Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skal på min første tur i Femundsmarka 15-30 juni, og gleder meg som en unge. Valgt et par uker før fellesferien med tanke på hvor mange folk det er i marka. Teller ned dager og timer og klarer ikke å tenke på annet! Håper noen her kan svare på noen spørsmål og komme med gode tips. 

Ser for meg følgende rute; 

Gå fra Røsanden og fiske meg oppover nordbredden av Røa og nedre Roasten første dag. Vil slå første leir i nordenden av Litlsjøen og lurer på om det beste er å gå dit på øst- eller vestbredden av vannet? 

De neste dagene vil jeg opp til Styggsjøan og bevege meg østover mot Rogshåen til T-stien som går ned til Litlbuddhåen. Hadde egentlig lyst til å sjekke ut Revsjøen og ta noen bilder av Styggsjøkoia, men leser så mange steder at det området har blitt så slitt. Hva syns dere? Vet forresten at det bare er hvit fisk i dette området, men jeg elsker pannestekt abbor, så det går bra. Er også klar over at det er mye blokkmark i området, men er det noen som vet om steinene er på størrelse med biler eller fotballer og hvor tett de ligger? Ville det lønnet seg å gå ned til Litlsjøen igjen etter jeg har vært ved Styggsjøan i noen dager og fulgt øvre Roasten/røa østover, eller er det like ille der? 

 

Når jeg etter en liten uke kommer til Litlbuddhåen ser jeg for meg og holde meg til T-stien vestover igjen, og ta avstikkere til alle håene og tjernene i området for å fiske/campe (Storrundhåen, Storfisktjønnan, Kløtthåen, Storbuddhåen Kløfthåtjønnan osv.).

Men i løpet av  veien tilbake tenker jeg og entet ta et par dager ved Litle Vonsjøen eller nedover Grøtådalen. What to do??? 

Vonsjøen- hvordan er terrenget dit fra T-stien mellom Storfisktjønnan? Er det mange fine steder å campe der? Mye folk? Vind (det er jo et stort vann)? Fiske? 

Grøtådalen- har hørt at det er vanskelig terreng (trær som er felt av bever), gjelder det gjennom hele dalen? Er det best å gå på øst- eller vestbredden av Krokåthåen? Stemmer det at det er mest småfisk å få her? Fine campingplasser? 

De siste dagene av turen vil jeg gå langs sørbredden av Roasten/Røa på vei tilbake til Røsanden. Har hørt mye bra om Røvoltjønnan også, men jeg foretrekker litt skog rundt meg, så det får bli en annen gang. 

 

Er også litt folkesky når jeg er på tur. Greit å møte folk på stien, men om dere vet om det på noen av stedene jeg nevner er fare for å slå leir ved siden av en tysk turistbuss må dere gjerne rope varsko. 

Har også fått med meg at det er gratis å parkere i Synnervika. Er det fortsatt det? Hvor man vil langs veien? Er det alltid plass der? Finnes det kiosk/butikk i Synnervika?

Turrapport med bilder kommer selvfølgelig! 

PS. Dere som har vært der i slutten av juni- hvordan klær bør man ha? Jeg tenker tynn turbukse, ullundertøy, en tykk høyhalset ullgenser, tynn jakke og et sett med regntøy. 

Fytti rakkern, dette blir så bra!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
57 minutter siden, Joachim fra Nesodden skrev:

Også lurer jeg på hvor man kan krysse Røa tørrskodd?!?! :)

Det er bru stykke opp fra Røoset ved Starhåen og helt oppe ved nedre Roasten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Joachim fra Nesodden skrev:

 

PS. Dere som har vært der i slutten av juni- hvordan klær bør man ha? Jeg tenker tynn turbukse, ullundertøy, en tykk høyhalset ullgenser, tynn jakke og et sett med regntøy. 

Fytti rakkern, dette blir så bra!!!

 

Kaldeste junitempen jeg har opplevd i Femundsmarka er anslagsvis 12 minus. Kaffekjelen var bunnfryst. Det varmeste er 29 grader (var vel i juli). Begge deler er ekstremt, selvsagt, men uansett er det vanskelig å spå om været ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Joachim fra Nesodden said:

PS. Dere som har vært der i slutten av juni- hvordan klær bør man ha? Jeg tenker tynn turbukse, ullundertøy, en tykk høyhalset ullgenser, tynn jakke og et sett med regntøy. 

