Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett turkjøkken med lite pakkevolum


akselsen

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et turkjøkken som jeg kan ta med på fjelltur uten at det tar veldig stor plass i sekken. Jeg har fram til nå sett på toaks titanium pot and pan kombinert med en msr pocket rocket. Er det mulig å få noe mindre enn dette når det gjelder pakkevolum? Jeg er avhengig av panne for steking av fisk over tregrensen, og jeg trenger en kjele til oppvarming av vann. Utover dette så hadde det vært fint med en kaffekjele men det er ikke noe jeg MÅ ha. Har jeg funnet den mest ideelle løsningen eller har noen andre forslag å komme med? Går det fint å fyre opp pocket rocket i ytterteltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å droppe kjelen og ta med en kaffekjele i steden? Jeg bruker Grower cup kaffeposer, bare å helle varmt vann opp i, smaker ikke så verst, styrken på kaffen regulerer du sjøl. Koster 18.- hos XXL.Det letteste utstyret jeg tar med meg er en kaffekjele på 0,7 liter og en Trangia stekepanne..Du kan fyre opp brenner i for teltet, jeg gjør det, men det er ikke uten risiko. Multifuel brennere bør ikke fyres opp i forteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tilsvarende bruk som du skisserer bruker jeg Biltema sitt kokesett + en Primus litech til fjellørreten. Lagde denne filmen for en stund siden: 

Er veldig fornøyd med både kjeler og selve brenneren, som er en FMS-116 fra Biltema.

Om den er større, eller mindre enn Toak´s eller andre tilsvarende løsninger vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke kaffekjelen til oppvarming av vann er jo ikke dumt. Men med toaks og lignende sett så har man jo muligheten til å pakke alt sammen til en enhet. Med pakking av kaffekjele og panne blir det jo liggende hver for seg og vil dermed ta opp mer plass? Biltema settet virker forsåvidt greit, men jeg synes den kjelen/panna har litt liten diameter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hele settet, stekepanne, og klype håndtak, kaffekjele (0,7 l), oppvask middel og oppvaskbørste. Brenner blir enten en lett brenner for montasje på gassboksen eller en slangebrenner. Ellers er det nok primusen på bilde 2 jeg bruker mest, men da blir det mer vekt og volum. Jeg bruker oftest en sekk på 54 liter.

1861063146_Kjele2.thumb.JPG.8bd02b735febb5d42c5608ce0a23906b.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N1.thumb.JPG.5fc17f6be5765b4ed46b4788d40163d9.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, akselsen skrev:

Jeg er på utkikk etter et turkjøkken som jeg kan ta med på fjelltur uten at det tar veldig stor plass i sekken. Jeg har fram til nå sett på toaks titanium pot and pan kombinert med en msr pocket rocket. Er det mulig å få noe mindre enn dette når det gjelder pakkevolum? Jeg er avhengig av panne for steking av fisk over tregrensen, og jeg trenger en kjele til oppvarming av vann. Utover dette så hadde det vært fint med en kaffekjele men det er ikke noe jeg MÅ ha. Har jeg funnet den mest ideelle løsningen eller har noen andre forslag å komme med? Går det fint å fyre opp pocket rocket i ytterteltet?

Vekt og volum på kombinasjonen du nevner er uten tvil bra. For koking av vann og enkel matlaging vil det fungere bra. Ville selv valgt en bedre panne for steking av fisk.

Kombinasjonen liten og tynn Titanpanne og pocket rocket gir ikke god fordeling av varmen i panna, og særdeles lett å svi maten. En brenner med bedre flammespredning kombinert med en litt tykkere og tyngre panne i alu er bedre egnet for steking. Blir selvsagt et spørsmål om hvor viktig vekt er i forhold til volum. Det er en del gode sett med gryte og minipanne i aluminium med omtrent tilsvarende mål, men vekten blir høyere.

Bruker selv en liten titangryte med panne kombinert med en stekepanne i aluminium. Steker i panna, koker mat i gryta, og bruker den lille panna/lokket for å koke vann til en kaffekopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at aluminium egner seg bedre til steking enn titan gitt at tykkelsen er den samme? I såfall er det muligens bedre for meg å velge et alimiumsett, da pakkevolum er det viktigste for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STS har jo X-produktene sine med alu-bunn og nedleggbare "vegger" av silikon: https://www.prisjakt.no/category.php?b=s330553135

Silikonen gjør at de dessverre ikke er av de aller letteste, men skal du pakke et kokekar for seg selv (ikke i et stablesett eller som beholder for noe annet), er de jo bortimot uslåelig mhp pakkvolum. De funker nok best på brennere ala PocketRocket, flammen bør jo ikke være for vid (kan skade silikonen). Og på disse som på de fleste andre, er det lurt å alltid ha noe (feks vann) i kjelen når den står over brenneren, og å droppe å kjøre maks varme på den (både sløsing av brennstoff og risk for bulkete kjelebunn).

Har selv X-kettle og er fornøyd med den så langt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare ett forslag, min egen patent, blikkboksovnen. 

