Gå til innhold
  • Bli medlem

Legge ut åte for å forsøke å ta bilder av dyr/fugl på fjellet?


Karbonfilt

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg planlegger tur til Dovrefjell med telelinsa i juni. Det jeg lurer på er om det er lovlig/akseptert å legge ut åte for å lokke til seg dyr og fugl?

Det er i tilfelle en\maks to dager åte vil ligge ute og tar det med meg igjen når jeg drar fra plassen.

Det er telt-tur vi skal på og tanken er å, i tilfelle det er greit, legge ut åte et passelig stykke fra teltet om kvelden for så å ta bilder med teltet som skjul ved soloppgang. Hvis det er lovlig/greit lurer jeg også på om det er et alternativ til en dyreskrott å legge ut fiskerester for rovdyrene under? Eventuelt hvordan jeg kan få tak i relativt små skrotter som åte uten tilgang på ihjelkjørte dyr/fugl?

Aktuelle rovdyr å forsøke å lokke til seg er jerv (ja særlig), kongeørn (glem det), fjellrev (lite sannsynlig), ravn (kanskje?), jaktfalk (tror ikke det gitt), fjellvåk (nope).

Det hadde også vært stas å forsøkt å lokke annen type fugl en rovfugl, smågnagere ol. Hva kan man da, hvis det er greit, bruke som for? Fuglefrømix fra butikken? Skogsbærblanding? Multer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ganske mye lover og regler om hvordan man skal gjøre dette.
Finner en del informasjon hos Mattilsynet. Legger også ved en artikkel fra i fjor, Ulovlig åte på SæterfjelletFotografering av kongeørn på åte fra Bioforsk har også relevant informasjon.

Det finnes retningslinjer for hvordan du oppfører deg rundt åte, valg av åte, valg av åteplass, transport og håndtering av åte før og etter utleggelse m.m
Kort fortalt må du kontakte og få tillatelse mattilsynet, fylkesmannen og evt den som er forvalter av Dovrefjell eller grunneier(e) i området du vil legge ut åte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, flott, mye bra kilder der. Ugreit å surre åte i hønsenetting. 

Jeg er litt i tvil om dette gjelder for all foring eller om det er mer beregnet for større prosjekt over tid med store skrotter osv. Det jeg ser for meg nå er at jeg tar med meg ca en halv kilo utbenet fryst fisk i litt større biter, litt kattemat og litt frø. Legger ut fisken et stykke fra teltet på dag en og graver restene ned når vi drar dag to, og så legger ut litt kattemat og frø de neste dagene. Burde jeg søke om dette eller er det i overkant? 

Og er det dumt å ta med fuglefrø mtp å introdusere frø som ikke hører hjemme der, eller vil de bare bli spist/ikke vokse til uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan skjønne så er ikke det verre enn å grave ned litt fiskeslo (er det bedre å kaste det i et vann kanskje på dag to så det blir spist av fisk? hva gjør man med fiskeslo til vanlig på fjellet?), søle litt hundemat og miste en muslibar i heia? Så lenge det er plassert en plass der det ikke er ting som kan skade dyr/fugl og ikke er i nærheten av hi/hekkeplass osv så dyrene blir skremt vekk fra unger osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muligens litt biased i og med at jeg har en utdanning innenfor naturforvaltning, så tenker jo ofte at rett skal være rett.
Så som sagt skal utleggelse av åte meldes til riktig myndighet, uavhengig av størrelse. Tenker det beste er å sende en melding til mattilsynet(kontakt info ligger i første linken) og fylkesmann å høre hva de sier. Det er ikke store prosjektet, så kanskje de sier det går greit uten søknad, men da har du hvertfall forhørt deg med de og følgt prosedyre. 
Kan fort møte på SNO eller annen oppsynsmyndighet på Dovrefjell, spesielt i sommer månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

De som er proffe på bilder av rovfugl på åte, tilbringer ofte ukesvis i fototelt, mao en tålmodighetsprøve. Man må finne gode åteplasser, samt at mange arter er sky. De trenger tilvenning til et nytt fremmedelement, som et fototelt/telt er.

Usikker på om du vil oppnå ønsket effekt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg ville jo tippe at jeg ikke gjør det. Det er mer for å gi turen en ekstra dimensjon og så må det jo være en bittebitteliten sjanse for at noe slumper innom?:)

Takk for info derp, jeg hører med mattilsynet og fylkesmann så får vi se:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 12.5.2018 den 16.09, derp skrev:

Jeg er muligens litt biased i og med at jeg har en utdanning innenfor naturforvaltning, så tenker jo ofte at rett skal være rett.
Så som sagt skal utleggelse av åte meldes til riktig myndighet, uavhengig av størrelse. Tenker det beste er å sende en melding til mattilsynet(kontakt info ligger i første linken) og fylkesmann å høre hva de sier. Det er ikke store prosjektet, så kanskje de sier det går greit uten søknad, men da har du hvertfall forhørt deg med de og følgt prosedyre. 
Kan fort møte på SNO eller annen oppsynsmyndighet på Dovrefjell, spesielt i sommer månedene.

Ser den, jeg er også innstilt på å gjøre det rektig, derfor jeg spør i utgangsppuktet. Men, jeg har lest litt til og lurer på følgene. I linken til informassjonssiden til mattilsynet så står det: 

"Bruk av vilt (ikke oppdrettet) omfattes ikke av biproduktforordningen, og kan benyttes fritt uten krav om tillatelse fra eller melding til Mattilsynet." Så så hvidt jeg skjønner så er det her snakk om biprodukter fra oppdrett, farming osv og ikke vilt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Karbonfilt skrev:

 

Ser den, jeg er også innstilt på å gjøre det rektig, derfor jeg spør i utgangsppuktet. Men, jeg har lest litt til og lurer på følgene. I linken til informassjonssiden til mattilsynet så står det: 

"Bruk av vilt (ikke oppdrettet) omfattes ikke av biproduktforordningen, og kan benyttes fritt uten krav om tillatelse fra eller melding til Mattilsynet." Så så hvidt jeg skjønner så er det her snakk om biprodukter fra oppdrett, farming osv og ikke vilt? 

Det jeg tror de mener her er at hvis du har skutt eget vilt. F.eks en elg, hjort eller rådyr, så kan du legge dette ut som åte. "Ikke oppdrett" i denne sammenhengen tror jeg referer til husdyr, altså at du kan ikke legge ut en sau som åte.
Stusser litt på hvorfor det kan brukes fritt uten tillatelse, men sikkert en grunn til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.