Tipper du klarer å holde deg varm nok, alt etter hvor varm den ullgenseren er. Skulle du oppleve ekstremtilfeller som beskrevet over får du ta deg til nærmeste koie og fyre opp i peisen. De er vel sjelden langt unna i Femundsmarka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på og ved mange av plassene du skisserer i planene dine for turen din i sommer. Mine turer har stort sett gått i månedskiftet juni/juli. Har du kikket på mine turer? Bl.a. turene mine i 2016 og 2017 går gjennom områdene du tenker på. Litlsjøen besøkte jeg bl.a. i 2011 og 2013. Krysset også Røa da i Grislehåen ved oppsynsbua. Planlegger faktisk retur til Litlsjøen i sommer. Trolig er jeg der i starten på juli i kano på vei gjennom Femundsmarka fra Sverige.

Alle mine turer i området finner du samlet på bloggen min her.

DSC_0599.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøtådalen er grei å gå på vestsiden av elva. Sti fra Krokåthåen og oppover. Dog en del sugende myrer. Noen steder er stien delt i mange små og tildels lite tydelige rundt fuktige områder. Men mye er greit å gå. Trenger ikke gå så langt egentlig. Er fine plasser et par km opp fra krokåthåen.  I krokårhåen er det mye småørrer men samtidig enkelt å skaffe noen stekefisk til middag. Skal være bedre litt lenger opp. Var i området rundt Grøtådalssetra i fjor, der fikk nabo kiloslørret. Vi fikk fisket lite der pga surt vær med vind. Fisket i vannene like ved, greit med ørret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av overskriften så leser jeg at det er en jomfrutur, er det noe alá DNT sitt fargesystem på luene, der kun jomfruer får være med?

https://www.dnt.no/artikler/nyheter/343-dnt-innfrer-ny-merking-i-fjellet/

😬🤭😌

Tror du får en knallfin tur med ruta du har lagt opp til. 

Har ikke vært i Femundsmarka, enda, men har beklageligvis nesten sett for mange turrapporter og videoer derifra slik at man nesten føler man har vært der. 

Når anledningen byr seg, håper jeg å få tatt en tur ned fra kjärringsjøen til Femunden med packraften.

Synes du klesmessig har beregnet det bra. Som nevnt finnes det jo koier man kan stikke innom, samt at du har vel soveposen i værste fall.

Ha en flott tur når du kommer så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9. mai 2018 den 20.18, Bjarne H.S. skrev:

Jeg har vært på og ved mange av plassene du skisserer i planene dine for turen din i sommer. Mine turer har stort sett gått i månedskiftet juni/juli. Har du kikket på mine turer? Bl.a. turene mine i 2016 og 2017 går gjennom områdene du tenker på. Litlsjøen besøkte jeg bl.a. i 2011 og 2013. Krysset også Røa da i Grislehåen ved oppsynsbua. Planlegger faktisk retur til Litlsjøen i sommer. Trolig er jeg der i starten på juli i kano på vei gjennom Femundsmarka fra Sverige.

Alle mine turer i området finner du samlet på bloggen min her.

DSC_0599.jpg

 

Hei Bjarne, 

jeg har lest flere av blogginnleggene dine fra området ,og takker og bukker for at du deler. :) 

er det enklest å gå på øst- eller vestsiden av Litlsjøen når man skal opp mot styggsjøan? 

Håper du får en fin tur i sommer ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9. mai 2018 den 22.08, borgern skrev:

Grøtådalen er grei å gå på vestsiden av elva. Sti fra Krokåthåen og oppover. Dog en del sugende myrer. Noen steder er stien delt i mange små og tildels lite tydelige rundt fuktige områder. Men mye er greit å gå. Trenger ikke gå så langt egentlig. Er fine plasser et par km opp fra krokåthåen.  I krokårhåen er det mye småørrer men samtidig enkelt å skaffe noen stekefisk til middag. Skal være bedre litt lenger opp. Var i området rundt Grøtådalssetra i fjor, der fikk nabo kiloslørret. Vi fikk fisket lite der pga surt vær med vind. Fisket i vannene like ved, greit med ørret der.

Takk for svar og tips :) 

det er klipper over en del av Myrene, er det ikke? Hvordan er vind- og solforholdene på leirplassene da? Mye tett skog eller litt av hvert? Går stiene nærme håen så det er lett å ta korte fiskestopp på vei innover dalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Joachim fra Nesodden skrev:

Hei Bjarne, 

jeg har lest flere av blogginnleggene dine fra området ,og takker og bukker for at du deler. :) 

er det enklest å gå på øst- eller vestsiden av Litlsjøen når man skal opp mot styggsjøan? 

