Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal på min første tur i Femundsmarka 15-30 juni, og gleder meg som en unge. Valgt et par uker før fellesferien med tanke på hvor mange folk det er i marka. Teller ned dager og timer og klarer ikke å tenke på annet! Håper noen her kan svare på noen spørsmål og komme med gode tips. 

Ser for meg følgende rute; 

Gå fra Røsanden og fiske meg oppover nordbredden av Røa og nedre Roasten første dag. Vil slå første leir i nordenden av Litlsjøen og lurer på om det beste er å gå dit på øst- eller vestbredden av vannet? 

De neste dagene vil jeg opp til Styggsjøan og bevege meg østover mot Rogshåen til T-stien som går ned til Litlbuddhåen. Hadde egentlig lyst til å sjekke ut Revsjøen og ta noen bilder av Styggsjøkoia, men leser så mange steder at det området har blitt så slitt. Hva syns dere? Vet forresten at det bare er hvit fisk i dette området, men jeg elsker pannestekt abbor, så det går bra. Er også klar over at det er mye blokkmark i området, men er det noen som vet om steinene er på størrelse med biler eller fotballer og hvor tett de ligger? Ville det lønnet seg å gå ned til Litlsjøen igjen etter jeg har vært ved Styggsjøan i noen dager og fulgt øvre Roasten/røa østover, eller er det like ille der? 

Når jeg etter en liten uke kommer til Litlbuddhåen ser jeg for meg og holde meg til T-stien vestover igjen, og ta avstikkere til alle håene og tjernene i området for å fiske/campe (Storrundhåen, Storfisktjønnan, Kløtthåen, Storbuddhåen Kløfthåtjønnan osv.).

Men i løpet av  veien tilbake tenker jeg og entet ta et par dager ved Litle Vonsjøen eller nedover Grøtådalen. What to do??? 

Vonsjøen- hvordan er terrenget dit fra T-stien mellom Storfisktjønnan? Er det mange fine steder å campe der? Mye folk? Vind (det er jo et stort vann)? Fiske? 

Grøtådalen- har hørt at det er vanskelig terreng (trær som er felt av bever), gjelder det gjennom hele dalen? Er det best å gå på øst- eller vestbredden av Krokåthåen? Stemmer det at det er mest småfisk å få her? Fine campingplasser? 

De siste dagene av turen vil jeg gå langs sørbredden av Roasten/Røa på vei tilbake til Røsanden. Har hørt mye bra om Røvoltjønnan også, men jeg foretrekker litt skog rundt meg, så det får bli en annen gang. 

Er også litt folkesky når jeg er på tur. Greit å møte folk på stien, men om dere vet om det på noen av stedene jeg nevner er fare for å slå leir ved siden av en tysk turistbuss må dere gjerne rope varsko. 

Har også fått med meg at det er gratis å parkere i Synnervika. Er det fortsatt det? Hvor man vil langs veien? Er det alltid plass der? Finnes det kiosk/butikk i Synnervika?

Turrapport med bilder kommer selvfølgelig! 

PS. Dere som har vært der i slutten av juni- hvordan klær bør man ha? Jeg tenker tynn turbukse, ullundertøy, en tykk høyhalset ullgenser, tynn jakke og et sett med regntøy. 

Fytti rakkern, dette blir så bra!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
57 minutter siden, Joachim fra Nesodden skrev:

Også lurer jeg på hvor man kan krysse Røa tørrskodd?!?! :)

Det er bru stykke opp fra Røoset ved Starhåen og helt oppe ved nedre Roasten. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Joachim fra Nesodden skrev:

PS. Dere som har vært der i slutten av juni- hvordan klær bør man ha? Jeg tenker tynn turbukse, ullundertøy, en tykk høyhalset ullgenser, tynn jakke og et sett med regntøy. 

Fytti rakkern, dette blir så bra!!!