539827144_1-MKIIDenskruelse(480x640).jpg.94f3036b76da84e6aa0cbf86767d0d49.jpg

Den er veier kun ca 1xz70 gram og er til å slå sammen.  Mål sammenslått er 1x0 x 1x4 x2x,5x cm. 

1518379694_d.jpg.3c11924dba1c4403fdc50778b40cd6f91.jpg.7cfadf9af8aa72e11e43e88d7274b194.jpg

Oppslått 10 x 10 x 14 cm.  I løpet av 4 år på Hardangervidda + mange turer i skogsterreng også på vinterstid har jeg bare fyrt med ved. 

2072889184_10-14bEnneveved-Kopi(384x640).jpg.1df9742e17edeee426018d3ae135d8a8.jpg

Kun en gang har jeg benyttet gass.  Ovnen er klargjort for Trangias gassbluss.

1808421572_1f(640x454)(640x454).jpg.76c89eb2f57e25a379414c60c3f79469.jpg

Er du interessert send meg en PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Når det gjelder kokekar, så har jeg med en god non-stick stekepanne, helst med fast håndtak (primus Litech stekepanne, eagle products non-stick eller lignende), og en passende kaffekjel.

Primus stekepannen rommer en liter, som er nok til både grøt og gryteretter. Kaffekjelen blir brukt fortrinnsvis til vannkoking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, akselsen skrev:

Er det sånn at aluminium egner seg bedre til steking enn titan gitt at tykkelsen er den samme? I såfall er det muligens bedre for meg å velge et alimiumsett, da pakkevolum er det viktigste for min del.

Aluminium leder varme bedre, så med lik tykkelse i godset vil varmen spre seg bedre i en alu panne. Med Titan kan pannen lages tynnere (og lettere), men siden Titan leder varme dårlig, vil varmen være konsentrert der flammen treffer. En annen fordel med alu er jo prisen, om ikke vekt er det viktigste.

Anbefaler egentlig en litt større panne sammen med en kjele siden du har planer om å steke fisk. Er selvsagt mulig å steke i en minipanne om du kutter fisken i små biter, men en panne på 20 cm eller mer gjør jobben lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, akselsen skrev:

Nå ble jeg nesten mer i tvil enn hva jeg var fra starten av.. 

Ingen grunn til å være i tvil. Finn det som har størrelsen du liker, og gå for det. Kjeler og panner er ikke så kompliserte saker, så er ikke noe "beste merke". 

Titan om du prioritere vekt, alu om du prioritere pris og egenskaper til steking og "avansert" matlaging.

Liker forøvrig panna til @Blaser. Håndtakene kommer ikke i veien for å sette kjele opp i panna. 

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Jan Erik Hansen, det er ikke veldig komplisert :) Det finnes ingen perfekte løsninger - velger du noe, velger du bort annet - men det finnes mange løsninger som er gode nok til at du kan ha mye nytte og glede av dem. Velger du noe i nærheten av det du trenger, lærer du deg fort nok å utnytte fordelene og unngå svakhetene - det blir nok både kaffe. ørret og real uansett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kan fort virke komplisert om man får mange alternativer å forholde seg til samtidig som man kanskje har litt uklare eller motstridene preferanser.  F.eks om man ser for seg en stekepanna som både er egnet til å steke på, men skal samtidig kunne være lettere en fy og kunne brettes sammen og få plass i en kopp sammen med brenneren og litt til. :) (Men vi er kanskje snart der at dette blir mulig?). Om man ser på stekepanne og kokesett som separate enheter blir det kanskje lettere?  Stekepanne som hører til Trangia 25 kjøkkenet i non-stick utgave er f.eks. lett og duger greit inntil du eventuelt får lyst på noen annet, se .feks: outnorth.no/trangia/stekpanna-s25t  ( bare husk å få med deg ei grytetang eller en sånn liten silkon-gripe sak)

Edit: Jeg liker denne, MSR Lite Lifter: addnature.no/msr-litelifter-pot-lifter-446599.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, akselsen skrev:

Nå ble jeg nesten mer i tvil enn hva jeg var fra starten av.. 

Klart du blir forvirret, du er ikke den eneste. Det er sånn det er her. Du får en Zillion forslag, alle basert på det hver og en av oss har som passer til det vi driver med. Blant alle svarene finnes det oftest noe som kan brukes.  De fleste av oss klarer å svare på spørsmål, men ikke alle. Da du ønsket et sett som veide lite og som hadde lite pakkevolum, kan det kanskje klare seg med en stekepanne og kaffekjele. Da har du så du kan steke fisk, bacon og pølser og varme vann til drikke og til Real. Stekepanna på bildet er Rast sin, den burde holde til å steke fiskestykker. Kaffekjelen pakkes i original trekket som var med stekepanna. En brenner for topp montering på gassboks legges opp i kaffekjelen. Skal du bruke slangebrenner må den pakkes separat. Stekepanne og kaffekjele veier 393 g, slangebrenner 200 g, Primus sin brenner for topp montasje veier 97g. 

690063827_sett1.thumb.JPG.0853953187eb464fc9ba8b52c62facaa.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1839978050_sett2.thumb.JPG.fd33b8ae554d71fac7a4da1fe4a3eb7d.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.