Håper du får en fin tur i sommer ;)

 

Akkurat det vet jeg ikke helt. Har kun kommet ned fra Styggsjøan/Styggsjøkoia langs vestsiden av Litlsjøen. Det gikk veldig greit. Antar det bør gå greit også på østsiden (var ikke lenger opp enn til bekken fra tjønnet øst for Litlsjøen i 2013). Terrenget er likt med morener, stein og glissen furuskog. Jeg kommer trolig ned fra Styggsjøan med kano til Litlsjøen til sommeren og er spent på akkurat den turen sjøl.

God tur! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Walle skrev:

Av overskriften så leser jeg at det er en jomfrutur, er det noe alá DNT sitt fargesystem på luene, der kun jomfruer får være med?

https://www.dnt.no/artikler/nyheter/343-dnt-innfrer-ny-merking-i-fjellet/

😬🤭😌

Tror du får en knallfin tur med ruta du har lagt opp til. 

Har ikke vært i Femundsmarka, enda, men har beklageligvis nesten sett for mange turrapporter og videoer derifra slik at man nesten føler man har vært der. 

Når anledningen byr seg, håper jeg å få tatt en tur ned fra kjärringsjøen til Femunden med packraften.

Synes du klesmessig har beregnet det bra. Som nevnt finnes det jo koier man kan stikke innom, samt at du har vel soveposen i værste fall.

Ha en flott tur når du kommer så langt.

Hehe, nei dette er ikke noe DNT-sjekke-tur :) bare min første tur til Femundsmarka. :) 

Jeg tror også turen blir bra. Har lest det meste av blogger og forum, og sett alt som finnes om Femundsmarka på youtube ca to millioner ganger for å ende opp med den ruta jeg har gjort. Så er vel som deg- føler at jeg har vært der mange ganger. :) 

kjører tynne klær og varm sovepose, så overlever jeg helt sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Joachim fra Nesodden skrev:

kjører tynne klær og varm sovepose, så overlever jeg helt sikkert.

Skal du fiske en del (stå/sitte stille - noen timer), er det lite trivelig å fryse. Som tidligere nevnt, så kan du få opp mot 30 røde grader på dagtid. Og selv om du får trolig ikke noen minusgrader i år, men med litt sno og 0 - 10 grader (kveld/morgen), er det nok fornuftig å sikere seg med noe "varme" klær også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe berg mellom myrer men vi traff også på områder hvor vi gikk på tuene i myra. Men de stedene er det flere steder folk går så mulig vi var uheldig med hvilke av stidelene vi fulgte. Stien går langs elva eller i like ved så det er mange muligheter å fiske på vei oppover. Første store campområdet har mye trær og vil ha mindre sol, dog er det da et bedre sted å være hvis det er en del vind. Åpent til og fra og stort sett åpent når man kommer opp mot setra. Er bru oppe ved setra men veldig rotete å gå første strekket på østsiden. Vi vadet heller over et par hundre meter nedenfor. Fint å campe ved Sætertjønna. Da markfiske i vannet i leir og kort vei å gå til Grøtåa. Ta i så fall en tur opp til de andre tjønna i nærheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
12 minutter siden, Joachim fra Nesodden skrev:

Hvordan er det med bålforbud i Femundsmarka? Ser så mange videoer og blogger med bålfyring på sommertid. Er det sunn fornuft som gjelder? En og en halv uke igjen nå :D

Det er litt viktig å skille på "bålforbud" og "totalt bålforbud" ved det ordinære bålforbudet kan man bruke skjønn og lage bål "om det åpenbart ikke kan medføre brann", benytte godkjente bålplasser osv. ved totalt bålforbud er det akkurat det, totalt. Da er det ikke åpent for å gjøre egenvurderinger. Akkurat nå er det ekstraordinært tørt og innført totalt bålforbud (gjelder all åpen ild også brennere/primus/engangsgrill osv.) veldig mange steder, om det er innført dit man skal og når det blir opphevet (når det kommer nok regn) bør man undersøke før man reiser. I Femundsmarka (nasjonalparken) er det forøvrig viktig å huske på at døde trær er omfattet av verneforskriften så det eneste man får brenne der (når det ikke er totalt bålforbud) er tørre kvister.    

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engerdal Fjellstyret kan jo kontaktes i forkant og høre med de. De er alltid behjelpelige med info om området. Kontakt dem enkelt på mail eller via deres fb-side. Telefon har de også.

https://www.facebook.com/Engerdalfjellstyre/

https://www.engerdal-fjellstyre.no/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det frister med en retur dit. Spennende med det varierte fisket, abbor, harr og ørret. Var der en uke i fjor, men er redd for bjørn. He,he..... Nei,det er vel irrasjonalitet som vanlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.