Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva gjør man hvis man blir bitt av huggorm?


Epletre

Anbefalte innlegg

Må innrømme at dette med å bli bitt av huggorm er det jeg er minst forberedt på. Er jo ikke Amazonas jungelen i norge, så ting er ikke så giftig vil jeg tro, men likevel, jeg aner ikke om jeg kan krepere eller bli lemlestet skulle jeg ende opp med å bli bitt av huggorm. En må vel nesten ha bena eksponert og ha maks uflaks tenker jeg for å bli bitt av huggorm.

Så, ét problem er det å risikere å evt. daue av noe, en helt annen ting vil være evt. komplikasjoner, som jo vil være alvorlig det også, særlig hvis dette gir varige mén som det heter.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal ha ekstremt uflaks om du dør, eller blir alvorlig syk, av huggormbitt. Du må i så fall være syk og svekket på forhånd. Så det der skal du ikke bekymre deg over. 

Anbefaler på det sterkeste å ikke tråkke på huggormen. Den finnes ikke aggressiv og det er sjeldent folk blir bitt. 

https://www.lommelegen.no/forgiftninger/artikkel/huggormbitt/69076230

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er bittet omtrent som et vepsestikk, men det skal tas på alvor. Det vanlige rådet er vel å holde bittstedet høyt og i ro, komme seg til lege, men uten å anstrenge seg (bli bært/kjørt om mulig). Ikke finn på noe tull som man har sett på film (suge ut gift, skjære opp etc.) Huggorm kan også bite uten å gi fra seg gift. Dersom du ikke merker noen symptomer etter to timer er sjansen stor for at du ikke får noen.

Symptomer skal tas på alvor, men det kan jo være beroligene å vite at sjansen for å dø er svært liten. I følge noen kilder faktisk mindre enn faren ved vepsestikk. Og vepsestikk er også rimelig langt ned på listen over hva man skal være bekymret for, dersom man klarer å være rasjonell i sin risikovurdering. (Det er ikke alltid lett ;-) )

http://www.helsebiblioteket.no/forgiftninger/stikk-og-bitt/huggorm-behandlingsanbefaling-ved-forgiftning

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huggormen biter vanligvis ikke gjennom tykke klær eller høye sko, men du kan jo være uheldig å uforvarende ta på en ved klatring i bratt terreng. En tommelfinger regel er at hvis du reagerer kraftig på vepsestikk og biestik så bør du være forsiktig. Det er tilnærmet samme gift i huggormen og reaksjonen på denne giften er stort sett allergisk. Huggormgift er ikke som en del ander utenlandske slanger at den angriper og ødelegger nervesystemet, lammer åndedrettet eller bryter ned cellestrukturen i hud og muskelvev. Reaksjonen på huggormgift er allergisk og da kan vanlige allergimedisiner som antihistaminer brukes for å dempe reaksjonene. I tillegg så vil også en EpiPen kunne være effektiv. https://www.felleskatalogen.no/medisin/epipen-epipen-jr-meda-558712       I de alvorligste tilfellene så antar jeg at helsepersonell vil sette en god dose adrenalin, men da er det stort sett kommet så lang at du selv ikke har noen innvirkning på det som skjer.

Er du av den typen som kan dø av et vepsestikk så forholder du deg til huggorm på samme måte som veps.

 

Men de aller fleste som blir bitt av huggorm får bare en smerte som etter et kraftig vepsestikk, kanskje litt høy puls og litt kaldsvette, men dette er som regel kun en psykisk reaksjon. Men uansett. Blir du bitt av huggorm og er innenfor dekningsområdet til telefonen, så ring 113 og du vil få de beste rådene om hvordan du skal forholde deg.

Det selges fremdeles noen steder snake bite kit som anbefaler å snitte i bittet og suge giften ut. Dette er en av mange gamle myter som bare er tull. En annen gammel myte er at huggormens barn er giftigere enn de voksne ormene, men giftigheten avhenger av mengden gift og voksne ormer har mer gift enn "ormeyngel". Men når det er sagt så er det ikke alle huggormbitt som er giftige. For at giften skal komme inn i den som blir bitt så må giftkjertlene i overkjeven klemmes sammen og det er ikke sikert at dette skjer selv om en orm setter tennene i leggen på deg. (Se bilde.)

https://www.lommelegen.no/forgiftninger/artikkel/huggormbitt/69076230

http://www.helsebiblioteket.no/forgiftninger/stikk-og-bitt/huggorm-behandlingsanbefaling-ved-forgiftning

https://www.apotek1.no/bitt-og-stikk/huggormbitt

 

huggorm.JPG

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gittiamo skrev:

Anbefaler på det sterkeste å ikke tråkke på huggormen. 

