Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag og komfort


Anbefalte innlegg

Hvilket liggeunderlag som er mest komfortabelt er veldig personlig, men jeg lurer på om noen har hatt tilsvarende problemer, og har forslag til løsninger. Jeg har både thermarest xlite og xtherm, og er blitt spesielt glad i xtherm som føles veldig varm ut. Problemet er komforten... Ligger jeg på ryggen synker rompa litt ned og korsryggen blir liggende i en liten svai, på magen synker hoftene ned og korsryggen i svai, på siden får jeg vondt i skuldrene. Har alltid brukt den på lengre turer hvor musklene har vært ganske slitne og sure, så har skyldt på det. Dessverre er ikke det tilfellet. Lurer på om det ville vært bedre med vertikale kammer (exped feks) ift horisontale (thermarest), eller noe helt annet (klymit)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om ikke annet, så tenker jeg det kan være en god ide å forsøke ligge på underlaget hjemme noen dager, sånn at man lettere kan tilvenne seg til å ligge på underlaget en har, slik at man ikke bare skal ende opp med å måtte oppleve underlaget på tur en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Julie_G said:

Lurer på om det ville vært bedre med vertikale kammer (exped feks) ift horisontale (thermarest), eller noe helt annet (klymit)?

Basert på mine erfaringer så tror jeg ikke exped sin løsning vil være mer komfortabel. Jeg har brukt Exped noen år, men har ca et års erfaring med et therm-a-rest NeoAir Xlite (rundt 25 døgn), og inntrykket mitt er at Therm-a-rest-en former seg bedre til kroppen. Jeg blåser de ikke opp pinnharde, så det er litt å gå på, og da har hvertfall inntrykket mitt vært at Xlite-en former seg bedre til kroppen. Klymit har jeg ikke prøvd, så jeg kan ikke si noe sikkert om det, men basert på hvordan de er utformet virker de ikke til å være i toppsjiktet hva gjelder komfortable underlag.

Jeg har hørt mye skryt av Sea to Summit Comfort Light/Plus Insulated hva gjelder komfort. Sistnevnte er relativt tung, men det er vel lett verdt det for å få en god natts søvn:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at underlag med tverrgående kanaler føyer seg mer etter underlaget enn underlag med langsgående kanaler. Et Exped-underlag som er blåst opp litt fast vil etter min erfaring bedre holde formen. Blant annet av den grunn sverger jeg til til Exped ;-) Langsgående kanaler har også den effekten at du ikke så lett sklir av sideveis.
Prøvd et Exped og se om det fungerer bedre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jo at andre her kan bidra med mer tekniske løsninger, men sånn apropos liggeunderlag, vil bare kjapt vise noe jeg så i en video akkurat nå for et par minutter siden sånn tilfeldigvis.

Her brukes det skum-underlag, både over og under det oppblåsbare liggeunderlaget, for komfortens skyld iflg. han i videoen.

Edit: Hm, nå er jeg litt usikker på om dette var for varmen's skyld, eller for å ligge mer komfortabelt. 

 

sv.JPG

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Bildet over er fra ca 6+ min inn i videoen. Ville ikke spamme tråden med youtube video, så jeg valgte et enkelt bilde ovenfor. :| Jeg synes at det å bare plumpe en video inn i en tråd er en uting når videoen som såden egentlig omhandler andre ting enn hva man ønsker å fokusere på.

 

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Epletre skrev:

Edit: Hm, nå er jeg litt usikker på om dette var for varmen's skyld, eller for å ligge mer komfortabelt. 

sv.JPG

Celleplast over oppblåsbart gir mer varme, men mindre komfort (i alle fall slik jeg definerer det). Fordelen med celleplast er at vekten fordeles mer utover og at hofte/skuldre ikke trykker sammen underlaget under så mye. Mer luft og isolasjon mellom deg og bakken = mer varme. Men komfortmessig er det jo "bedre" med oppblåsbart underlag som nettopp lar "harde" punkter synke mer ned i underlaget enn resten, for å fordele trykket bedre. Jo mindre luft, jo mer behagelig, inntil det punktet at du slår gjennom og treffer bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg synes Exped mw/lw underlag med ett thermarest z-lite (eller naturehike) skumunderlag øverst er det mest komfortable. Helst naturehike, fordi det er litt bredere.

Aller best blir det om alt legges inn i ett exped chair kit :) 

Har ikke prøvd thermarest oppblåsbart en hel natt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, whistler said:

Min erfaring er at underlag med tverrgående kanaler føyer seg mer etter underlaget enn underlag med langsgående kanaler. Et Exped-underlag som er blåst opp litt fast vil etter min erfaring bedre holde formen. Blant annet av den grunn sverger jeg til til Exped ;-) Langsgående kanaler har også den effekten at du ikke så lett sklir av sideveis.
Prøvd et Exped og se om det fungerer bedre?

Vi to sier vel egentlig det samme, men argumenterer for ulike fordeler :P Exped vil være "hardere" og forme seg mindre etter kropp og underlag på både godt og vondt.. Therm-a-rest er mykere, former seg bedre etter kropp og underlag på godt og vondt.

Det er en interessant video på youtube. Jeg kan ikke si jeg stoler så veldig på testen som gjelder hvor mye det tåler, men blindtestene av de mest komfortable er jo relativt interessante:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke nødvendigvis noen fordel at underlag former seg for mye etter kroppen hva ryggproblemer angår. Liker selv litt harde madrasser og synes Exped litt hardt oppblåst er gode å ligge på. Men har ingen andre oppblåsbare underlag å sammenligne med. Pute(r) kan og være med for å optimalisere liggestilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, tshansen skrev:

Noen som har bilde av NeoAir  XTherm sammenrullet og hvilke mål det pakker? 