Kaldeste junitempen jeg har opplevd i Femundsmarka er anslagsvis 12 minus. Kaffekjelen var bunnfryst. Det varmeste er 29 grader (var vel i juli). Begge deler er ekstremt, selvsagt, men uansett er det vanskelig å spå om været ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Joachim fra Nesodden said:

Tipper du klarer å holde deg varm nok, alt etter hvor varm den ullgenseren er. Skulle du oppleve ekstremtilfeller som beskrevet over får du ta deg til nærmeste koie og fyre opp i peisen. De er vel sjelden langt unna i Femundsmarka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det blir meldt tropevarme, kan du jo ta med en liten kortbukse. Den veier jo ikke stort. Ved sterk varme og sol holder myggen seg stort sett i ro også. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje greit å ta med en større flaske med solkrem. Jeg kjøpte en liten tube med reise-solkrem her på våren, men skjønner at dette blir for lite på sommerdagene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært på og ved mange av plassene du skisserer i planene dine for turen din i sommer. Mine turer har stort sett gått i månedskiftet juni/juli. Har du kikket på mine turer? Bl.a. turene mine i 2016 og 2017 går gjennom områdene du tenker på. Litlsjøen besøkte jeg bl.a. i 2011 og 2013. Krysset også Røa da i Grislehåen ved oppsynsbua. Planlegger faktisk retur til Litlsjøen i sommer. Trolig er jeg der i starten på juli i kano på vei gjennom Femundsmarka fra Sverige.

Alle mine turer i området Skjult lenke - logg inn for å se den.

DSC_0599.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grøtådalen er grei å gå på vestsiden av elva. Sti fra Krokåthåen og oppover. Dog en del sugende myrer. Noen steder er stien delt i mange små og tildels lite tydelige rundt fuktige områder. Men mye er greit å gå. Trenger ikke gå så langt egentlig. Er fine plasser et par km opp fra krokåthåen.  I krokårhåen er det mye småørrer men samtidig enkelt å skaffe noen stekefisk til middag. Skal være bedre litt lenger opp. Var i området rundt Grøtådalssetra i fjor, der fikk nabo kiloslørret. Vi fikk fisket lite der pga surt vær med vind. Fisket i vannene like ved, greit med ørret der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av overskriften så leser jeg at det er en jomfrutur, er det noe alá DNT sitt fargesystem på luene, der kun jomfruer får være med?

Skjult lenke - logg inn for å se den

😬🤭😌

Tror du får en knallfin tur med ruta du har lagt opp til. 

Har ikke vært i Femundsmarka, enda, men har beklageligvis nesten sett for mange turrapporter og videoer derifra slik at man nesten føler man har vært der. 

Når anledningen byr seg, håper jeg å få tatt en tur ned fra kjärringsjøen til Femunden med packraften.

Synes du klesmessig har beregnet det bra. Som nevnt finnes det jo koier man kan stikke innom, samt at du har vel soveposen i værste fall.

Ha en flott tur når du kommer så langt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 9. mai 2018 den 20.18, Bjarne H.S. skrev:

Jeg har vært på og ved mange av plassene du skisserer i planene dine for turen din i sommer. Mine turer har stort sett gått i månedskiftet juni/juli. Har du kikket på mine turer? Bl.a. turene mine i 2016 og 2017 går gjennom områdene du tenker på. Litlsjøen besøkte jeg bl.a. i 2011 og 2013. Krysset også Røa da i Grislehåen ved oppsynsbua. Planlegger faktisk retur til Litlsjøen i sommer. Trolig er jeg der i starten på juli i kano på vei gjennom Femundsmarka fra Sverige.

Alle mine turer i området Skjult lenke - logg inn for å se den.

Hei Bjarne, 

jeg har lest flere av blogginnleggene dine fra området ,og takker og bukker for at du deler. :) 

er det enklest å gå på øst- eller vestsiden av Litlsjøen når man skal opp mot styggsjøan? 

