Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå Tyrifjorden rundt 12 mil - Dag for dag


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse

Kan du si noe om hva du mener er greit å teipe bena med? :) Dette må prøves.

Jeg fikk gnagesår nylig, og satte på plaster, som jeg trodde ville sitte, men da jeg kom hjem så lå plasteret i sokken, ikke rart at jeg merket det gnagde litt, selv etter å ha satt på heldekkende plaster.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Epletre skrev:

Kan du si noe om hva du mener er greit å teipe bena med? :) Dette må prøves.

 

DBD71413-66AD-47B1-AEDB-48B1EDFD4EA0.thumb.jpeg.a935d7fd01b3fa3281a361aa099f3622.jpegJeg bruker Compeed, tensoplast og Leukotape P Sportstape. I tillegg bruker jeg tynne damestrøper innerst.  Bruker alle muligheter til å lufte beina og sokkene, slik at det er tørrest mulig. Jo varmer jo mere gnagsår. Jo mer grusveier eller asfalt jo mere gnagsår litt generellt sagt, derfor prøvde jeg å holde meg mest på stier.

340D6E79-E0CF-40AE-BAEC-093C2D956292.thumb.jpeg.e409eb60ed4abd5d1568ed01de76eb3e.jpeg

Samme paret holdt hele turen for min del.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig artig å lese tur rapportene dine @Memento mori, takk for at du tar deg tid til å dele alle opplevelsene dine! 

Så har jeg et spørsmål til deg relatert til det jeg selv oppfatter som utrolig mye teiping og remedier på føttene dine.... Det virker på meg som du benytter sko som påfører føttene dine unødig mye slitasje? Prøver ikke å være frekk men du burde virkelig vurdere noen lettere og lavere sko? Er bare nysgjerrig på hvorfor du tilsynelatende har innfunnet deg med situasjonen 😊😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Prøver ikke å være frekk men du burde virkelig vurdere noen lettere og lavere sko?

Skjønner spørsmålet! Men har en stiv stortå, så sålene må være ganske stive, ellers blir det bare veldig vondt etter bare et par km. Dette er permanent ifølge ortopedisk avd. 

Del 2 er beinkuler på begge hæler, disse er meislet bort en gang, men har vokst ut igjen. 

Har brukt ufattelig mye tid på å finne sko som passer, men opplegget jeg har nå er det som jeg får ut flest km uten at det blir for vondt. 

Har i tillegg relativ små bein med 43.5 i sko, med sekk slik som på denne turen blir det totalvekt på 110 kg fordelt på litt lite fot-areal. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se.

Hvis det er lov å komme med bestilling på tema, så kunne jeg gjerne tenkt meg å lest/sett bilder av hvordan quilt fungerer. Og da også - må man bruke pysj/soveklær når man bruker quilt, eller kan man ligge i bare netto/boxer komfortabelt uten gnissninger av hud mot underlag (stryk det som fremstår som for personlig for de som blir berørt av slikt)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Memento mori skrev:

Skjønner spørsmålet! Men har en stiv stortå, så sålene må være ganske stive, ellers blir det bare veldig vondt etter bare et par km. Dette er permanent ifølge ortopedisk avd. 

Del 2 er beinkuler på begge hæler, disse er meislet bort en gang, men har vokst ut igjen. 

Har brukt ufattelig mye tid på å finne sko som passer, men opplegget jeg har nå er det som jeg får ut flest km uten at det blir for vondt. 

Har i tillegg relativ små bein med 43.5 i sko, med sekk slik som på denne turen blir det totalvekt på 110 kg fordelt på litt lite fot-areal. 

Skjønar at du har prøvd det meste, og du er nok ekspert på eigne bein. Difor mogleg dette er eit lite relevant innspel, men slenger det inn på ei von; 

For å kunne ha mindre "dill" på føtene (mogleg du ikkje synes det gjer noko berre eg som synes det ser heftig ut :P) kunne det vore ein idè med sokalla gnagsårplater eller trykkavlastningsplater som du legg dpbbelt og klipper hol for "gnagepunktet" slik at det vert liggande ei dempande pute i ein sirkel rundt? 

Har brukt dette med stort hell på allereie oppstått gnagsår på turkameratar (eg er av den heldige sorten som knapt får gnagsår). Har ofte tenkt at folk med beinkular (hel og ledd på stortå) kanskje kunne nytta dette med hell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Tessatroll skrev:

klipper hol for "gnagepunktet" s

192E7290-72BD-47D7-A823-E579B4557322.thumb.jpeg.286db70dbfbbfb596675e8e4068b9b01.jpeg

Har prøvd teknikken, dog uten særlig hell. I tillegg er det to sett med kuler på ene hælen. Rett over hverandre. Som du ser på bilde over, er det ganske mye ut av kurs. Har lurt på å støpe en falsk hæl og gå opp en størrelse i sko. 

