Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Pasvik Light


Hammer

Anbefalte innlegg

Siden min 3 år gammle ME Tupilak jakke lekker som en sil, så må jeg vel se etter et ny "regn" jakke å ha. 
Etter en del søk, så kom jeg over Bergans Pasvik Light. Som egentlig ser veldig fin ut. Noen som har kjennskap til den jakken? Erfaringer? 
Hører en del sier at Dermizax ikke er like vanntett som Gore-Tex. Har begger deler, men føler ikke noe for hverken den ene eller den andre. 

https://www.magasinet.no/klaer/ytterplagg/jakker/bergans-pasvik-light-jakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær obs på at denne jakka har en kort lugg på yttersida for å gjøre den lydsvak. Dersom en ikke trenger den egenskapen, for eksempel i forbindelse med jakt, så er det, etter min mening, bare ulemper med det. Spesielt hvis bruken primært er som regnjakke. Ytterstoffet binder mer vann enn et glatt stoff. Og tørker følgelig senere, hemmer pusting mer. Og kan gjøre den mer utsatt for vanngjennomtrengning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2018 den 19.17, Larix skrev:

Vær obs på at denne jakka har en kort lugg på yttersida for å gjøre den lydsvak. Dersom en ikke trenger den egenskapen, for eksempel i forbindelse med jakt, så er det, etter min mening, bare ulemper med det. Spesielt hvis bruken primært er som regnjakke. Ytterstoffet binder mer vann enn et glatt stoff. Og tørker følgelig senere, hemmer pusting mer. Og kan gjøre den mer utsatt for vanngjennomtrengning.

Takk for tilbakemelding.
Godt poeng med "luggen".

Men jeg opplever også at skalljakker som er godt brukt også mister mye av vann avvisningen sin. Og nå ofte impregnere ytterstoffet for å opprettholde dette til en hvis grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Hammer skrev:

...Men jeg opplever også at skalljakker som er godt brukt også mister mye av vann avvisningen sin. Og nå ofte impregnere ytterstoffet for å opprettholde dette til en hvis grad.

Stemmer jo det, men med "lydsvak" overflate så er jo dette problemet, i den grad det er et problem, i prinsippet innebygd. De starter på sett og vis med handikapp. Når det er sagt, så er jo fordelen, ved siden av mindre lyd, at slike plagg ofte oppleves som mykere, og mer behagelig på. Men jeg mener altså at funksjonen, om ikke lyden er et poeng, er dårligere , når funksjonen primært er som "regnjakke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.