Håper du får en fin tur i sommer ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 9. mai 2018 den 22.08, borgern skrev:

Grøtådalen er grei å gå på vestsiden av elva. Sti fra Krokåthåen og oppover. Dog en del sugende myrer. Noen steder er stien delt i mange små og tildels lite tydelige rundt fuktige områder. Men mye er greit å gå. Trenger ikke gå så langt egentlig. Er fine plasser et par km opp fra krokåthåen.  I krokårhåen er det mye småørrer men samtidig enkelt å skaffe noen stekefisk til middag. Skal være bedre litt lenger opp. Var i området rundt Grøtådalssetra i fjor, der fikk nabo kiloslørret. Vi fikk fisket lite der pga surt vær med vind. Fisket i vannene like ved, greit med ørret der.

Takk for svar og tips :) 

det er klipper over en del av Myrene, er det ikke? Hvordan er vind- og solforholdene på leirplassene da? Mye tett skog eller litt av hvert? Går stiene nærme håen så det er lett å ta korte fiskestopp på vei innover dalen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Joachim fra Nesodden skrev:

Hei Bjarne, 

jeg har lest flere av blogginnleggene dine fra området ,og takker og bukker for at du deler. :) 

er det enklest å gå på øst- eller vestsiden av Litlsjøen når man skal opp mot styggsjøan? 

Håper du får en fin tur i sommer ;)

Akkurat det vet jeg ikke helt. Har kun kommet ned fra Styggsjøan/Styggsjøkoia langs vestsiden av Litlsjøen. Det gikk veldig greit. Antar det bør gå greit også på østsiden (var ikke lenger opp enn til bekken fra tjønnet øst for Litlsjøen i 2013). Terrenget er likt med morener, stein og glissen furuskog. Jeg kommer trolig ned fra Styggsjøan med kano til Litlsjøen til sommeren og er spent på akkurat den turen sjøl.

God tur! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 timer siden, Walle skrev:

Av overskriften så leser jeg at det er en jomfrutur, er det noe alá DNT sitt fargesystem på luene, der kun jomfruer får være med?

😬🤭😌

Tror du får en knallfin tur med ruta du har lagt opp til. 

Har ikke vært i Femundsmarka, enda, men har beklageligvis nesten sett for mange turrapporter og videoer derifra slik at man nesten føler man har vært der. 

Når anledningen byr seg, håper jeg å få tatt en tur ned fra kjärringsjøen til Femunden med packraften.

Synes du klesmessig har beregnet det bra. Som nevnt finnes det jo koier man kan stikke innom, samt at du har vel soveposen i værste fall.

Ha en flott tur når du kommer så langt.

Hehe, nei dette er ikke noe DNT-sjekke-tur :) bare min første tur til Femundsmarka. :) 

Jeg tror også turen blir bra. Har lest det meste av blogger og forum, og sett alt som finnes om Femundsmarka på youtube ca to millioner ganger for å ende opp med den ruta jeg har gjort. Så er vel som deg- føler at jeg har vært der mange ganger. :) 

kjører tynne klær og varm sovepose, så overlever jeg helt sikkert. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
47 minutter siden, Joachim fra Nesodden skrev:

kjører tynne klær og varm sovepose, så overlever jeg helt sikkert.

Skal du fiske en del (stå/sitte stille - noen timer), er det lite trivelig å fryse. Som tidligere nevnt, så kan du få opp mot 30 røde grader på dagtid. Og selv om du får trolig ikke noen minusgrader i år, men med litt sno og 0 - 10 grader (kveld/morgen), er det nok fornuftig å sikere seg med noe "varme" klær også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er noe berg mellom myrer men vi traff også på områder hvor vi gikk på tuene i myra. Men de stedene er det flere steder folk går så mulig vi var uheldig med hvilke av stidelene vi fulgte. Stien går langs elva eller i like ved så det er mange muligheter å fiske på vei oppover. Første store campområdet har mye trær og vil ha mindre sol, dog er det da et bedre sted å være hvis det er en del vind. Åpent til og fra og stort sett åpent når man kommer opp mot setra. Er bru oppe ved setra men veldig rotete å gå første strekket på østsiden. Vi vadet heller over et par hundre meter nedenfor. Fint å campe ved Sætertjønna. Da markfiske i vannet i leir og kort vei å gå til Grøtåa. Ta i så fall en tur opp til de andre tjønna i nærheten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutter siden, Joachim fra Nesodden skrev:

