Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av telt-Vanskelig.


Krikern

Anbefalte innlegg

Hei, beklager å irritere dere med et emne som altfor ofte tydligvis er oppe: Nybegynner som trenger råd angående kjøp av telt. Jeg må si for hver sportsbutikk jeg er i blir jeg mer og mer forvirret, alle helsport teltene har forskjellig navn fra butikk til butikk. Det gjelder ikke de dyre teltene men telt som f.eks nordmarka, hardanger osv er telt som er nesten helt identiske. ;)

Jeg tar meg den friheten og spør dere drevne friluftsmennesker, hva er anbefalt til en ungkar som skal på tur på fjellet med bikkja? (Bikkja sover i teltet) Jeg har ikke tenkt meg på polekspedisjon, enda. Men teltet må tåle litt juling og være robust. Et tresesongers er vel mest realistisk med tanke på pris og vekt, tror jeg begrenser meg til -4000. Har sett på bergans 3 mann, det ser bra ut.. Ringstind 1 og 2 ser fine ut men vannvittig små? har jeg virkelig plass til å lage mat og ha bikkja og bagasjen i nærheten? Samtidig ser noen av helsport sine rimelig telt i prisklassen 2-3 tusen som ingen har samme navn men går noe i nordmarka, børgefjell, hardanger osv.. alle ligner fælt. Håper noen kan hjelpe meg litt her, blir bare mer og mer frustret. Alle sportsbutikker jeg har vært inni har vært veldig hyggelige og villig til å gå drastisk nedi pris. "Det koster 3500 men du skal få det for en 2000" Javel, hvordan kan det ha seg at alle er frivlig med på å gå ned i pris? :):wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på telt vil eg seie at Ringstind 1 og 2 er bortimot lik i vekt. Trur det er 200gram som skiller dei. Har eit Ringstind2 som eg brukar aleine, men og som 2mannstelt. Trangt, men det går. Vektmessig vil eg anbefale Ringstind2, men komformessig med bikkje og utstyr ville eg gått for noko anna. Ta Ringstind 2 i staden for 1. Litt ekstra plass er verdt 200gram ekstra!

Gå på http://www.skovdenatur.nu så vil du finne telt fra Hilleberg og andre. Hilleberg har flere typer telt som er god plass og komfor i. Har Nammatj 2 til 3295(SEK)(tunneltelt). Skal vere plass til deg og hunden. Veg 2,7kg.

Hilleberg har heimeside på www.hilleberg.se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, beklager å irritere dere med et emne som altfor ofte tydligvis er oppe: Nybegynner som trenger råd angående kjøp av telt. Jeg må si for hver sportsbutikk jeg er i blir jeg mer og mer forvirret, alle helsport teltene har forskjellig navn fra butikk til butikk. Det gjelder ikke de dyre teltene men telt som f.eks nordmarka, hardanger osv er telt som er nesten helt identiske. ;)

Det jeg har erfart, spesielt med Helsporttelt er at flere butikkkjeder bestiller "oekonomi-varianter" av Helsports egne modeller. Paa den maaten faar man et telt som er tilnaermet lik forbildet, men der den lave prisen kommer av kompromisser i feks design/utforming, materialvalg i duk/stenger/glidelaaser mm. (Man faar i det minste med Helsport-navnet naar man kjoeper f.eks Nordmarka Camp paa XXL.)

Jeg tok selv kontakt med Helsport da jeg ville vite litt mer om de "tilsvarende" teltene i fjor, og de sendte velvillig spesifikasjoner for de teltene jeg spurte om pr epost. I mine oeyne var de tilsendte produktspesifikasjonene noe mangelfulle og tildels "kryptiske", ettersom materialspesifikasjonene for "kopiene" var begrenset, i stoerre grad preget av forkortelser istedenfor klartekst - og dermed ikke direkte sammenlignbart med forbildet.

En av de serioese sportsbutikkene (som sikkert mange har kjennskap til), har paa grunn av denne fleksibiliteten fjernet Helsport-produkter fra hyllene. Grunnen til dette er at de mener at Helsport er med paa aa forvirre forbrukerne med aa drive en slik parallellproduksjon av sitt eget produktspekter(ref: ekspeditoeren).

Mitt beste tips er at du danner deg et bilde av hva du forventer av teltet, og ikke minst naar, hvor og ikke minst hvor mye du skal bruke det.

Dette boer hjelpe deg litt mer paa vei neste gang du drar innom en serioes butikk, der de ansatte kan sakene og toer aa komme med egne anbefalinger/erfaringer fremfor kun salgsargumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på Hilleberg Nallo 2, eventuelt Nallo 2GT eller Nallo 3 om du føler du trenger mer plass. Nallo er Hillebergs lettvektsutgave av Nammatj. Nallo 2 veier 2.1kg.

Det eneste negative med Hillebergs telt er prisen. Generelt sett er teltene dyre, men mine erfaringer med Hilleberg har vært veldig gode.

Skal du bruke teltet om vinteren må du be om stormmatter ettersom Hilleberg velger å levere teltene uten matter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fornøyd med Ringstind selv, men med hund ville jeg vel ikke brukt det. Da må et tunelltelt være mye bedre kan jeg tro.

Har ligget to personer i det mitt, og det går fint, men det er bare å glemme å få inn sekker og utstyr osv. Bruker å ha med svartsekker som jeg legger sekkene i om natta, men der kan man jo ikke legge en hund :!:

Har fått sydd på stormmatter på mitt telt hos Helsport.

for øvrig må jeg skryte av etterservicen hos Helsport som har vært helt topp..

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fornøyd med Ringstind selv, men med hund ville jeg vel ikke brukt det. Da må et tunelltelt være mye bedre kan jeg tro.

Har ligget to personer i det mitt, og det går fint, men det er bare å glemme å få inn sekker og utstyr osv. Bruker å ha med svartsekker som jeg legger sekkene i om natta, men der kan man jo ikke legge en hund :!:

Har fått sydd på stormmatter på mitt telt hos Helsport.

for øvrig må jeg skryte av etterservicen hos Helsport som har vært helt topp..

Kjell Iver

Hei, takk for alle gode råd! Hunden min er ikke av største sorten men tror nok som de fleste sier her at ringstind ville blitt noe lite. Men er f.eks helsport børgefjell et godt kjøp? http://www.g-sport.com/gs/templates/ProduktUtskrift.aspx?id=8388&printmode=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Helsport Børgefjell på en 3 dagers tur på Sørøya i 2001 så erfaringene mine er begrenset. Men teltet virket solid og spesielt stengene virket bra. Utover det har jeg ikke så mye å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.