Gå til innhold
  • Bli medlem

Spot gen3 eller garmin inreach


stigd

Anbefalte innlegg

Hei 

Eg lurte på ka folk meiner om dei  Ser at Spot koster 199.99 $ den er enveiskominikasjon

Garmin in Reach  og komer med ein Mini og  har 149 eller 199 i månen og er 2 veikomunikasjon  Koster mer og kjøpe.

Korleis erfaringer har folk med dei forskjelige og ka vile dere valgt

Endret av stigd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt spot tidligere men har nå kvittet meg med den. Spoten i seg selv funker veldig bra og har vært en god trygghet for familien hjemme, den har også funket som den skal hele tiden. Problemet mitt med spot var at jeg er på ca 1 ekspedisjon i året (2-4 uker på tur) der jeg føler det kan være greit med spot. På alle kortere turer har jeg som regel aldri lengre tid uten telefondekning. Det betyr at jeg bare trenger spot for en tur i året og jeg synes da prisen på ca 1600kr/år er litt for stivt for bruken. Her kan jeg heller få satellittabonnement til telefonen for en måned for billigere penge som sammenligning. Jeg vil derimot gå over til Garmin in Reach da dette har en abonnementssystem som passer mine turer mye bedre. 

 

Har også sett på denne som virker som en veldig god og rimelig løsning, med priser ned i 15 $/ måneden. Den har ikke kommet på markedet så er vanskelig å si noe om hvordan den funker. Det er også litt dumt å være avhengig av strøm på telefonen. https://www.kickstarter.com/projects/124657937/somewear-limitless-communication-built-for-adventu?ref=discovery

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Er selv litt usikker på om jeg skal gå for spot gen3 eller inreach..
Inreach er dyr i innkjøp, har flere funksjoner og bedre abbonnementsordninger
Spot gen3 kan man får til under 1000-lappen brukt.. men har litt dyrere abb.

Hvilken ville dere ha valgt til feks NPL-tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun Spot og har ikke prøvd Inreach.

Jeg er ikke fornøyd med Spoten min. Abonnementet er veldig lite fleksibelt (ikke mulig mindre enn ett år, så det blir dyrt ved lite/sporadisk bruk). Men det verste er at man ikke kan vite om meldinger kommer frem, når jeg var på NZ i vinter kom bare omtrent halvparten av mine OK meldinger frem. Og jeg møtte andre som hadde samme problem. 

Jeg ville gått for Inreach, ingen tvil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spot gen3 og er fornøyd med den. Brukes gjennom hele året, også på småturer/dagsturer. Har aldri opplevd at meldinger ikke kommer fram. Har ikke savnet toveiskommunikasjon da poenget for vår del er at jeg får sendt Ok-melding og at jeg ved et eventuelt behov kan trykke på henteknappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg bruker Garmin Inreach Explorer + og er særdeles fornøyd med den. Innkjøpsprisen var ca 3900kr i 2018. Jeg ser at Garmin har kommet med en  mini versjon av denne som kanskje bør vurderes hvis du er veldig nøye på vekt. Jeg har fleksibelt abonnement og betaler en fast pris i året på ca 250 kr. Når jeg bruker den så kjøper jeg månedsabonnement type Expedition (700kr/mnd). Dette abonnementet fornyes automatisk hver måned helt til du sier det opp. Hvis du er interessert i å bruke sporingstjenester så er dette abonnementet ok, da du har ubegrenset antall meldinger. 

Har ikke erfaring med spot, men har truffet mange som har det. Hvis du har Spot så vet du vel egentlig ikke om meldingene dine eller sporingen har kommet fram.

Positive ting jeg vil trekke fram med Garmin Inreach Explorer + :

- lang batteritid (holder opp mot en uke hvis du slår den av når du ikke er i bevegelse).

- Kan hente ned værmeldinger, noe som er veldig nyttig.

- sporing til egen web side der alle som du vil kan følge deg på turen

- integrasjon mot FB og Twitter, du kan poste oppdateringer til FB sider fra denne devicen.

- toveis kommunikasjon (tekstmeldinger)

- nødfunksjon (men ikke nødpeilesender)

- fungerer ellers som en vanlig tur-gps

Negative ting: 

- kart løsningen er ikke så god (men jeg bruker heller sjelden kartløsninger som følger med gps)

- tar tid å skrive meldinger (pil opp og ned og enter), kun 162 karakterer pr melding (men du kan sende så mange du vil).

- logger ikke høydemetere så vidt jeg kan se

 

God tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så en påminnelse om at elektronikk kan svikte, her ved to bekjente som padler Norge fra Svinesund til Grense Jakobselv (de var 3 i begynnelsen, men eldstemann på 77 måtte kaste inn håndkleet ved Kragerø): https://trerustnemenn.com/2019/04/29/dag-13/ 
Jeg er ganske sikker på at det er en Spot Gen3 det er snakk om (har spurt på bloggen for sikkerhets skyld).
Og det minner meg om en Garmin 60Csx som sviktet på samme vis midt i tåka i skipsleia på Helgeland for nokså mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket abb vil dere anbefale på en 3-6 måneders fottur i Norge. Jeg er ikke opptatt av sporing, men å kunne sende/motta sms de gangene jeg er uten mobildekning. Tror det skal holde med 10 sms i mnd? (gjelder det forresten totalt antall mottatt og sendte, eller kun for sendte)

Contract eller Freedom..?

image.png.97f9aec7416b7dd3aee8d3d51c68c8c7.pngH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, esphojo skrev:

Totalt. Men preset (3 forhåndsdefinerte) ut teller ikke.

Har Garmin inreach mini, men ikke fått undersøkt den så nøye enda. Hva mener du med at 3 forhåndsdefinerte ut ikke teller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage til 3 meldinger som ligger fast i løsningen (meldingene kan endres, men da må du logge deg inn på nett - helst før tur 😊). De kalles forhåndsinstilte meldinger (preset messages). Mener det ligger en del info Garmin Mini-tråden....

 

Endret av esphojo
La inn link
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, valle skrev:

Jepp, har nå testet den ut, og alt ser ut til å fungere helt fint. Skal nok klare meg lenge med det rimeligste abb.

Erfaringer jeg har hatt er at man ikke trenger å bruke meldinger så ofte, men så fort du skal kommunisere med noen så vil det raskt gå en del meldinger. Dersom du må, kan du jo bruke mer enn de inkluderte meldingene også, det blir bare lagt på regningen. 

30 meldinger holdt stort sett da jeg gikk npl i fjor, men brukte noen ekstra meldinger innimellom. Brukte også sporing hele veien, til stor glede for de hjemme. 

Ett tips er å fylle på inreach kontoen med et beløp som dekker de månedlige kostnadene pluss litt ekstra bruk for hele perioden du planlegger å være på tur. Da er du sikkert på at det ikke blir noe krøll med betalingene.

Værmeldingen er ikke like god som feks yr, men det duger. Jeg har brukt de en god del spesielt nord for Trøndelag, hvor det er områder med dårlig dekning og potensielt mye vær. 

Sende = 1 melding

Motta = 1 melding 

Vanlig værmelding = 1 melding

Forhåndsdefinerte meldinger = inkludert i abonnement

Sporing = 1 melding per punkt, eller inkludert avhengig av abonnementet 

Dette er skrevet utifra det jeg husker, så dobbeltsjekk gjerne på garmin sine sider. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.