga. at skulderreimene trykket der. Jeg er 193 cm, og har gjort sekken så lang som mulig. Jeg lurer på om jeg er for lang til sekken, for jeg får ikke avlastet nok med hoftebeltet.

Er det flere som har denne erfaringen, og evt løsning som fikser problemet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har strammet hoftebeltet det du kan, og slakket opp skulderreimene så sekken sitter løsere der med mesteparten av vekta på hoftene, så burde den ikke være vond over skuldrene. Jeg ser at den sekken er oppgitt for kroppshøyde 170-190 cm. Strengt tatt er det ikke kroppshøyde som er avgjørende, men rygglengde, så 170-190 cm er noenlunde veiledende basert på gjennomsnittlige rygglengder i forhold til kroppslengder. Det kan dog være at du faktisk er for lang for sekken din.

Jeg har ikke erfaring med den sekken, kun Bergans Alpinist 110 L. Denne sekken finnes i en større versjon på 130 L, som er oppgitt for personer 175-200 cm, og hadde kanskje vært et bedre valg til deg om du har handlet sekken en plass man kan angre (selv om den er brukt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme sekk men har ikke hatt det problemet. Litt mør på skuldrene etter en lang tur blir jeg jo. Er selv 187cm. Har stilt rygglengde på sekken på 185 nivå 2. Jeg brukte litt tid på å justerer sekken godt og siden har den funket veldig bra. Har du strammet brystreima mye? Hvor mye vekt gikk du med.

Slik jeg justere min var

1 la i ca 20 kilo

2 slakket skulderreimer og strammere

3 satte hoftebeltet slik at midten av hoftebeltet er på hoftekammen

4 strammet skulderreimene. Da sjekket jeg at reimene ligger godt inntil bryst og rygg. Er det glippe øverst mot rygg bør du prøve å sette ned rygglengde ett hakk. Får du for lite polstring ned på bryst går du opp et hakk(hvis du har flere)

5 strammet brystreim slik at det sitter stramt men ikke så mye at trekker brystreimene for mye mot hverandre

6 så strammet jeg toppstrammerne slik at de er passe stramme. Skal ikke være slakk i de og heller ikke trekke sekken for mot deg. Når sekk er riktig satt opp med rygglengde og reimer skal toppstrammerne ha ca 45 grader vinkel mellom sekk og reim.

7 til slutt var det justering av reimene på hoftebeltet. Strammet de til slik at det er sånn passe fleks i rotasjonen på hoftebeltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.