Veldig veldig enig! Jeg kan ha forståelse for at folk ikke vil ha huggorm på lekeplassen eller under terrassen, men folk som dreper orm i skogen har jeg absolutt ingen respekt for. Er man så redd orm får man holde seg hjemme.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Eksilbergenseren skrev:

Veldig veldig enig! Jeg kan ha forståelse for at folk ikke vil ha huggorm på lekeplassen eller under terrassen, men folk som dreper orm i skogen har jeg absolutt ingen respekt for. Er man så redd orm får man holde seg hjemme.

Huggormen er, i likhet med de fleste andre ikke jaktbare dyr i vår natur, totalfredet og det er direkte straffbart å drepe huggorm. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, REs skrev:

Huggormen er, i likhet med de fleste andre ikke jaktbare dyr i vår natur, totalfredet og det er direkte straffbart å drepe huggorm. Så enkelt er det.

Ja, for de fleste av oss er det så enkelt, men det finnes fortsatt noen (la oss håpe de er en utdøende rase) som mener at orm er en styggedom skal drepes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye hoggorm der mine foreldre har hytte. På besøk der har jeg kommet brått på hoggorm flere ganger, og de har pilet av sted så fort de kan om de lå i lyngen, eller bare blitt liggende i ro om de lå på stein eller stubbe og solet seg. Jeg følger dog litt ekstra med i skråning med steinrøys og lignende, for om man møter på orm der kan den vel potensielt bite i overkropp i stedet for bein, noe jeg innbiller meg er verre mtp gift, både fordi man har mindre beskyttelse i form av klær og sko der, og fordi giften kommer nærmere organer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Eksilbergenseren skrev:

Ja, for de fleste av oss er det så enkelt, men det finnes fortsatt noen (la oss håpe de er en utdøende rase) som mener at orm er en styggedom skal drepes.

Det er dessverre fremdeles noen som er så bibel tro at de følger skriftens ord bokstavelig, og i 1. Mosebok står det blant annet: 

14 Da sa Jehova Gud til slangen:+ «Fordi du har gjort dette, er du forbannet blant alle husdyrene og alle de ville dyrene. På buken skal du krype, og du skal spise støv så lenge du lever. 15 Og jeg skal sette fiendskap+ mellom deg+ og kvinnen+ og mellom ditt avkom*+ og hennes avkom.*+ Han skal knuse* ditt hode,+ og du skal hogge ham i hælen.»

Men heldig vis er de fleste her i landet så pass opplyste og fornuftige at de forstår at alle dyr i naturen har sin berettigelse. Men jeg vet ikke hvordan det ville vert hvis huggormen ble flere meter lang og begynte å spise sau. Kanskje dette en dag blir en realitet siden klimaet stadig blir varmere og det blir mer og mer akseptert å holde slanger som kjæledyr. En rømt Boa Constrictor eller en Anaconda ville kanskje være glad for å få seg en lammestek eller to.

s-l300.gif

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har passert 60 og kan bekrefte at kunnskap tilegnet i yngre dager sitter bedre enn kunnskap tilegnet senere i livet.

I 2015 skulle jeg ut på en lengre spasertur. Dette var tidlig på våren og en huggorm hadde funnet ut at min svarte ryggsekk var det absolutt varmeste stedet å tilbringe en solrik formiddag. Når jeg strekker hånda over mot sekken benytter den anledningen til å nappe meg litt i huden.

I det det gikk opp for meg hva som skjedde steg pulsen hurtig og jeg hadde problemer med å takle tankene. Dette til tross for at jeg i min ungdom også var blitt bitt og sånn sett kanskje visste litt hva det gikk ut på.  

