Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekker/bagger for bruk i kano.


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Hva slags sekker er greie å bruke i en kano, når det ikke er snakk om noen bæringer?

Såklart, man kan sikkert bruke en liner eller kraftig søppelsekk inni en vanlig sekk, og det gjør jeg nok om det blir bæringer. Men kraftige skulderstropper og hoftebelter er litt unødvendig i veien.

Store vanntette pakkposer er sikkert greie hvis de er sterke nok, og har en skulderstropp og bærehåndtak.

Jeg ser de selger vanntette 60 liters sekker på Aliexpress til 170kr, med bærestropper. Jeg synes de ser fine ut til formålet, når der bare skal bæres 100 meter. Hva synes dere? Har dere noen bedre forslag?

http://s.aliexpress.com/ABryUN7b

 

CE30952A-CEEC-40EE-BB64-09BA95850CAB.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var jo slettes ikke dum den der da! Prøver selv å få inn vanen med å legge forskjellige ting i forskjellige mindre Pakkposer inni ryggsekken for lett å kunne få tak i det jeg trenger når jeg trenger det. Åpner hele fronten på sekken og da er det jo enkelt å dra ut det man vil ha. Har jo slitt med sekker som kun har åpning i toppen før og det blir jo et salig rot for man trenger jo alltid det som er på bunn av sekken 😂 Men bortsett fra det så virker jo de ali-sekkene helt supre 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store vanntette pakksekker fungerer det (og her var jo prisen så lav at det bare er å prøve), men jeg synes det er litt knotete å pakke i - eller egentlig finne frem saker fra, det man skal ha ligger alltid på bunnen.

jeg foretrekker flere mindre pakkposer, og pakker disse i «gummiert» bag (type The North  Face el, Helly Hansen har også en som er vanntett) og synes det fungerer bra. I tilegg supplerer jeg ofte med vanntett tønne til tørrmat og plastkasser (smartstore robust) til utstyr som primus og kjøkkenutstyr (funker også som bord), og har alltid med et par ikea-poser til å bære «løsøre» med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Glenn_G skrev:

Var jo slettes ikke dum den der da! Prøver selv å få inn vanen med å legge forskjellige ting i forskjellige mindre Pakkposer inni ryggsekken for lett å kunne få tak i det jeg trenger når jeg trenger det. Åpner hele fronten på sekken og da er det jo enkelt å dra ut det man vil ha. Har jo slitt med sekker som kun har åpning i toppen før og det blir jo et salig rot for man trenger jo alltid det som er på bunn av sekken 😂 Men bortsett fra det så virker jo de ali-sekkene helt supre 😃

Hehe, jeg er faktisk vant med Lowe Alpine expedition sekk, og den har kun toppåpning.

I alisekken må jeg også bruke pakkposer på alt, for å unngå rot. Jeg samler alltid ting i kategorier, slik at tannkrem, undertøy og krydderbokser ikke ligger om hverandre.

Tanken er å samle alt i 2-3 kolli, maks, i kanoen for å enkle inn/utlasting og gjøre ting enklere ifm. potensiell velt.

1 time siden, KimH skrev:

Hvis du ikke trenger bærereim har Norrøna billig store pakksekker på outlet: https://www.norrona.com/nb-NO/o/waterproof-innerbag-syncronflex/?color=3301&outlet=true#

Den har ikke helt tett rulletopp, så den vil nok ta inn en del vann om kanoen velter, og tung å bære uten håndtak.

Men til 79kr, måtte jeg bestille, så kan jeg pensjonere søppelsekken som packliner sånn ellers :) 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tanker om den passer som packliner til en Bergans Alpinist 110 L?

 

Edit: Kom på at Alpinisten min har to hovedrom, så denne blir vel definitivt litt i største laget.

Endret av foroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Lompa skrev:

Stoff og sømmer er vanntette, men det er vel ikke låsen i denne posen? Da egner den seg ikke til kanopadling.