Tror målene hos hekta på tur stemmer bra , stemmer hvertfall bra med mitt neoair all season oppgitt til 28 × 12 long & wide på både xterm å all season.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thomas E skrev:

Vi to sier vel egentlig det samme, men argumenterer for ulike fordeler :P Exped vil være "hardere" og forme seg mindre etter kropp og underlag på både godt og vondt.. Therm-a-rest er mykere, former seg bedre etter kropp og underlag på godt og vondt.

Det er en interessant video på youtube. Jeg kan ikke si jeg stoler så veldig på testen som gjelder hvor mye det tåler, men blindtestene av de mest komfortable er jo relativt interessante:

 

Du har nok rett i at vi er enige, men setter pris på forskjellige kvaliteter ;-)

Idiotisk «test» 🤡😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Epletre skrev:

Ok. Bildet over er fra ca 6+ min inn i videoen. Ville ikke spamme tråden med youtube video, så jeg valgte et enkelt bilde ovenfor. :| 

 

Litt OT, men: hvis du bruker URL-en til YouTube-filmen og også erstatter denne med ett enkelt ord i teksten så spammer du ikke. 

Ekesempel: 

Ta en titt seks minutter inn i denne filmen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
21 timer siden, Epletre skrev:

Jeg synes at det å bare plumpe en video inn i en tråd er en uting når videoen som såden egentlig omhandler andre ting enn hva man ønsker å fokusere på.

 

 

Takk for bildet. Enig med deg! Hadde ikke giddet å bruke unødvendig tid på å spole i filmen og de den obligatoriske reklamesnutten før filmen begynner :) 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips! Har hatt en ny natt ute siden sist hvor jeg prøvde å sove med mindre luft i madrassen og noe under/mellom knærne. Føles dessverre ikke noe bedre så skal se om jeg kan få prøvd et exped-underlag (til tross for varierte meninger) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker tilsvarende selv. Ligger mye på siden, og jeg blir ofte kald på hoften fordi jeg får gjennomslag. For å unngå dette blåser jeg opp madrassen litt ekstra og har et sitteunderlag under hoften. Siden skuldrene sjelden får trykket madrassen noe særlig ned så våkner jeg nesten alltid med stive skuldre. Jeg har både xtherm og exped synmat/dowmat. Opplever det samme på begge deler.

Hvis du ligger på ryggen og vil flate ut korsryggen mer må puten lengre opp enn under knærne. Da må den ligge rett nedenfor rumpen. Det hjelper også å heve skuldre og nakke litt (ved å ligge på en høyere pute). Mangel på pute er det som er minst kjekt med å sove ute. Har begynt å ha med meg pute i tillegg til å bare ha klær i en pakkpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Som pute bruker jeg Hagløfs Apus Pillow, veldig god!

 For sidesovere kan Sea to summit Aeros preimum pillow kanskje være bedre.

 

Låner tråden med ett relevant spørsmål:

Min kone kan ikke fordra å sove i telt, men hun skal være med meg og ungene på en overnatting før ferien. Før jeg investerer i ett exped Megamat 12 Lite MW til henne, lurte jeg på å prøve en luftmadrass fra biltema. Spørsmålet er om det trengs ekstra skumunderlag sammen med denne når nattetemperaturen ikke blir under 10 grader? Og må skumunderlaget ligge øverst, eller vil det gi effekt under 22 cm med luft?

Madrassen: http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Bo-og-sove/Luftmadrass-2000036329/

 

5BE16F87-598B-48DA-A1AD-7C5C4CD4B0EE.png

Vekt/volum spiller ingen rolle enda.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Mareng said:

Vekt/volum spiller ingen rolle enda.

Da kan du bare ta med hele senga? ;)

Jeg har sovet på luftmadrass uten isolasjon i slike temperaturer selv uten større problem, men det kommer nok an på underlaget(bakken). Ellers. Når jeg tar med nybegynnere på telttur er det tre ting jeg har som øverste prioritet. De skal spise godt, sove godt og ikke fryse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
5 timer siden, Thomas E skrev:

Da kan du bare ta med hele senga? ;)

Jaja, så lenge jeg får det nedi kanoen eller festet utenpå sekken er det lite nok ;)

Skulle som sagt helst kjøpt ett Exped Megamat 12 MW, men det er litt dyrt for å bruke en gang i året. Og liggekomforten er nok ikke bedre enn biltemamadrassen vil jeg tro.

Men det kan fort bli litt trangt for oss andre når hun får ett 73 cm bredt underlag ;) Og så var det spørsmålet, om man må legge ett skumunderlag over denne luftmadrassen...

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg merker litt mer komfort med Exped 9cm vs 7cm. Jeg har Exped Synmat UL Winter. Blir det downmat går jeg klart for 9cm😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komforten i friluft + Exped er helt klart noe annet enn bakke + Exped har jeg funnet ut, men dersom konemor ikke er helt vant med friluftslivets gleder så er kanskje ikke dette stedet å starte heller; @Mareng, men det kan jo være en idè for trådstarter?

(Fungerer dog middels dårlig på snaufjellet. ;-) )

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Da var det bestilt ett stk Exped Megamat 10 MW og ett Megamat Lite 12 MW. Så sender jeg tilbake den som ikke faller i smak.

Blir ikke sovekomforten bra nå, så drar jeg alene med ungene. Hun blir bare glad for litt husmorferie i så fall :lol: 

Bare håper at hun synes at Megamat Lite 12 er god nok, for 10eren er så enorm. Den tar like mye plass som teltet, kan kun brukes på kanotur og biltur egentlig. 12eren har akseptabel vekt og pakkvolum til å tas med i sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.