Gå til innhold
  • Bli medlem

Trygt å bære manfrotto befree med 3 kilo kamera og linse over skulderen?


Karbonfilt

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et Manfrotto Befree med standard 323 Rc2 hurtigfeste og Peak Design Dual Plate på en linse og kamerakombo som veier ca 2.8 kilo. Det jeg lurer på er om dette er trygt å bære over skulderen? Har søkt litt rundt, men har ikke funnet noe info. Erfaringer og innspill tas i mot med takk:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

RC2 koplingen er vaklevoren i seg selv, så denne ville jeg byttet til større hurtigkobling. Selv bruker jeg RC4 som er 4x større. Skrev om det på foto.no og fikk støtte fra selveste CA.

Trygt? Jeg ville ikk gjort det. Mulig det holder men mye press på RC2-koplingen ved slik bæring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Karbonfilt skrev:

Hei,

 

Jeg har et Manfrotto Befree med standard 323 Rc2 hurtigfeste og Peak Design Dual Plate på en linse og kamerakombo som veier ca 2.8 kilo. Det jeg lurer på er om dette er trygt å bære over skulderen? Har søkt litt rundt, men har ikke funnet noe info. Erfaringer og innspill tas i mot med takk:)

 

Har du bilde av dette? Jeg bærer selv kamera og befree over skulderen som du beskriver, men det er uten peak design sin dual plate

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 7.36, Jan@ skrev:

Selv bruker jeg RC4 som er 4x større.

Det er sikkert lurt. Jeg bruker capture clip og slide remmen fra peak design med dette oppsettet så hadde vært kjekt hvis det hadde fungert som det er, men syns ikke den lille rc2 klemmetingen er tillitsvekkende nei. 

 

På 16.5.2018 den 19.29, tshansen skrev:

du bilde av dette?

Det kan fikses. Er hjemmefra noen dager men skal ta noen når jeg er tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/16/2018 at 6:29 AM, Karbonfilt said:

Hei,

 

Jeg har et Manfrotto Befree med standard 323 Rc2 hurtigfeste og Peak Design Dual Plate på en linse og kamerakombo som veier ca 2.8 kilo. Det jeg lurer på er om dette er trygt å bære over skulderen? Har søkt litt rundt, men har ikke funnet noe info. Erfaringer og innspill tas i mot med takk:)

 

Det korte svaret er nei, det er ikke trygt - og i hvert fall ikke med Manfrotto hurtigfeste. Selv bruker jeg L-plate fra Really Right Stuff på kameraet, og det kraftigste stativhodet fra samme produsent. Antagelig det mest solide feste for tungt kamerautstyr. Likevel føler jeg meg ikke trygg når jeg en sjelden gang bærer det over skulderen, og da surrer jeg alltid kamerareimen rundt håndleddet som en ekstra sikring. Det går helt sikkert bra i de aller fleste tilfellene, men når det er snakk om kamerautstyr for titusener av kroner er det bare dumt å ta sjanser når det tar noen få sekunder å ta kameraet av og på stativhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bjørn J skrev:

Det går helt sikkert bra i de aller fleste tilfellene, men når det er snakk om kamerautstyr for titusener av kroner er det bare dumt å ta sjanser når det tar noen få sekunder å ta kameraet av og på stativhodet.

Enig i det. Jeg tror nok jeg heller mot det samme. Det som utløste spørsmålet er en tur til dovrefjell om ikke så lenge. Det jeg så for meg er at jeg har stilt meg opp med stativet for å ta et landskapsbilde, plutselig kommer moskusfar tuslende rundt svingen og bryter ut i et 60km/t angrep. Hva gjør jeg da? I tilfelle jeg ikke rekker å ta kameraet av stativet er jeg skikkelig lite gira på å la det møte pannebrasken til 400kg i høyt tempo. Det er ikke så stas å miste stativet heller, og er redd for at det vil skade dyret hvis det  blir stående igjen, noe jeg selvfølgelig ikke vil. Jeg får øve litt på 100 meter sprint med utslått stativ og kamera i armene og 15kilo sekk:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.