Gå til innhold
  • Bli medlem

Insta krever 17 mai flagg -turbruk - lett-solid


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse
15 minutes ago, Gittiamo said:

De du får på Nille veier jo så lite at en lettpakker til og med klarer å bære det 😂 koster ikke mange kronen heller. 

Tja, som en lettpakker av hjerte ville jeg heller gått for disse disse små papirflaggene man har på kaker :D

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid flagg med meg på tur

315476853_1a(360x640).jpg.25d3bc17fb61e60e446b12ca67f807e4.jpg

Det ber et vanlig 17 mai flagg som jeg har fjernet fra trestangen og festet på en gammel fluestangtopp.

Når jeg etablerer leir trer jeg stangtoppen på midtre bunnstangdel, på samme måte som du fester elementene på en fluestang.  Dessverre har ikke flagget kommet med på bildet under, men det er der.

799498993_10-14Etablertteltleir1307(640x384).jpg.c576dfc40c072509f2ea64dcfbfcb650.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god tradisjon å bruke flagget, hvor som helst og når som helst. Du skal være stolt av flagget vårt og bære det og bruke det med respekt. Flagget er det eneste symbolet vi har som symboliserer alt landet vårt står for. Ser vi oss rundt i verden så er det ikke en selvfølge å ha det som oss. Kanskje jeg er litt gammeldags, men jeg plukker opp flagg som ligger igjen på bakken etter 17 mai tog eller feiring og jeg reagerer litt når flagget brukes til bordduk, klesplagg eller lignende, og jeg reagerer også når noen butikker, selvfølgelig en svensk, selger flagg med feil farge. Selv etter at jeg flere ganger har gjort Jula oppmerksom på at de selger flagg med feil farge og de har lovet å fjerne disse, så fortsetter de å selge dette søppelet. Og da er det vi nordmenn som må gå rundt på landets nasjonaldag og se på disse kvasiflaggene. 

En oppfordring fra meg er at alle som liker å "riste litt" i de som ikke følger god norsk tradisjon sender en mail til Jula og ber dem fjerne dette flagget fra hyllene sine.

https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/hagedekorasjon/flaggstenger-og-flagg/flagg-792032/

 

792032.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til pulkturer er flagg fast innslag. Der har jeg funnet et passe stort på Europris eller lignende som passer fint i "tilhengerfestet" på Fjellpulken.

Det vil bli brukt når pulken spennes på sent i kveld da avreise er lagt så sent som mulig i håp om at det blir såpass  kjølig at snøen setter seg litt etter dagens varmegrader.

Og ikke minst neste torsdag når pulkene spennes på for sesongens siste vintertur.

 

FB_IMG_1525845707053.jpg.5bc67a0a8d33d2783bf2571ee7b6fd62.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å vifte med noe norsk flagg, men jeg tenker at skal man ha flagg så bør en være litt obs på at det er skikkelig laget, slik at proprosjonene stemmer med hvordan flagget skal se ut. Er gjerne på internett at flagget er tegnet feil, men flagg i butikk er vel gjerne greit hvis man kjøper dette i norge vil jeg tro.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder farger på det norske flagget så finnes det dessverre ikke noe rett og galt. UD har forsøkt å sette fargekoder på både blått og rødt, og de bommer fullstendig. Jeg anser meg selv for å ha rimelig godt fargesyn (100 % score på X-Rite sin test) og det gjør vondt langt inn i sjelen når jeg ser flagg som har en rødfarge som er for varm eller blåfarge som er for lys. Begge deler er dessverre alt for vanlig.

Nylig var det diskusjon mellom UD og norske flaggprodusenter i media: https://www.aftenposten.no/verden/i/wEb4pG/Norske-flaggprodusenter-UD-anbefaler-feil-farger-i-det-norske-flagget

Dette tyder vel bare på at vi bør faktisk få laget en fasit når det gjelder farger, utover "høirødt" og "mørkeblaat". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2018 den 8.51, Freebird skrev:

Når det gjelder farger på det norske flagget så finnes det dessverre ikke noe rett og galt. UD har forsøkt å sette fargekoder på både blått og rødt, og de bommer fullstendig. Jeg anser meg selv for å ha rimelig godt fargesyn (100 % score på X-Rite sin test) og det gjør vondt langt inn i sjelen når jeg ser flagg som har en rødfarge som er for varm eller blåfarge som er for lys. Begge deler er dessverre alt for vanlig.

Nylig var det diskusjon mellom UD og norske flaggprodusenter i media: https://www.aftenposten.no/verden/i/wEb4pG/Norske-flaggprodusenter-UD-anbefaler-feil-farger-i-det-norske-flagget

Dette tyder vel bare på at vi bør faktisk få laget en fasit når det gjelder farger, utover "høirødt" og "mørkeblaat". :)

Jeg ser av henvisningen at jeg nok må si meg enig i at UD har bommet. Jeg har en 10 meter høy flaggstang og en skuff full av flagg. Noen av dem er ganske gamle, og jeg stoler mer på fargene på disse  gamle flaggene enn på UDs anbefalinger, og her er det stor forskjell.

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.