Gå til innhold
  • Bli medlem

Allergi og EPI Penn + Garmin InReach mini


Lars Stenseth

Anbefalte innlegg

Skev dette i navigasjon feltet, men kanskje fler som kan svare her?

Tror det må bli en sånn en! Er ekstremt elergisk mot veps/bier og da også sannsynligvis hoggorm😩 fikk et stikk av en bie engang heldigvis av sentrum av skien engang å da var det 30 år siden jeg hadde blitt stikki av en bie å var usikker på om jeg hadde vokst det fra meg, noe jeg definitivt ikke hadde gjort, så jeg venta 5 minutter med å ringe etter sykebil. Den var der 7 minutter etter tlf å da var jeg så ille at jeg ikke fikk puste, tettet seg helt og hadde vel 10% luft intak😩fikk trøkt noe luft i meg med hjelp av ambulanse folka gjennom en pustemaskin? Men var tålig blå da jeg kom på syke huset 10 minutter seinere der jeg fikk noen sprøyter, var på beina 3-4 timer etterpå, men faen for en opplevelse. Har i ettertid fått 2 EPI Penner (rein adrenalin) som jeg må gå med til enhver tid men aldri prøvd dem heldigvis. Den lille Garmin InReach mini kan være forskjell på liv å død for meg med den SOS knappen selv om jeg ikke har peil på hvor lang tid de vil bruke på hente meg på Hardangervidda eventuelt? Med 2 EPI penner i låret iløpet av et kvarter har jeg vel kanskje en 30-45 minutter på å bli plukket opp, noe jeg får håpe holder??? Noen her som har brukt SOS knappen å eventuelt EPI Penn noen gang å kan fortelle meg om hvor lang tid de bruker på å hente folk i fjellheimen og åssen den EPI sprøyte fungerer/virker?

En annen ting med InReach mini er at du kan parre den med mobilen for å få frem kart der det ikke er dekning😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan ta ganske lang tid å plukke plukket opp på vidda med helikopter. Det tar gjerne litt tid å fly inn, og hvis de er på et annet oppdrag, kan det ta enda lengre tid. 

Jeg kjenner ikke veldig godt til Inreach mini, men jeg ville valgt en modell med 2-veis kommunikasjon, evt. en satelitttelefon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du fyrer SOS-knappen vil nødmeldingen bli sendt fra IERCC til Hovedredningssentralen. De vi prøve å komme i kontakt med pårørende for a) å få verifisert at du faktisk er på tur og potensielt i nød b) få relevant etteretning og informasjon for å planlegge aksjonen. Pårørende kan gi verdifull informasjon om at du har livstruende allergi. Da kan de anta at det er snakk om et medisinsk tilfelle og aksjonere derifra. 

De fleste stedene i Sør-Norge er tilgjengelig med luftambulanse innen 30 minutter. Dette forutsetter imidlertid flyvær og tilgjengelige ressurser. Har du pratet med fastlegen din om hvilke hensyn du bør ta? 

Endret av jakro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epi-penn er jo adrenalin i en sprøyte; Hvis du blir stukket og du får problemer med å puste, og du mister pusten vil EPI-pennen åpne luftveiene med umiddelbar virkning, men ikke stol på at den vil "redde" livet ditt hvis den første injeksjonen ikke fungerer.


Du skal stikke EPI'n 1 gang med en gang du kjenner allergiske reaksjoner, det vil være noe igjen men ALDRI bruk samme pennen 2 ganger! 
'Det virker direkte på hjertet, sirkulasjonen og luftveiene og motvirker potensielt livstruende følger av alvorlige allergiske (anafylaktiske) reaksjoner. Dette skjer gjennom rask sammentrekning av blodårer og avslapning av muskulaturen i lungene slik at pusten blir lettere, hevelse reduseres og hjertet stimuleres.'


'Ved slike allergener håper jeg ikke du går alene. Noen ganger kan en enkelt dose av adrenalin ikke være nok til å reversere effektene av en alvorlig allergisk reaksjon. Hvis symptomene dine ikke er forbedret eller har forverret seg i løpet av 5-15 minutter etter første injeksjon, bør enten du eller personen som er med deg gi deg en andre injeksjon. Av denne grunnen bør du bære med deg mer enn én EpiPen Jr til alle tider!!'