Hvordan er det med bålforbud i Femundsmarka? Ser så mange videoer og blogger med bålfyring på sommertid. Er det sunn fornuft som gjelder? En og en halv uke igjen nå :D

Det er litt viktig å skille på "bålforbud" og "totalt bålforbud" ved det ordinære bålforbudet kan man bruke skjønn og lage bål "om det åpenbart ikke kan medføre brann", benytte godkjente bålplasser osv. ved totalt bålforbud er det akkurat det, totalt. Da er det ikke åpent for å gjøre egenvurderinger. Akkurat nå er det ekstraordinært tørt og innført totalt bålforbud (gjelder all åpen ild også brennere/primus/engangsgrill osv.) veldig mange steder, om det er innført dit man skal og når det blir opphevet (når det kommer nok regn) bør man undersøke før man reiser. I Femundsmarka (nasjonalparken) er det forøvrig viktig å huske på at døde trær er omfattet av verneforskriften så det eneste man får brenne der (når det ikke er totalt bålforbud) er tørre kvister.    

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Engerdal Fjellstyret kan jo kontaktes i forkant og høre med de. De er alltid behjelpelige med info om området. Kontakt dem enkelt på mail eller via deres fb-side. Telefon har de også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Leif88
      har en ferieuke i oktober som jeg ikke har planlagt enda, sitter egentlig og vurderer femundsmarka eller børgefjell. noen som er bereist i disse partiene på den tiden av året? hvordan er vær og temp i børgefjell da?
      kom gjerne med innspill