Setter pris på innspill, for det er noe skikkelig træl. 

35 minutter siden, ost skrev:

 man bruke pysj/soveklær når man bruker quilt

Jeg syns at mange av de lette stoffene ikke er spesielt behagelig rett mot kroppen, det gjelder også liggeunderlag. Så hvis det ikke er for varmt, pleier jeg å ha på et tynt sett med undertøy. 

Skal skrive det på lista og ta noen bilder av hvordan jeg bruker systemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Memento mori skrev:

Har prøvd teknikken, dog uten særlig hell. I tillegg er det to sett med kuler på ene hælen. Rett over hverandre. Som du ser på bilde over, er det ganske mye ut av kurs. Har lurt på å støpe en falsk hæl og gå opp en størrelse i sko. 

Setter pris på innspill, for det er noe skikkelig træl.

Herreminhatt! Ja då er det nok vanskeleg å få til. Truleg har du funne den "mest optimale" løysinga. Kan ein få støypt noko slikt forresten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Thoreau skrev:

 ha vært en utrolig varm opplevelse med det været som har vært de siste to ukene?

Det er alltid mere kjølig i høyden, og mye var rundt 500 moh. Normalt 3-4 grader. Skog og sti gir litt skygge. Gikk på slutten tidligere og tidligere på dagen. Men varmen var en ting jeg ikke hadde planlagt for, bortsett fra å ha med solkrem, og zip-Off bukse og caps. Sekken har bare netting i ryggen og en luftspalte så den er fin slik sett. Sovesystemet funker heldigvis over et stort register. 

Måtte bade litt på turen, det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ost skrev:

Hvis det er lov å komme med bestilling på tema, så kunne jeg gjerne tenkt meg å lest/sett bilder av hvordan quilt fungerer. 

EE har en serie med bra filmer om quilt systemer

Den store fordelen, er nok at den er lett, og at de kan lett justeres over et stort temperaturområde. Men di som ikke liker quilt, bruker de samme argumentene som de som ikke liker de, så å bli klok på dette er ikke lett. Tror nesten man må prøve selv. Kona er veldig glad i den jeg har, da du slipper klausfølesen, og min er både ekstra lang og ekstra bredde, slik at du kan vinkle ene bene litt, litt ala stabilt sideleie som en del sover i. 

Quilt er også på toppen over mest misslikte item på AT, mange velger en som ikke er varm nok i praksis, sover dårlig. Så det å få en som er bra blir veldig viktig. Her som ellers, velger de for høy temp, for korte, for lite bredde -alt for å spare noen få gram med vekt. FP på dun er viktig, forferdelig dyrt, men det senker vekta litt, men aller viktigst - pakkevolumet går betydelig ned. Pakkevolum er for meg ofte viktigere enn vekta. Er pakkevolum lite, er også vekta innafor slik jeg ser det. Sover du dårlig er det greit ei natt eller to, men skal du på tur i opptil 6 mnd, blir god nattesøvn en kritisk faktor. 

Enigma er den jeg valgte, anger ikke på det. Åpner aldri i bunn i praksis, blir det varmt bruker jeg den som dyne. 

Tar litt tid å lære seg å justere stropper og litt rart å bruke dunlue, men det funker.

Eneste jeg ville ha gjort andeledes er valget av dunlue, hvor jeg tok den letteste, bruker balaclava under den når det blir kaldt DVS under null grader. Har lurt på å kjøpe en ekstra dunlue, så jeg har begge å velge mellom. 

EE har en fin hjemmeside med mye tabeller, masse info for en nerd. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fanken, der lurer jeg på at jeg kom på hvorfor jeg får vondt en del ganger - det er ikke plass i soveposen til å ligge skikkelig i sideleie! Derfor får jeg vondt når jeg gjør det, ikke klarer å ligge på rygg! Takk! Hersens smale pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Miamaria skrev:

det er ikke plass i soveposen til å ligge skikkelig i sideleie! 

I kjøpsøyeblikket er vekt på posen viktig, desverre for viktig. Derfor ofres praktisk liggekomfort. Men med mere volum i posen, må dunvolum opp, enten med bedre dun, eller mere dun, da går prisen opp. På WM posen jeg kjøpte er omkrets 170 cm, mål den du har og legg til det som mangler. På EE quilten jeg har er 162 cm Max som leveres, pluss at du justere åpningen i midten i forhold til liggeunderlaget du har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tubbs skrev:

Var bra futt i Anker 21W solcellepanelet i go`været ? 

