Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om dehydrator, tørking av mat


Epletre

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å lage en tråd her og bare plumpe ut med noen ideer om hva jeg kan tørke av mat og se om dette har noe for seg eller ikke. Formodentlig så er det noen her som har litt peil på akkurat dette med å tørke mat til tur, for å spare plass i sekken og for at maten skal holde seg bedre, og jeg håper at noen kan gi meg en pekepinn på hvordan man best tørker maten.

Så jeg har fått med meg, tror jeg, at fettrik mat ikke er egnet til tørking, sånn at karbonadedeig (ca 5% fett) er å foretrekke framfor kjøttdeig (ca 15% fett), men jeg tror jeg har lest at kjøttdeig med 15% fett også går an.

Leser at man bør ha en tørkemaskin som tørker horizontalt og ikke fra bunnen. Jeg tror jeg fant en modell som muligens tørker maten sidelengs: https://www.vidaxl.no/e/8718475889328/matdehydrator-med-10-skuffer (kr 1.349,-) 630W (høres mye ut)

Dette er mat jeg kunne tenke meg å tørke til tur:

  • stekt karbonadedeig (men hva med krydring av kjøttet?), delt opp i små biter
  • sopp, champignon, skåret i skiver
  • mini tomat, eller hva dette heter, skåret i skiver
  • purreløk
  • gulrøtter
  • stekt kylling filet, skåret i biter, eller kanskje mindre terninger

Andre tips til mat som kan tørkes?

En ting jeg lurer på: Hvordan vet man at maten er tørr nok, etter å ha blitt behandlet med en dehydrator?

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et bonusspørsmål: Hvilke av disse to vakumpakke maskinenen burde jeg velge? Begge er mer rimelige modeller vil jeg tro. Biltema modellen har et par funksjoner iflg. manualen, som ikke er tilrettelagt for maskiner solgt i Norden, eller noe sånt, sånn at dette får man ikke brukt. Biltema synes å selge plastruller til en rimelig pris. 59,90- for 3 meter, samt  99,90 for 5 meter lang rull.

https://www.clasohlson.com/no/OBH-Nordica-Food-Sealer-vakuumpakker/34-9895 (kr 998,-)

http://www.biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Oppbevaring/Vakuumpakker-2000035474/ (kr 599,-) 

Jeg tror jeg kjøper en vakumpakkemaskin først for å prøve dette på tur neste uke, og så kan jeg evt. få til mattørking litt seinere igjen.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til anskaffelse av en dehydrator jeg også for å gjøre dette, men har ikke fått prøvd den mye ut gitt. Tørket litt forskjellige frukter bare.

Har dog prøvde å tørke litt mat i vanlig ovn en gang. En killer oppskrift vi brukte mye på tur da jeg studerte friluftsliv var å tørke pølser(gjerne steke med bittelitt smør og krydder først), sopp, gulrot og løk. Så putte alt dette sammen i en gryte med pose-potetmos på tur. Veldig godt og enkelt.

 

Sitat

En ting jeg lurer på: Hvordan vet man at maten er tørr nok, etter å ha blitt behandlet med en dehydrator?

Det må du nesten bare kjenne og se på underveis. Hvis du følger med litt under prosessen vil du merke når det begynner å bli tørt. Hvis du googler litt finner du nok noen sider som forteller deg sånn ca hvor lenge enkelte ting skal tørke. Ofte følger dette også med i bruksanvisningen på dehydratoren. Men tommelfingerregel er vel 10-12 timer for det meste. Jo mer fukt/fett det har jo lenger tid tar det, sånn generelt.

 

Sitat

Andre tips til mat som kan tørkes?

Tørka kiwi skiver er kjempe god snacks på tur. Mango er også kjempe godt, men du må tørke et par stk for få noe igjen. Ellers er det egentlig bare å tørke akkurat hva du vil av grønnsaker og kjøtt du syns virker godt eller spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Epletre skrev:

En ting jeg lurer på: Hvordan vet man at maten er tørr nok, etter å ha blitt behandlet med en dehydrator?

Ca. tørketider står på mange nettsider.
Fulgte med en bok på 170 sider+ med tørkern jeg kjøpte.
De tidene stemmer ganske greit om man skiver frukt/kjøttet etter anvisningen i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen!

Jeg tok og bestilte en mer rimelig dehydrator fra vidaxl.no ("norsk" butikk, men utenlandsk firma tror jeg), fri frakt i det minste. Fant ingen info om fortolling, så da det skal være en "norsk" butikk så regner jeg med at jeg ikke får noen ekstra utgifter. Tar kanskje en hel uke før dette dukker opp så da blir ikke dette noe jeg får testa til min neste tur tror jeg.

https://www.vidaxl.no/e/8718475889342/matdehydrator-med-6-skuffer-rund (250W), dimensjoner: 24,5 x 25,5 cm (Ø x H)

Denne dingsen er ikke stor, men med 6 seksjoner, så blir det vel en del sopp av gangen får jeg håpe. 

En ting jeg gjerne vil ha med på tur, er tørket karbonadedeig og purreløk og sopp, for å blande sammen til noe som likner mat, gjerne sammen med noe annet, som f.eks boks med Mr. Lee nudler. :) Jeg vurderte å kjøpe sånn små pakker og ikke disse boksene, men det er ikke grønsaker med i disse små pakkene.

Denne dehydratoren under i stål var artig, men jeg tror ikke jeg kan rettferdiggjøre å bruke ekstra penger på den: Heh, 1000W og greier, som virker litt mye. :|

https://www.vidaxl.no/e/8718475889359/mat-dehydrator-10-brett-rustfritt-stal (1000W)

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Epletre said:

stekt karbonadedeig (men hva med krydring av kjøttet?), delt opp i små biter

Tips: kjøp såkalte brødsmuler og kna inn i kjøttdeigen før tørking. Gjør at den rehydreres bedre. Stek kjøttdeigen først så klart. Jeg bruker masse av dette for å kunne lage enkel Toro-posemat som jeg liker mye bedre enn real

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Trikset med brødsmuler har jeg hørt om, men ikke prøvd ...

Jeg koker kjøtt/karbonadeien i stede for å steke den. Etter koking har jeg kjøttet i et dørslag og heller mengder med kokende vann over, for å få ut fettet. Når jeg kan kna med (rene) hender i kjøttet og får til å knipse etterpå er fettet borte.

Gulerøtter har jeg best erfaring med å kjøpe frossen grønnsaksblanding og koke den litt før tørking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.