Har hatt flere "alvorlige allergiske reaksjoner" der EPi'n ikke har fungert(når jeg var mindre var jeg ekstrem allergisk mot pollen og stikk/bitt), så har blitt kjørt til sykehus noen ganger uten at EPI'n har funka og det er en forferdelig opplevelse. 😕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Øyvind Hellenes skrev:

Inreach Mini har moglegheit for 2-veis kommunikasjon.

Ja.  Jeg har en Inreach SE, som også har toveis kommunikasjon.  Jeg kjenner ikke Inreach mini, men det ser ut som skriving av meldinger gjøres på samme måte: man velger en og en bokstav fra en palett, ved trykking på tastene.   Det tar lang tid, og kan være krevende om man er skikkelig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Helhaug said:

Ja.  Jeg har en Inreach SE, som også har toveis kommunikasjon.  Jeg kjenner ikke Inreach mini, men det ser ut som skriving av meldinger gjøres på samme måte: man velger en og en bokstav fra en palett, ved trykking på tastene.   Det tar lang tid, og kan være krevende om man er skikkelig dårlig.

 

Så lenge den er paret med en telefon så kan du skrive meldingene fra mobilen, og da går det straks veldig mye raskere (funker i hvertfall på inreach se)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, tklami skrev:

 

Så lenge den er paret med en telefon så kan du skrive meldingene fra mobilen, og da går det straks veldig mye raskere (funker i hvertfall på inreach se)

Takk, den muligheten var jeg ikke klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei!

Får du en alvorlig allergisk reaksjon langt oppe på vidda kan dette absolutt være et problem. Effekten av adrenalin varer ikke altfor lenge. På den andre siden kan den vare lenge nok til at anfallet blusser over.

Det du også må være obs på er den såkalte "sekundær-reaksjonen", som kan komme 6-12 timer etter det første anfallet. Det er derfor viktig at du kommer deg til hjelp selvom du skulle føle deg bedre initialt.

Om du skal på en lengre tur eller ekspedisjon kan det være en ide å snakke med fastlegen din om å få resept på steroider, for eksempel som en intramuskulær injeksjon. Sammen med adrenalin er dette førstehjelpen som gis, også inne på sykehus, og kan være livreddende hvis du befinner deg langt fra folk og må vente en stund på evakuering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har in-Reach selv. Grunnen til at jeg valgte mini, var at jeg alltid har den hengende rundt halsen når jeg er alene. Ikke no værre en at man skal skvette ut at teltet om mårran og kable, og ramler og brekker et bein i ei ur. Den gir mulighet for toveis kommunikasjon, men en smarttelefon er jo tom for strøm når man trenger den mest (men ja bruker jo iPhone). Kjøpte en CAT B-130 før en tur i Stabbursdalen, det berga livet mitt når jeg ble kullosforgiftet. Er begynt å skrive ned kartposisjon når jeg setter opp leir, slik at jeg hurtig kan melde denne.

Når jeg gjelder Epi-pen så har du jo allerede fått en god beskrivelse av noen med førstehåndskunnskap. Men ville snakket med lege før du legger på langtur. Kanskje kan han skrive ut noen medikamenter som du tar ved mistanke (profylaktisk) og eventuelt etter adrenalin. Adrenalin har kort halveringstid, og virker således kun akutt. Det kan være aktuelt med medikamenter som kortikosteroider. Disse virker lengere når det gjelder å hemme immunsystemet fra å overreagere (berklager litt noldus forklaring). 

Selvfølgelig har EPI-Pen slik at andre vet hvor de skal finne den. Kanskje burde man hatt et merke på lommen til sekken. 

På profilen til in-reach, så kan man legge inn viktig informasjon. Dette vil jo være slik man skriver med CAPS-LOCK.

Og når jeg er ferdig å skrive dette, så ser jeg at noen allerede har skrevet noe lignende :) SOrry.......men da har du det forsterket. Kollektiv kognitivitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.