edit: dette blir vanlig telttur med fiskestang, aldri vært på noen av stedene, så drar jo mest for å se området og kose meg. er det god fiske så er det bare en bonus
    • Av Evald
      Hei
      Vi tenker å gå fra Svukuriset til Øvre Roasten, via Oasen. Vil det være behov for å ta med seg drikkevann for de 2 dagene vi planlegger å bruke på distansen, eller kan man drikke vannet fra Oasen? 
    • Av Saksemann
      Hei. Jeg har nylig kjøpt meg en Packraft Yukon Yak. Artig sak. Har prøvd den en gang og tenker å ta noen korte shake down cruise før jeg tar en lengre tur. Tenker å ta en skikkelig tur i juli enten i Femundsmarka eller noen andre steder.
      Noen som har noen tips til steder man kan få godt utbytte av en packraft samt gode fiskemuligheter? Flere vann i nærheten av hverandre. Helst i sør-norge.
      Noen som har erfaringer med Femundsmarka i juli måned? Fare for veldig mye folk? ;) Må man kanskje lengre inn i marka?
      Og hvordan er det å fiske fra båten? Så Monsen og co var skeptiske i starten men det så ut som de ble varme i trøya etterhvert. :)
    • Av Johanks
      Hei,
      Vi er tre kompiser som har avsatt 9-15 Juli i år til guttetur, har sett for oss å benytte sjansen til å oppleve den beryktede Femundsmarka. Har drevet å søkt mye her på forumet, samt lest mye blogger men blir ikke helt enig med meg selv hvordan vi skal legge opp ruten. Vi kommer kjørende sannsynligvis kvelden den 14. fra nord-vest landet-oppdal-røros så det må bli Synnervika som utgangspunkt, da har vi hele dagen den 15. til å forflytte oss og finne første camp. 
      Fiske vil ikke bli hovedfokus for denne turen, men en stor del av den da vi er interessert i fiske alle mann, undertegnede mest. Ørret/røye foretrekkes, men alt fiske er spennende. Vi har heller ingen planer om å jage km for denne turen, men samtidig vil vi gjerne få sett litt når vi først er her inne. Det gjør ingen ting om vi kjenner det godt i kroppen etter dagens etapper, men tid til fiske og camp må vi ha, og om det er godt fiske og fin camp tar vi gjerne to dager der. Vet vi har satt av litt liten tid, men det er dette vi har som klaffer for alle. 
      Formen: Vil jeg si er middels turgåere, slutten av 20-årene, jakter og drar på tur alle mann men tung oppakning er som oftest på helgeturer uten de lengste distansene. Noen trener mer enn andre, men man er ikke sterkere enn det svakeste leddet. 
      Starten: Det jeg kan se for meg er å ta løst fra Synnervika om morgenen og gå opp mot Nordvika, for å så gå på sørsiden av mugga oppover. Det er jo første turen vår i dette landskapet så jeg har vansker for å kunne planlegge etapper da terrenget kan være noe trått etter hva jeg har fått forståelse for. Kan man satse på Nedre Muggsjøen første dagen eller blir dette hardt? En annen mulighet er ta ferga fra Synnervika om morgenen(se vedlagt fergerute) til Røa så gå oppover der, men har ett lite ønske om å komme ned her på returen. Anbefalinger?  
      Returen: Har lyst å se og gå ned Røa, så om noen mener det er mulig å rekke dette på dagene vi har tilgjengelig om vi kommer fra de nordlige delene av Femundsmarka eller har rutetips for oss er dette svært mottagelig. Vi, eller jeg iallefall må komme meg hjem igjen søndagskvelden den 15. Har ca 5t 45m kjøretur fra Synnervika, men ser MS fæmund 2 har siste avgang fra Røa til Synnervika kl.14:45 så da kan vi kanskje ta en lørdagskveld i Røros og oppleve denne plassen også? Smaker nok med ett hotellrom, kald pils og en liten debrief da. 
      Mygg er jo ikke ukjent for oss, men er noen området verre enn andre mtp våtmarker rundt vann osv? Litt kjedelig å bli låst til teltet på kveldene.
      At vi møter andre midt i Fellesferien får vi bare regne med, men det er sikker noen områder som er mer populære enn andre. Stifte nye bekjentskaper er jo bare kjekt, men vi liker å ha litt egen-plass. Innspill?

På forhånd takk til alle tips og innspill  

• Av Martin HJ
      Jeg luftet også planen for Tore, min stesvigerfar som tidligere har vært med meg på flere eventyr - blant annet Orreleik i Myklandsvatna, utflukt på Andørja i Troms og fjellrangling på Hovden. Han fyller 70 år i år og tiden var moden for at han skulle å komme seg til Femundsmarka hvor han aldri har vært før. Men nå trengte vi en sistemann, en som kunne være padlemakkeren til Simen. Vi spurte mange av vennene våre, men det passet ikke for noen av dem. Så kom Simen på at kanskje svigerfaren hans Hugo ville være med, som for anledningen også hadde jubileum i år - 60 vintre gammel skulle han bli. Han var vant til turlivet med skiekspedisjoner over Finnmarksvidda, Hardangervidda, Pasvik samt turer hit og dit i det ganske land. Han brukte cirka 2 minutter på å bestemme seg for å fly ned fra Tromsø til Gardermoen for å bli med på denne fantastiske turen