Men noe var forskjellig fra den gang til nå. Når dette nå skjedde var jeg langt uti skauen og muligens langt fra hjelp og i tillegg var jeg de senere år blitt allergisk. Mer skal det ikke til før usikkerheten kommer og gammel lærdom blir som ny. Jeg skal love deg at jeg både sugde og spyttet mer enn en gang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som voksen; med mindre du ikke merker noe (som f.eks hevelse) nokså kjapt, så har du sansynligvis ikke allergi mot giften som huggormen produserer. Det er heller ikke farlig, med mindre hevelsen skjer rundt f.eks hals, som gjør at man ikke får puste. Klart, er man hyperallergisk så vet man det kanskje på forhånd også, da man ofte er mot andre ting, og har adrenalin klar for å senke hevelsen. (Settes i låret.) Men det og bevare roen er ofte det viktigste. Mange merker ikke engang at man er blitt bitt før etterpå. Voksen huggorm gir også vanligvis mindre gift enn nyfødte, da de regulerer dette. Nyfødte gjør ikke, og sprøyter som regel mer/all giften om de biter. Dersom man er bekymret ta kontakt med lege, men bevar roen som sagt. Er man hyperallergisk så skjer det ganske fort, og man "slipper" å spekulere. ;) 

Barn som blir bitt må man også bevare roen overfor, men kontakt legen, evnt. ambulanse og informer. I mange tilfeller (slik jeg er informert) ønsker personellet å dobbelsjekke hvordan det går med barnet osv. for å være sikker. 

Ikke tenk på at du må "suge ut giften" eller no. ^^

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også noe som er utenfor mine kompetanseområder, men selv om huggormen biter er det vel tvilsom at den spanderer gift på et så stort og unyttig individ som et menneske.  Antar at de sparer giften til noe mer spiselig.  Antar også, her jeg sitter på min brede bak  på gutterommet, å sette seg ned og roe situasjonen. 

Som jeg innledet med har jeg null peiling på huggormbitt, men som allergiker kan jeg en del om forgiftning.  Ikke sjelden får jeg i meg mat jeg reagerer på: ubehaget i halsen, den hovner opp, følelsen av å bli kvalt melder seg.  Da gjelder det å roe ned og avvente situasjonen, og være glad for at jeg har adrenalinpennen innen rekkevidde.

Antagelig er dette å roe ned det viktigste.  I vanskelige og truende situasjoner; kliss våt på en iskald vidde sier jeg til meg selv:  "Rolig nå, du har være gjennom dette før". På den andre siden; jeg har ikke opplevd et huggormbitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser TS har fått flere gode svar, bl.a. fra RE. Men vil likevel nevne dette, med å "ta det med ro" (ikke få panikk, eller stresse), for å gå til bil/lege selv. Er det telefondekning, kan en jo ringe Legevaketn for råd, i værste fall 113.

Men det er er vel annbefalt, å holde seg i ro!  Er en bitt i benet, legg deg ned og helst med beinet høyt. Samme med bitt i hånden, sitt/ligg og plasser bitthånden høyt, til giften mister virkningen. Husk også at mange av de såkalte bittene er det ikke gift i, tror det er ca 25 -30 prosent av bittene. Så slapp av og nyt naturen. :) Men er en redd for å bli bitt (eller har allergi), benytt langbukser og Fjellstøvler (med langt skaft, eller gamasjer), eller lange gummistøvler. Og vær forsiktig hvor en plasserer hånden på bakken/bakkenivå. Ser en huggorm, tramp litt med beina i bakken (da forsvinner den), eller gå rundt.

Jeg bruker nesten alltid høye fjellstøvler og langbukser. Ikke fodi jeg er bekymret for orm. Men jeg går som regel går lite på stier og veier, når jeg er i terreng (utmark, skog, eller på fjellet). Jeg går mye (mest) utenfor stier og da synes jeg det er mest praktisk med slik bekledning. Bedre stabilitet for føttene, mindre "bøss" ned i lave sko og en er bedre beskyttet mot skraping fra busker/kratt, stein, m.m., både for føttene og beinene ellers. Samt noe beskyttelse mot flott.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja flåtten er vel farligere enn huggormen også vil jeg tro. Den lille stygge jævelen. Det er greit å kle seg så man slipper flåttbitt og da gjør man det vanskeligere for huggormen også om man finner på å tråkke på en. 

Tror uansett ikke man skal bekymre seg så mye. Og ser man en huggorm så la den være og nyt heller synet. Det er flotte dyr 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gittiamo skrev:

Ja flåtten er vel farligere enn huggormen også vil jeg tro. Den lille stygge jævelen. Det er greit å kle seg så man slipper flåttbitt og da gjør man det vanskeligere for huggormen også om man finner på å tråkke på en. 

Tror uansett ikke man skal bekymre seg så mye. Og ser man en huggorm så la den være og nyt heller synet. Det er flotte dyr 😀 

Flotten er vel helt ufarlig så lenge den ikke bærer smitte med seg? Så direkte farlig eller farligere er den vel ikke? 

