Gå til innhold
  • Bli medlem

Padle Sølna / Speka


Anbefalte innlegg

To spreke karer har planer om å padle i området Speka / Sølna / Nedover mot Sølensjøen første dagene i juni.
Vi er ikke kjent i området, så greit med litt tips fra noen som kjenner dette vassdraget. 

1. Varme dager nå, og etter div. research så virker det som det skal være ganske så snøfritt/isfritt i området når vi nærmer oss juni. Antar vi riktig da?

2. Vannføring. Har flommen/smeltingen roet seg nok om 2-3 uker til å kunne padle i greie forhold? Vi er også ivrige fiskere (fluefiske primært) så greit å vite om elvene ikke lenger er flomstore og altfor skitne?

3. Veien som går over fjellet fra Unset mot Storlægda (privatvei, så vidt jeg har skjønt), er denne åpen og OK for kjøring 01. juni?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig flott område! Jeg har padla kano fra Skjelåvollen om sommeren, og da er det akkurat så det holder med vann. Det er mye snø i fjellet der enda, men om et par uker bør det vel være greit.. Litt tidlig for fluefiske kanskje? Det er mye fart i elva nedenfor Vesle Sølensjø og et stykke nedover, så der blir det nok en del bæring.

Om fisket slår seg vrang i Sølna, så er det alltid Undsetåa. Fantastisk fin fiskeelv.

Når det gjelder veien, så er jeg usikker. De er gjerne restriktive med kjøring tidlig på året for ikke å få skade på veien i teleløsningen. Spør på Romenstad. De vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Hører med Romenstad.
Vi har med noen streamere og slukstang også og tar gjerne en fottur/svipptur til vann/tjern i nærheten langs ruta, og det ser jeg det er en del av, så vi MÅ ikke fiske i elva :). 

Hvis andre har flere erfaringer fra området omtrent på samme tid som vi planlegger, så del gjerne!

Endret av Vallers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløy over der idag. Bird’s eye view 🦅 Av det jeg så er isen gått. Jeg så også veien fra Undseth, men minst 3 steder var det større fonner, og jeg kunne ikke se at de var brøytet. Snøen ligger flekkvis, tenk leopardmønster, så om et par uker når sola har begynt å få skikkelig tak og bakken varmes opp, så tror jeg det går fint å kjøre over. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.