Det ble det mange av disse kaffebålene med litt attåt
      Avreisedagen er kommet og vi pakker med ekstra godsaker i fast og flytende form, slikt kan man unne seg når man skal bruke en svær kano som transportmiddel inn i villmarken. Tore ringer meg klokken halv to på natten, og forteller at han er på utsiden av døra. Steike så tidlig han var pån da tenker jeg, han har kjørt fra Arendal opp til meg i Sandefjord - så det blir en ekstra lang tur for han opp til Käringsjön i Sverige. Storsekken og løsøre er pakket og klart i garasjen, vi hiver alt inn i bilen og brenner på nordover mot Trysil for så å ta inn i Sverige. I Tännäsdalen møter vi på Rudolf og gjengen som er ute å strekker på beina om morran, et uvanlig syn for oss østlendinger.
      Etter endel timer er vi fremme ved Käringsjön turisthytte, der møter vi Per-Roger som slår av en prat og noterer seg at vi har ankommet. Han forteller at kanoene står klare nede ved den lille kanalen som renner ut i Käringsjön vannet. Vi løser ut et fiskekort hver for Rogen og fyller kanoen med sekker og hund, klare for eventyr. Simen og Hugo kommer oppover senere og vi har planlagt å møte dem ved leirplassen inne i vika på Kleppnäset uti Rogen. Vi har bestemt oss for å krysse Rogen idag ved Rødviken fordi det er meldt mye vind de neste dagene. Det skal allerede begynne å blåse opp utover kvelden, så vi håper på at Simen og Hugo kommer seg trygt over idag og møter oss til bålkaffe på den riktige siden.

Mye skal med i kanoen
      Vi padler oss over Käringsjön og går to vendinger over til Håen som vi igjen krysser og går iland for å ta den lange bæringen ned til Rogen. Det er en oppgave som jeg tok litt for lett på, vi oppdager fort at dette blir et skikkelig pes med en kano som veier over 35 kg. Men vi tar tiden til hjelp og tar hyppige pauser når underarmen begynner i svi og skulderen rister av ubehag. Etterhvert kommer vi til et myrlandskap som vi kan dra kanoen etter oss nedover i tau, da går det lekende lett og om ikke mange straksene er vi nede ved Rogens bredder. Men det ser ikke veldig koselig ut å krysse Rogen idag med tanke på bølgene i sjøen og været som truer over oss, vi vurderer frem og tilbake og finner ut at vi kjører på mens det ennå er mulighet. Vi finner smaleste punkt for kryssing og vender snuten mot Kleppnäset med presise padletak, det blåser fra nordvest og vi får bølgene inn fra siden. Det er litt huskete, men det går greit. Idapelsen piper litt og liker seg ikke, men hun legger seg ned som en liten ball nedpå reinsdyrskinnet i bunnen av kanoen og holder ro etterhvert.

Mot kryssningspunktet i ruskevær
      Vi kommer oss over på andre siden med svette panner og runder odden så fort vi kan, langs land glir vi mot den etablerte leirplassen som viser seg der fremme. Deilig å være fremme etter en lang dag med kjøring, padling og bæring. Nå skal det bli godt med et skikkelig bål og finne noe godt i matsekken som man kan tygge på, vi pakker ut og finner et par teltplasser - som det forøvrig ikke er for mye av på denne plassen! Det er satt ut flotte tørre bjørkestokker som man kan forsyne seg av til ved og det er lagd egen bålplass iform av en firkantet metalkasse rammet inn av treverk. Nå er det bare å slappe av og vente i spenning på Simen og Hugo

Tore er kjapt ute med å få igang bålet og setter over en svartkjele med kaffe
      Maten fortært og kaffen nytes mens kvelden kommer sigende, vi er stadig oppe ute på fjelltuppen for å se etter de to andre eventyrerne som vi håper på skal vise seg når som helst rundt odden der ute, men ser ingen. Tiden går og vi begynner så smått å bli litt urolig, vi lurer på hvor de kan være hen. Har de gjort leir nede ved Rogen pågrunn av været og mistet luken for å krysse over idag, eller er de på vei. Vi har ingen dekning på telefon så vi kan ikke gjøre annet enn og vente og se utover Rogen. 