Selv har jeg blodtype A+ og blir aldri bitt av flått.... Jeg vet ikke om det har en sammenheng med blodtypen eller hva det er. Men jeg har enda tilgode å bli bitt av flått. Jeg har vært ute i marka på samme måte som mange av mine kjente, alle de har opplevd å bli bitt flere ganger samme dag.... mens jeg går klar! Men når det er sagt, så er jeg tydeligvis uimoståelig for mygg/knott... Der er det helt motsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotten har det desverre vært litt for mye skremselspropaganda rundt grunnet media de siste årene. Greit å sjekke hulrom i kroppen periodisk men det er jo mikroskopiske sjanser for at selv et bitt skal bli noe særlig alvorlig.

generelt så er det jo ikke krypdyr og insekter som statistisk påvirker skade statistikken til folk på tur, derimot er det en mengde andre saker man heller skal fokusere på 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med folk rundt meg som har blitt sengeliggende i flere år pga flått, er jeg hysterisk redd for de. Og aldri selv blitt bitt til tross for at jeg har pella av hundrevis av de fra dyra. Og jeg brekker meg nesten hver gang mens jeg skriker lettere hysterisk 😂 men huggorm er jeg ikke redd 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Greit å sjekke hulrom i kroppen periodisk men det er jo mikroskopiske sjanser for at selv et bitt skal bli noe særlig alvorlig.

 😉

Da har nok 3 i min vennekrets hatt max uflaks :(
Pga Borelia så har en av de fått MS (ligget latent sef men pga svekket imunforsvar)
Borelian i seg selv kan være ille men den kan også utløse andre ting som "ligger og lurer" !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å spore veldig av så er jo flåttsykdomer og spesielt borreliose et svært omstridt fagfelt med mange uenigheter. De faktiske tilfellene som utvikler seg såpass at de blir til lammelser og MS er heldigvis veldig sjeldent om man skal ta den seriøse forskningen på alvor. Forøvrig er det i år skjedd noen nye gjennombrudd på diagnostikk relatert til flåttbitt og nye og bedre metoder for diagnostikk og behandling kan komme - det er jo bra for de få som måtte bli rammet ;)

https://forskning.no/helsepolitikk-helsetjenester/2018/02/gjennombrudd-i-testing-av-flatt-sykdommer-borreliose-mikrochip

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hoggormgift og vepsegift er to helt forskjellige ting. Hoggormgift er vevsoppløsende (skal begynne å bryte ned byttet før det spises) og det skal drepe byttet som blir bitt. Det er noen bitt som er tørre, altså man ikke får gift i kroppen,  ellers er nok hvor bittet treffer og mengden gift være avgjørende hvordan man reagerer. Alle fagfolk (både leger og forskere) anbefaller å ta kontakt med lege/giftinformasjonen ved bitt. Her kan du se hva stor dose gift gjør med en liten unge https://www.nrk.no/telemark/3-aring-alvorleg-forgifta-av-hoggorm-1.14063479, finnes også enkeltsaker hvor alvorlig det kan være for voksne. Heldigvis er dødsfall ikke så vanlig. 

Det som er bra er at det skal mye til for å bli bitt av hoggorm,  men det skjer jo ulykker der man ikke ser hoggormen før det er for seint. Men hoggtennene er forholdsvis små, så skal ikke så mye til for å beskytte iallfall bein og ankler for hoggormbitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

https://www.nrk.no/telemark/3-aring-alvorleg-forgifta-av-hoggorm-1.14063479

Pass på barn og syke som blir bitt av hoggorm!

DE24259F-F114-4C63-BF56-7BC5338D4480.jpeg.04e551755b6e8ec68df561371e0322df.jpeg

Når det gjelder flått her jeg en kollega som ble bitt av flått og ble syk. Det er mange år siden, han sliter med det enda. Han fikk i lang tid behandling på Norsk Borreliosesenter og ble mye bedre av det, han fikk aldri avsluttet behandlingen pga. norske myndigheter stengte ned klinikken.

Om jeg ikke husker helt feil kombinerte de malariamedisin med langvarig antibiotikakur. Malariamedisin for å jage bakterien ut av ledd/kapsler der antibiotikaen ikke får godt nok tak (noe i den banen ihvertfall), og antibiotikaen for å ta knekken på bakterien.

Men i følge Norsk skolemedisin/helsevesen er han frisk! Han kan til og med være blodgiver om han ønsker det! 😱😱😱

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.