Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped synmat 9 LW blåser seg ikke opp


Anbefalte innlegg

Fikk mitt nye undelag i dag men det vil ikke blåse seg opp. Jeg har lest instruksjoner nøye og sett instruksjon på youtube, men kan ikke se at jeg gjør noe galt. Pumpen i underlaget fyller seg med luft men det går ikke videre inn i luftkammeret. Virker som om det bare blir blåst tilbake i stedet for å gå gjennom enveis ventilen inne i underlaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
32 minutes ago, DROMEDILLA said:

Virker som om det bare blir blåst tilbake i stedet for å gå gjennom enveis ventilen inne i underlaget

Kanskje det er feilen? På mitt Downmat er det ingen enveis-ventil, du bruker håndbaken som en erstatning. Klarte ikke å finne bilder av den du har fra riktig vinkel, men på mitt så er det merket hvordan hendene skal plasseres. Håndbaken skal dekke hullet når du presser ned:

maxresdefault.jpg

Se ovenfor. Man må så klart åpne luftehullet som er avbildet for å kunne få luft inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Det er jo en haug med slike, hvordan velge riktig?

https://prisguiden.no/sok?q=Exped Schnozzel Pumpbag

Denne bruker jeg og er veldig fornøyd med: https://www.hektapatur.no/sove-ute/liggeunderlag/pumper/exped-schnozzel-pumpbag-ul?att=TQ==

Brukes på både Downmat, Synmat Hyperlite, og vanlig Synmat :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre valget enda vanskeligere: Du kan kjøpe løs slange slik at du kan bruke alle exped-poser med "ventil" som pumpe. Jeg har slike poser i tre forskjellige størrelser, og benytter den som passer til aktuell sovepose(r). På tur med familien har jeg tre-fire soveposer i den største posen. Med 80 liter pose er det fort gjort å pumpe underlag ;-)

 

images.jpg

Endret av Eksilbergenseren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, DROMEDILLA said:

Pro/con i forhold til størrelse på, pumpe sekk? 

Pros(large): Går fortere å blåse opp og har plass til mer innvendig.

Cons(large): Den veier litt mer og er litt mindre praktisk til å bruke som vanntett pakkpose.

 

Spør du meg er medium meer enn stor nok. Tar meg to blås å få opp et Exped Synmat 7 UL om jeg får nok luft i den. Jeg personlig ville nok heller hatt en som var enda mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Disse posene veier så lite. Mye heller en for stor enn for liten.

En stor schnozzlebag er lettere å pakke soveposen nedi.

En stor schnozzlebag trenger man ikke å stappe like hardt for å få nedi alle klærne, så det er lettere å forme den til å passe lett ned i sekken.

En stor rommer mer.

En stor er lettere og raskere å blåse opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Mareng said:

Disse posene veier så lite. Mye heller en for stor enn for liten.

Er du klar over hvor store disse er? Det er snakk om 85 vs 42 liter. Jeg var skråsikker på at jeg måtte ha den store før jeg sjekket :P  men tror nok jeg har den på 42 liter. Bare den rommer faktisk mye mer enn soveposen og alle klærne mine. Vekten bryr jeg meg relativt lite om, men syns den "lille" jeg har allerede er litt upraktisk å bruke.

Er veldig enig i at man mye heller velger for stor enn for liten, men her i dette tilfellet mener jeg begge er mer enn store nok. For meg er faktisk medium allerede ca 5-6 liter for stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Thomas E skrev:

Er du klar over hvor store disse er? Det er snakk om 85 vs 42 liter. Jeg var skråsikker på at jeg måtte ha den store før jeg sjekket :P  men tror nok jeg har den på 42 liter. Bare den rommer faktisk mye mer enn soveposen og alle klærne mine. Vekten bryr jeg meg relativt lite om, men syns den "lille" jeg har allerede er litt upraktisk å bruke.

Er veldig enig i at man mye heller velger for stor enn for liten, men her i dette tilfellet mener jeg begge er mer enn store nok. For meg er faktisk medium allerede ca 5-6 liter for stor.

Jeg har en på 42 liter, og den er egentlig så stor at den blir litt klønete å bruke. Tror den jeg pleier å bruke er på rundt 20.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Thomas E skrev:

Er du klar over hvor store disse er? Det er snakk om 85 vs 42 liter. Jeg var skråsikker på at jeg måtte ha den store før jeg sjekket :P  men tror nok jeg har den på 42 liter. Bare den rommer faktisk mye mer enn soveposen og alle klærne mine. Vekten bryr jeg meg relativt lite om, men syns den "lille" jeg har allerede er litt upraktisk å bruke.

Er veldig enig i at man mye heller velger for stor enn for liten, men her i dette tilfellet mener jeg begge er mer enn store nok. For meg er faktisk medium allerede ca 5-6 liter for stor.

Spør litt hvordan og hva du bruker den til det da. Min 80 liter pumper opp underlaget på to runder, og med soveposen og litt luft inni er den genial ryggstøtte i camp på dagtid. Og de er reelt vanntette , noe som er ett stort pluss når man i blant bruker kano.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Humbug said:

Jeg har en på 42 liter, og den er egentlig så stor at den blir litt klønete å bruke. Tror den jeg pleier å bruke er på rundt 20.

Er det noe DIY-greier du bruker kanskje? Har kjøpt en tut som skal passe til therm-a-rest-underlaget mitt, så jeg planlegger å lage en litt mindre en til det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Thomas E skrev:

Er det noe DIY-greier du bruker kanskje? Har kjøpt en tut som skal passe til therm-a-rest-underlaget mitt, så jeg planlegger å lage en litt mindre en til det selv.

Hva får deg til å tro det? 😆

Nei, den er fra Exped. Telecompression bag, tror jeg den heter. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Epletre skrev:

Hvordan kan man vite hvilke pumpebagger som passer til dette Exped liggeunderlaget? :|

Den kan være vanskelig å få tak i til en normal penge... Men de fleste G-max har en sea to summit variant som gjør akkurat samme nytten, litt billigere og passer overens. Mener på det er 22mm som standard på Exped liggeunderlag (som mange andre liggeunderlag) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.