Plutselig begynner Ida å småbjeffe og ørene løfter seg, et eller annet dyr eller menneske er i nærheten... vi ser ingenting. Men så hører vi noen som roper nede ved vannkanten og der ser vi Simen og Hugo nærme seg land med kanoen sin, for en lettelse det er  Ida løper ned for å møte dem og vi følger på, de kom seg over før det ble skikkelig mørkt og før vinden ble verre. Vi hiver flere kubber på bålet, finner frem det gjeveste vi har av edle dråper i sekken og sitter rundt flammene til de sene timer mens praten og latteren går.

Frokosten er snart klar
      De neste to dagene er vi værfaste på Kleppnäset pågrunn av mye vind. Store bølger med hvite topper gjør det til et enkelt valg å holde seg på land, vi gjør det beste ut av det og utforsker området rundt med dagsturer opp på nærmeste topp og med fiskestangen i nærliggende vann. Vi prøver å fiske i Rogen, men med dårlig resultat - eneste fisken som biter på her blir en pen kilos ørret som klarer å gå av kroken i et hopp rett ved land. Ergerlig..

Tore, Hugo og Ida oppe på toppen av Kleppnäset for å få oversikt og utsikt

Simen fant seg en gris som han kunne ri på oppover

Ikke alltid like lett å finne teltplass blant så mye stein 
      Neste værfaste dag går til et par vann vestover for å se om vi kunne få litt fisk til en fiskesuppe som vi hadde tenkt oss til ettermiddagsbålet, sola kommer frem utover dagen og vinden løyer mot kvelden. Imorgen blir det å padle videre mot Reva på norsk side i Femundsmarka, lite vet jeg hva som venter meg der inne av elvemonstre... 

Abborfiske med utsikt til Bustvålen fjellet, det ble 9 stykker til suppa vår

Tore fant en kamerat på hans egen alder

Abborsuppe til oppkok

Kveldsbål, sterk villmarksdrikke og hygge kvelden før avreise videre
      Vi våkner til blikkstille vann og pakker sammen telt og utstyr, idag er det videre inn til Femundsmarka. Men ikke lenge før vi har fått lastet oppi kanoene begynner vinden å blåse, men nå må vi bare dra så vi kjører på og trosser bølgene som holder på å bygge seg opp. Vi holder oss langs land hele veien og finner en fin rute innaskjærs som vi kan padle før vi må runde Hästnäset. Vi gjør en liten stopp og går i land før odden for å ta litt mat og drikke og håper på at vinden skal løye, noe den gjør med et par sekundmeter  Vi padler på videre og de to siste vikene før vi kommer til Reva krysser vi rett over og blir ferdig med det. Hele 3,5 time blir økten på i de relativt store bølgene til å være i en kano, det skvalpet vann inn et par ganger så Ida er våt og kald og ikke så fornøyd med innsatsen. Men nå er vi kommet på plass ved Reva og det er i ly av vinden, vi gjør leirplass ved Revakoia.