Ja, må si jeg er imponert. Hadde med den lille laderen til Apple på 1 A. Brukte den på campingplassen, men byttet over til solcellepanelet igjen da det var mye raskere! Har ikke målt hvor mye det gir, men var i praksis det jeg ladet telefon og GPS med på hele turen. Dobbelt uttak er også veldig kjekt. Men det må ha 100% fri sikt til sola, ellers blir det krøll med telefon og GPS som skrur seg av og på og piper om lyden er på. FD96AF2E-6B6C-4E9D-A4FF-410A8C1E0C92.thumb.jpeg.613c575a0fa76902f96a48d80c18f9c3.jpeg

Har ikke noe bra blide av oppsettet siden bilde ble tatt med mobilen som er til lading. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med GPSen på hele turen og logget den. Har gjort en liten analyse på de stedene jeg gikk feil.

Prestmoen.jpg.b386402c3a492e3eb837e4567aca61dd.jpg

Har er et område jeg har vært veldig godt kjent i og har ridd på tur. Mye stier i området som er flat fin furumo. Gikk helt fint, til stien gikk ut igjen. Ikke mye tid tapt.

ASK.jpg.ea0cb768587039bc25ac13894ed5574c.jpg

Her var det veldig varmt, hadde et 100% sikkert valg, eller å gå en sti som ikke så til å henge sammen. Valgte den sikreste løsningen, men traff en lokal fyr som sa at det gikk å gå der, men var vanskelig å finne. Hadde sluppet ca 1 km på asfalt om jeg hadde tatt sjangsen.

621745770_Dag2.jpg.fc66c8e3c07bb60b82131fb8910ba835.jpg

Typisk litt sliten i hode, går i riktig retning, men skal gå motsatt et lite stykke for å komme rundt vannet. Ikke merkede stier. 

831807885_Dag2-2.jpg.6b5291c047680273e90692e5645b37eb.jpg

Går på en stor sti og skal ta av på en liten, går litt for langt, før jeg skjønnet at jeg har gått feil, gjengrodd og dårlig merket. Var sliten.

194045742_Hovinseter.jpg.efece1f9151f2f6f221d0c31cf8e9428.jpg

Hovinseter, gikk for langt da stien var flyttet, og ikke så bra merket. Inngjerdet område og ikke lett å hoppe over skigard. Hadde trodd det var port i gjerde siden det var en gapahuk der, men den var låst med et slags gitter.

1161151039_Srlieelva.jpg.4565c440d1bb8622cf612a7a323b1fde.jpg

Største bommerten på turen, veldig sliten. Hadde fulgt elva  i flere km og skulle til et vann. Hode mitt sa at elva gikk til vannet, men den gang ei, den følget kommunedelet.....  

1D105CD2-402D-490B-90DA-90DDBAC79E91.thumb.jpeg.82417ebd2e8648a859d4a78c7750bac9.jpeg

Det er ikke lett å se at elva svinger rett før vannet, når kommune skille går i elva. Burde kanskje indirekte skjønt at elva var grenseskille. 

Her burde jeg fortsatt og teltet ved neset der hvor fisken et tegnet inn. 

831807885_Dag2-2.jpg.6b5291c047680273e90692e5645b37eb.jpg

Typisk gått litt for langt på en god sti, før jeg oppdager at jeg har gått for langt.

Dammen.jpg.97567217ea219683b6093e6ea0ef54a3.jpg 

Her er stien tegnet feil på kartet, i kombo med dårlig merking. Men skjønner fort at her er noe galt.

Finnemarka 1.jpg

Kommer til en vei jeg tror jeg skal følge da den går riktig vei. Stopper for å sjekke at jeg er på rett vei. Blir nok reddet av rutiner her.

1084528753_Finnemarka2.jpg.43767105b153e65a23358dfa83abf758.jpg

Følger en felles tur og skiløype, skal ta av på en liten sti, hvor merking og innløpet på stien var gjengrodd. Litt irritert etter å ha gått feil to kryss på rad.... Sliten, rett før pause.

Sylling.jpg.4c9cc6e3f382fc6ecb57b18481930704.jpg

Eneste gangen jeg gikk feil 2 ganger, greide ikke å finne inngangen til stien. Den gikk over tunet til et hus. Resten av stien var bra merket. Nesten så jeg lurer på om et merke var tatt ned. Fikk hjelp av en nabo til hvor jeg skulle gå.

Vi er litt rare, har gått 157 km og husker de få hundre meterne jeg gikk feil😂

Ser også et system i at seint på dagen og varmt, så blir det mere feil. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har startet på en artikkel om turen, og trengte gpx fil fra turen. Laget denne:

8E7D413E-7BA6-4DB2-BF04-6F7F0A4E7693.thumb.jpeg.f93003218da293557746151b7a2cd847.jpeg

Ser ut som ruta er rimelig effektiv, og på Holleia må jeg gå på oversiden av Væleren for og ikke havne i bebygd strøk. Ene svingen på Holleia er der hvor jeg måtte legge om ruta på grunn av nedfall og toppbrekk på trær. Streken ved Vikersund er for å komme til campingen. Streken ved Sylling er på grunn av at jeg valgt å gå ut på Hørtekollen.  

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.