Gå til innhold
  • Bli medlem

Geiranger- Hellesylt til fots


sinje

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg har planer om å gå Norge på tvers på det bredeste i sommer, og i den forbindelse lurer jeg på om noen her inne vet om det er mulig å komme over fra Djupvatnet (Geiranger) til Hellesylt på en fornuftig måte uten å ta fergen. Alle jeg har snakket med til nå har brukt ferge, men jeg vil helst unngå dette om det er mulig. Ser på kartet at det er endel breer og rimelig bratt på enkelte plasser. Så har du noe info som kan være til hjelp hadde det vært helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
34 minutter siden, sinje skrev:

Alle jeg har snakket med til nå har brukt ferge, men jeg vil helst unngå dette om det er mulig. 

Du har ikke vurdert å leie en kano, eller kajakk på den strekka? Sikkert mulig å gå/klatre men tar sikkert lang tid og du bør nok ha med deg en eller to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Memento mori skrev:

Du har ikke vurdert å leie en kano, eller kajakk på den strekka? Sikkert mulig å gå/klatre men tar sikkert lang tid og du bør nok ha med deg en eller to. 

Det er sikkert mulig ja, men er i utgangspunktet mer interessert i å gå til fots. Ideen er å klare og lure seg ned i Holedalen så fort som mulig. Det er da snakk om et par topper rygger som må bestiges, men det er egentlig greit så lenge jeg slipper bre og klatring. Jeg vil også trolig være sammen med en til over dette fjellområdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 11.5.2018 den 9.45, sinje skrev:

Det er sikkert mulig ja, men er i utgangspunktet mer interessert i å gå til fots. Ideen er å klare og lure seg ned i Holedalen så fort som mulig. Det er da snakk om et par topper rygger som må bestiges, men det er egentlig greit så lenge jeg slipper bre og klatring. Jeg vil også trolig være sammen med en til over dette fjellområdet. 

Fant du noen løsning på dette? 

Jeg skal gå Norge på tvers til sommeren, og sitter selv å lurer på hvordan jeg kan klare denne strekningen uten ferge. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør kunne gå ann å gå fra Geiranger, opp Flydalen, langs Flydalsvatnet, videre til Skjerdingsdalsvatna, og over til Kupevatnet og ned dalen til Holedalsvatnet og derfra følge dalen til Hellesylt.

Men jeg ville nok bare gitt beng i å gå ned til Geiranger, og heller holdt meg oppe i fjellet hele tiden og gått rett på Skjerdingsdalsvatna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2019 den 10.20, Arcticpeak skrev:

Det bør kunne gå ann å gå fra Geiranger, opp Flydalen, langs Flydalsvatnet, videre til Skjerdingsdalsvatna, og over til Kupevatnet og ned dalen til Holedalsvatnet og derfra følge dalen til Hellesylt.

Men jeg ville nok bare gitt beng i å gå ned til Geiranger, og heller holdt meg oppe i fjellet hele tiden og gått rett på Skjerdingsdalsvatna.

Takk for svar! Det skal jeg se nærmere på ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kartet nedenfor har jeg prøvd å tegne med rødt inn sånn cirka hvor jeg ville gått, istedet for å gå helt ned til Geiranger, og opp i igjen.

Den grønne ruten er dersom man skal gå opp i fra Geiranger, den vil medføre en eller to elvekrysninger, og jeg husker ikke i farten hvor store disse elvene er. Man kan selvsagt også gå oppover langs veien til rett nedenfor Dalsnibba.

Den røde trekanten angir det mest kritiske punktet, nemlig overgangen mellom Skjerdingdalsvatna og Kupevatnet. Der er det bratt.

alternativ rute.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Arcticpeak skrev:

På kartet nedenfor har jeg prøvd å tegne med rødt inn sånn cirka hvor jeg ville gått, istedet for å gå helt ned til Geiranger, og opp i igjen.

Den grønne ruten er dersom man skal gå opp i fra Geiranger, den vil medføre en eller to elvekrysninger, og jeg husker ikke i farten hvor store disse elvene er. Man kan selvsagt også gå oppover langs veien til rett nedenfor Dalsnibba.

Den røde trekanten angir det mest kritiske punktet, nemlig overgangen mellom Skjerdingdalsvatna og Kupevatnet. Der er det bratt.

alternativ rute.jpg

Tusen takk 🙏🏼 Dette partiet har gitt meg mye hodebry! 

Har du gått mellom Skjerdingdalsvatna og Kupevatnet selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Agdestein skrev:

Tusen takk 🙏🏼 Dette partiet har gitt meg mye hodebry! 

Har du gått mellom Skjerdingdalsvatna og Kupevatnet selv? 

Nei, det har jeg ikke, det er derfor jeg er usikker, men det bør være mulig å få til, men det vil nok være bratt.
En annen mulighet kan være å gå over Nautbreen. 
På flyfoto så ser det ut til å være farbart.
https://kart.finn.no/?lng=7.18789&lat=62.01745&zoom=14&mapType=norortho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.