Dagen starter rolig før vinden tar seg opp

Padling innaskjærs før Hästnäset

Gått i land før odden skal rundes

Endelig fremme ved Reva og folket er veldig klare for kalorier

Her er det nok av fine teltplasser å velge mellom

Simen er igang med vedproduksjon

Den ikoniske koia på svensk side ved Reva
      Ved Reva har vi det flott, været viser seg fra sin beste side nå. Vinden er lik null og solen varmer fra en blå himmel, dette været skal vare resten av turen vår  Ved en herlig kveld rundt bålet med svartkoppen i hånda og magen full av mat, bestemmer jeg meg for å ta noen kast med fiskestanga. Jeg går ned til Reva og kaster oppstrøms mot den lille fossen, en Møresilda 15 grams lander med et lite plask når den bryter vannoverflaten. Jeg sveiver noen få meter og så smeller det til i andre enden av snøret, stangen bøyer seg til det ytterste og snellen begynner å ruse voldsomt på bremsen. Jeg hyler opp til gutta at her skjer det ting, det er store greier på gang! De ser tvilsomt på meg, men når de hører snella og ser stangbøyen kommer de løpende bort alle tre. Vi står spente og venter på at fisken skal vise seg, men vi vet alle at denne er det størrelse på når vi ser deler av elva bevege seg der den slåss under vann for å unnslippe. Så plutselig kommer den til syne, en enorm bredside av en Gjedde bryter overflaten og jeg hyler ut av glede  Dette er rekord! Wooohoo! Jeg går over til å bli en ekstatisk adrenalinbombe som dirigerer karene rundt meg i øst og vest om hvordan vi skal få henne i land. Tore står og vifter med en ørrethåv i vannkanten som man kun får plass til hodet til Gjedda i, den håven hjelper lite i denne situasjonen - noe han får høre. Simen er uti elva med det ene beinet med en samekniv i hånda og prøver å få tak i beistet, Hugo tar et par skritt tilbake og lar det hele bli et kaotisk teater som han kan betrakte på trygg avstand. Etter endel utras og basketak er Gjedda sliten og vi får løftet henne på land. Dette skal bli Gjeddegryte som skal mette alle mann og litt til  

En gedigen Gjeddemaddam som smakte helt fantastisk i gryta

Man vil helst unngå å få hånda inn det marerittet der
      Morgenen etter Gjeddebonanzen pakker vi dagstursekkene og padler oss opp Reva mot Revsjøen for å tilbringe dagen der oppe. Turen opp Reva er en fantastisk padletur på blikkstille vann, det er ren fornøyelse og vi nyter hvert padletak.

Nydelig morgen på Reva

Simen dorger oppover med en Harr som fangst

Fornøyd herremann og en liten dame

Gjennom reingjerdet i Reva

Ikke mye stress under slike forhold

Simen prøver fiske i Revsjøen, meg selv fikk en liten Harr her oppe

En kald en i solen ved Revsjøen er ikke feil

Ida tar livet med ro som vanlig

Vi tar oss også en tur sørover mot Røavassdraget hvor Hugo får en flott Abbor

Simen igang med en flott Gjedde som han mistet ved land

Gjeddegryte til middag

Simen nyter en solnedgang som utfolder seg over Reva

En elg forsteinet i en gammel tørrfuru på grensen mellom Sverige og Norge

Kveldstemning rundt bålet
      Etter å ha tilbragt noen døgn ved leirplassen vår ved Reva og saumfart området opp til Revsjøen og ned mot Røavassdraget var det dags å bevege seg hjemover igjen, og det ble en helt annen affære enn turen inn over Rogen. Værgudene er med oss og Rogen ligger til tider helt blikk stille foran oss, kanoen glir gjennom vannet som en ål i ei smørpanne. Det er nesten ikke til å tro, følelsen av å være på en så enorm vannflate som ligner på et speil er en opplevelse vi alle vil huske. Vi tar en pause på ei holme midtveis i Rogen og bare nyter været. Jeg gjør unna noen kast i håp om Rogenørret, men til ingen nytte. Simen dorger seg gjennom hele Rogen med ei Møresild ute uten tegn til napp - hvis man ser bort fra da vi plukker opp snøret med åra og napper i det så stanga omtrent forlater kanoen hans. Vi ler oss skakk ihjel mens han febrilsk sveiver inn for harde livet. Han river seg i håret med den ene hånda og den midterste fingern i været med den andre hånda da han oppdager at det er to tullinger bak som driver gjøn  Vi runder Kleppnäset og padler oss inn i Rødviken til den etablerte leirplassen der inne. Det blir en riktig så hyggelig kveld innerst i vika med bleike på vannet og fyr i bålet.

Tore nyter en kaffekopp og speider utover en stille Rogen

Leirplassen vår helt innerst i Rødviken

Ida holder vakt og ser etter vakende Ørret i Rødviken

Manhauling på vei tilbake ved siden av stormyra opp til Håen

En siste øl ved siste leirplass ved Käringsjön dagen før hjemreise

10 i hvilepuls ved solnedgangen
      Takk for denne gang og vi gleder oss til neste gang

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.