Gå til innhold
  • Bli medlem

Vask av Arc'teryx Atom SL og LT?


Shun

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde en liten kollbøtte ut i litt myr på tur 17. mai, og trenger å vaske klærne - blant annet en Arc'teryx Atom SL jakke.
Når jeg leser på hjemmesidene til Arc'teryx er det spesifikke vaskemidler og reimpregneringsmerker (sikkert canadiske eller amerikanske) de anbefaler til skånsom vask på 30 grader.

Er dette vaskemidler dere bruker til Arc'teryx isolasjonsklærne deres, eller bruker dere andre midler jeg får kjøpt i norske sportsbutikker? Hvilke midler bruker dere til vask og DWR-aktivisering?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til vask av diverse Arc'teryx Gore-Tex, diverse t-skjorter og shortser som ikke skal ha så varmt vann, og en Patagonia isolasjonsjakke har jeg brukt Omo Active & Sport. Om det er nødvendig er vel en annen sak: https://www.aftenposten.no/bolig/Omo-Aktiv--Sport-er-dyrere--hva-er-egentlig-forskjellen-8655b.html. Funker greit, synes jeg.

DWR reaktiveres med å utsette den behandlede for litt høyere temperatur en stund (tørketromle eller stryke, se hva som anbefales av fabrikanten) inntil det ikke hjelper lenger. Da må den impregneres på nytt etter vask - og da bruker jeg Toko. Mulig jeg skal gå over til noe mer miljøvennlig 🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har vasket mye gortexklær med milo, det sliter lite på DWR. I følge Norrøna kan milo ødelegge membranet, så jeg skiftet til vanlig vaskemiddel, men det svekker dwr mye. Så jeg har kjøpt 5 liters dunk med Nikwax tech wash for sånt, det tilsvarer en vanlig såpe visstnok i følge usikre forumkilder. «(not a detergent, but regular soap)».

Jeg ville vasket mine Atom med milo, på ullprogram, 30 grader, og laveste sentrifugering. Deretter lagt de over ett stativ til tørk. Om DWR trengs reaktivering ville jeg prøvd 15 min i trommel på lav hastighet hvis plagget tillater det.

Om jeg måtte reimpregnert ville jeg kjøpt en spray-on på sprayboks, hvis ikke det fungerte ville jeg prøvd en annen spray on, eller Nikwax Wash in softshellproof.

Jeg vet ikke hva produsenten anbefaler, men jeg er ferdig med masse spesialprodukter som gjør samme jobben ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
46 minutter siden, KimH skrev:

Milo er mild, omo aktiv er fin og. Begynt bruke den her en del på vanskelig flekker og veldig møkkete klær veldig effektiv og virker til slite veldig lite på dwr https://m.clasohlson.com/no/Galltvål-såpe-og-rengjøringsmiddel/34-2109

Den du linket til er framstilt av palmeolje, ikke det mest miljøvennlige alternativet, tror jeg. Har ikke dyptgående kunnskaper om sånt, men palmeolje i mat styrer jeg unna ihvertfall.

Oksegalle, som er det andre innholdet, den var ny for meg 😁 Høres ut som galle :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er hvertfall veldig effektiv, fins i fast versjon som håndsåpe og fin skrubbe inn på oljeflekker osv. Oksespytt og palmeolje er effektiv mix på flekker 😁 Lukter omtrent som grønsåpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.