Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltplasser i nærheten av Trollsteintjønne


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen greie steder å ligge i telt i nærheten av Trollsteintjønne (det som ligger 1711moh)?

Eller er det noen som har et annet bra sted å sette opp base når man skal bestige Austre Trollsteinhøe --> Trollsteineggje

Litt kjedelig å gå med telt opp dit for å så oppdage kun ubehagelig steinur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri ligget i telt der inne. Det er mye stein helt øverst, men det er ikke verre enn at om du ikke finner noe der, så finner du alltids noe et par kilometer lenger nede. Det er mye gress og stein vekselvis. Spørsmålet er også hvor store komfortkrav du har. Uansett om du ikke skulle finne noen fine teltplasser oppe ved Tjønne, så er det jo milevis bedre å våkne opp langt inne i "Kvolven" enn å starte dagen ute ved parkeringsplassen.

Trollsteinkvolven er et idyllisk sted å telte, selv om få nytter seg av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker, du er som alltid til stor hjelp Morten! Hittils har det bare vært indirekte via det som står skrevet på www.etojm.com, en meget fin og nyttig side det der!! :)

Da satser jeg på telting i kvolven, skal vel finne et 70cm*182cm område som er flatt nok for meg tenker jeg ;)

Vet du forresten hvor lang tid jeg burde beregne på å gå fra parkeringsplassen, opp til teltplassen, så hoppe opp på Grotbreahesten og Austre Glittertindoksle uten å gå på bre? Tenkte jeg kunne ta dette på dag 1 hvis det ikke tar for lang tid, har en grei kjøretur først, men kjedelig å ha en rein transport-etappe, hvertfall i starten av turen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt, men det er jo snakk om meget lettgått terreng så og si hele veien til du er innunder morenemassene noen hundre meter nedenfor breen. Du går gjerne enklest på snø / is i kant av breen. Det er snakk om få høydemeter relativt sett (vel 700 meter). Det er heller ikke spesielt langt rundt, men noen tidsangivelser vil jeg ikke inn på, annet enn at det bør være en nokså moderat dagstur, selv helt fra parkerinsplassen. (Parkeringen ligger vel litt under 1300 moh, Hesten er 2018, Oksle er en del høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra P-plassen til Grotbrehesten på tirsdag. Vi var meg + to utrente :) som brukte åtte timer... Turen kan definitivt gåes mye raskere.

Vil tro at en svipptur oppom Glittertindoksle hadde kostet oss ett par timer ekstra.

Opp på Grotbrehesten gikk vi forresten en litt alternativ rute enn det som er beskrevet de fleste steder. Vi angrep Grotbrehesten fra øst og havnet på ryggen ca 100 meter nord for toppen. Det var bratt, løst og en del glatt mose men vi sparte tid på det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder aktuelle teltplasser rundt Trollsteintjønne, hadde jeg samme spørsmål i mitt innlegg den 15. mars i år (under overskriften "Toppene øst for Glittertind" - ved nærmere ettertanke burde det vel kanskje stått nord for Glittertind .....).

Dersom du ikke allerede har vært der eller du fortsatt ønsker ytterligere tips, kan du jo lese de svarene jeg fikk på mitt innlegg. Jeg har forøvrig tenkt meg inn dit nå fredag ettermiddag og så vandre samtlige topper i løpet av helgen. Har såvidt vært inne i nærområdet tidligere i sommer også. Jeg tror ikke man bruker veldig mer enn 3(4) timer fra parkeringsplassen inn til Grotbreahesten i et normalt tempo, selv med litt oppakning.

Ha en god tur i sommer ! Kanskje vi sees !

Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.