Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursnacks


Fluedengern

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen "revolusjonerende" forslag til tursnacks? (som ikke koster skjorta, og er i nærheten av sunt)

Med over 100 tur/fiskedøgn når snøen er borte tar det seg dårlig ut med f.eks. sjokoladeplate og potetgull på hver tur... 😋

Frukt er godt, men tungt og bære på. Tørka frukt er vel hverken veldig billig eller sunt..(?)

Endret av Fluedengern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kan få kjøpt sånn tynn enkelt krydret pølse som er pakket inn i plast, til ca 21 kr i flere butikker.

https://meny.no/varer/palegg-frokost/spekemat/spekepolser/olpolse

Hm, smågodt fra Ikea (11,90)  vil være litt mer rimelig pr. hg enn f.eks hos Rema (ca 16 kr eller noe sånt tror jeg det er).

Jeg skal bruke øl som kjøleelement på mine turer. :)

Jeg kan anbefale Cafe Bakeriet's kjeks med karamellfyll, skikkelig godt. Bare synd at dette koster 46 kr pakka, med mindre dette er å finne på tilbud til kr 30 slik det var på Meny en måned siden.

cb.JPG.507c7bec4217ceed560bd168a20e1f01.JPG

Orange Cakes / cookies er også godt synes jeg, finnes som billig variant til kr 20 eller så. Tror det er slik at ny variant ikke inneholder palmefett lenger, men kanskje kokosfett (som ikke er så mye bedre tror jeg), usikker.

oc.JPG.4e40bfa2f42b918eb857d31133b47781.JPG

Hva med hjemmelaget brownies? Tror Toro Brownies koster sånn 30 kr pakka, som lages med ett egg, 1dl vann, samt  100g smør, røres for hånd med sleiv. Ha gjerne i mye hakkede nøtter, som f.eks hvalnøtt, eller cashew nøtter. Jeg gidder aldri å ordne med noe sjokoladetrekk på dette. Settes til avkjøling en tid før en starter med å stykke opp kaka i biter. Disse bitene vil tørke ut over tid, men skal holde seg hvis man legger dette f.eks i en plastpose.

brow.JPG.a8c832b5f0e35f8db9fd1fb6ecf9f486.JPG

Endret av Epletre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Epletre skrev:

En kan få kjøpt sånn tynn enkelt krydret pølse som er pakket inn i plast, til ca 21 kr i flere butikker.

https://meny.no/varer/palegg-frokost/spekemat/spekepolser/olpolse

Hm, smågodt fra Ikea (11,90)  vil være litt mer rimelig pr. hg enn f.eks hos Rema (ca 16 kr eller noe sånt tror jeg det er).

Jeg skal bruke øl som kjøleelement på mine turer. :)

Jeg kan anbefale Cafe Bakeriet's kjeks med karamellfyll, skikkelig godt. Bare synd at dette koster 46 kr pakka, med mindre dette er å finne på tilbud til kr 30 slik det var på Meny en måned siden.

cb.JPG.507c7bec4217ceed560bd168a20e1f01.JPG

Orange Cakes / cookies er også godt synes jeg, finnes som billig variant til kr 20 eller så. Tror det er slik at ny variant ikke inneholder palmefett lenger, men kanskje kokosfett (som ikke er så mye bedre tror jeg), usikker.

oc.JPG.4e40bfa2f42b918eb857d31133b47781.JPG

Hva med hjemmelaget brownies? Tror Toro Brownies koster sånn 30 kr pakka, som lages med ett egg, 1dl vann, samt  100g smør, røres for hånd med sleiv. Ha gjerne i mye hakkede nøtter, som f.eks hvalnøtt, eller cashew nøtter. Jeg gidder aldri å ordne med noe sjokoladetrekk på dette. Settes til avkjøling en tid før en starter med å stykke opp kaka i biter. Disse bitene vil tørke ut over tid, men skal holde seg hvis man legger dette f.eks i en plastpose.

brow.JPG.a8c832b5f0e35f8db9fd1fb6ecf9f486.JPG

Fine tips her! 🙂 Glemte å legge til at jeg var ute etter tips om ting som også er litt sunne (da det på såpass mange turer blir mye sukker) 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nøtter generelt vil være mer sunt enn f.eks sukkerholdige varer. Nøtter inneholder jo kalorier, men dette trenger man jo. Jeg så nylig at de solgte store poser med hvalnøtter uten skall på Kiwi, men dette koster nok en femtilapp eller noe sånt. Billigere blir det med andre typer nøtter. Det billigste er vel salta peanøtter og chili-nøtter. 

Er selv ikke så glad i nøtteblanding med rosiner, for det er gjene så mange rosiner i pakka at det er litt kjedelig.

Endret av Epletre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker å ha noen Big Bar 100g i sekken om turen blir lengre enn planlagt, noe den som regel blir. Metter bra og smaker ikke så ille. (var salg på ekstra til 20 kroner, så da ble det et lite lager)

Ellers smaker det godt med en Knorr kremet suppepose for en litt lengre matpause.

Rema har noen poser med nøtter til 10 kroner. De er akkurat passe for litt godt og salt i en pause. Er jo mye salt, så muligens ikke så sunt om det er mye salt i annen mat.

Alt av spekemat smaker godt på tur. En liten bit Mårpølse, rein-/elgpølse eller noen skiver fenalår/spekeskinke.

Bixit havrekjeks, eller kornmo med litt smøreost på tube. 

20110814-2861.jpg.17bbd321ccc7035a7578f353fd4f390e.jpg

Små eller mellomstørrelsen av wraps/lefser med smøreost og noen skiver spekepølse er topp for litt variasjon.

Polarbrød med det pålegget du liker funker godt.

Sjokolade går det overraskende lite av, så det har knapt minket på lageret fra påskesalget.

Alltid greit å ha et lite lager i boden, så er det bare å etterfylle sekken etter tur :)

IMG_3900.jpg.848b268ceb16620184abaa7e193151e1.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt dette er revolusjonerende eller ikke er vel subjektivt, men etter jeg lærte å lage mine egne energibarer så har det blitt fast inventar på de fleste turer.
Tok utgangspunkt i denne oppskriften og lagde min egen vri på det - https://triallan.com/2013/11/03/hjemmelagde-energibarer-for-folk-i-farta/


3 egg
150 g brunt sukker
200 g Bjørns store havregryn
150-200g tranebær
100-150g tørka mango
50 g hasselnøtter
50 g valnøtter
200 g mørk kokesjokolade
50g Sesamfrø

Følger ikke alltid oppskriften 100%, blir mye på øyemål. Så det her er egentlig bare sånn roughly eller startpunkt.
Det fine med disse er at de er enkle å lage og du kan tilpasse de akkurat slik du vil. Jeg steker disse og kutter opp i store barer som jeg pakker individuelt i aluminiumsfolie og bruker som snacks på tur. De er utrolig gode og veldig mettende. Ypperlig å ha med på tur syns jeg. Hvorvidt de er sunne kan vel også diskuteres, men du får i deg mye energi pr bar hvertfall.

Tørka frukt i seg selv er vel ikke usunt. Problemet er heller at om du kjøper ferdig tørka så er de tilsatt så mye sukker og annet dritt for å smake godt. Tørker du dine egne unngår du dette. Tørka kiwi skriver og mango er kjempe godt. Ellers må jeg også slenge meg på elg/rein/rådyr pølse, alltid godt på tur.

 

32855175_10160460108820302_7783620774996213760_n.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.