Er vel 2 snørelås så ikke tett under vann nei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Manko skrev:

Store vanntette pakksekker fungerer det (og her var jo prisen så lav at det bare er å prøve), men jeg synes det er litt knotete å pakke i - eller egentlig finne frem saker fra, det man skal ha ligger alltid på bunnen.

jeg foretrekker flere mindre pakkposer, og pakker disse i «gummiert» bag (type The North  Face el, Helly Hansen har også en som er vanntett) og synes det fungerer bra. I tilegg supplerer jeg ofte med vanntett tønne til tørrmat og plastkasser (smartstore robust) til utstyr som primus og kjøkkenutstyr (funker også som bord), og har alltid med et par ikea-poser til å bære «løsøre» med.

Kjører løsningen med stor bag selv. Lett å organisere ting i bagen med vanntette pakkposer. Tåler mye juling. Holder vannsprut ute. Og er helt grei å bære noen hundre meter. Er ikke vanntett om den havner i vannet ved velt, men så lenge innholdet er pakket i vanntette poser og bokser gjør ikke det så mye. 

20170930-IMG_9219.thumb.jpg.051ad84a2dd3385655e5eb683127953e.jpg

Ellers så ser sekken i første post grei ut på bilde. Er den solid, så vil den være et godt alternativ for å pakke vanntett. 

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

I dag ble det brukt metoden med stor bag og vanntette pakkposer. De fleste pakkposene mine har ikke tett lukke/åpne mekanisme, bare den jeg har tørre klær oppi, men de holder ting tørt om det regner og blir vått i kanoen.

En vanntett bag hadde vert tingen, men glidelåsene er ikke vanntette på slike, så da er man nesten like langt som en vanlig bag hvis man skulle velte. En bag er jo mye lettere å organisere ting i, overlegent en sekk.

Første sjøbadet unnagjort i dag 😎 Litt kaldt, men fint!

20FD01CA-DDE0-48A7-AEE8-C57FF0782808.thumb.jpeg.eb781997dc3a02b2f6d8435588555f49.jpeg

F1F1395E-1232-40C1-B5D6-467EC4B48117.thumb.jpeg.ba2adb8ddc05762a3328e190dffdafef.jpeg

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder der tett så funker det.

F.eks. Makenzie poser som XXL selger som vanntette pakkposer (annonsert vanntett på hylleetikett) er ihht liten skrift på prosuktark garantert tette i stoffet men ikke tette i/med lukket åpning  (rullelukking).

Bag'en som ble nevnt innledningsvis er sikkert kanon for å pakke "allt" i en vanntett bag i kano. (jeg ville da brukt mindre/tynne pakkboks inni denne for å skille mellom ting.)

Tilsvarende variant som selges på Eian i 75l/100l ser ut til å ha bedre bæresystem men koster mange gangern.

Screenshot_20180518-163948.thumb.png.0e5aa3e01efd3949fd9981d064588dba.png

Selv bruker jeg flere sekker i forskjellige størrelser i havkajakk, alt fra tørrsekker som følger skrågformen, til små sekker for spesifikke formål. En begrensning ifbm kajakk som kano ikke har er at sekker/bag'er skal ned igjennom lukene i skroget. 

Det selges mange billige tørrsekker på eBay.

En annen løsning er mindre tørrposer og en større nettilgang som du samler disse i, jeg har dette for oppbevaring og transport av padleklær, våtdrakter etc.

download.jpeg.8831c56eae755de885a2a6b099df0b44.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hadde jeg hatt 1600kr å blåse av, så skulle jeg kjøpt denne 90L duffelbagen med avtagbare bærestropper. Den har rulleåpning i stedet for glidelås for å være 100% vanntett. (ligner på samme system som enkelte kartmapper har).

https://www.sailtuv.no/products/overboard-90l-pro-sports

Jeg liker godt å pakke utstyr i forskjellige vanntette pakkposer (med vanntett stoff), men jeg liker egentlig ikke pakkposene som har vanntett rulleåpning, jeg foretrekker de med snoråpning som ikke er vanntett/lufttett i åpningen. Fordi det sparer vekt, og når den ikke har helt lufttett åpning er den mye lettere/raskere å åpne/lukke, samt å pakke fint nedi sekken.

Så denne baggen hadde vert knall om noen kjøpte til meg 😎😃😁 Jeg får høre med julenissen 😉

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.