Gå til innhold
  • Bli medlem

Halvhøy grei tursko (en mellomting til de jeg har)


awesomevicc

Anbefalte innlegg

Så, føler jeg trenger en ny sko. En som er mellom de to jeg har. For jeg har Salomon XA Pro 3d GTX og en til litt heavvy Salomon sko noe lik denne.

XA Pro blir MYE brukt til ALT, men kjenner at på litt ulendte turer så er det godt med ankelstøtte. Samtidig som den andre litt store skoen blir i det meste laget for såpass "korte" turer. (Ja her er det lavterskel altså) Synes for øvrig at sålen til den store skoen er bedre enn til XA Pro, liksom mykere og mindre glatt. Anyways.

Så, jeg må/vil ha noe i mellom... Har kikket litt på Salomon X ULTRA MID 3 GTX og de virker jo for så vidt greie, men visste ikke om kanskje andre merker har greie sko som kan passe mitt bruk? Alfa Lyng eller Kvist for eksempel?

Alle tips tas i mot med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et par Mammut Mercury Mid II GTX som jeg er strålende fornøyd med. Etter mine VJ Sport Irock 2 er det nok disse som blir brukt mest. Foretrekker dem også fremfor mine Crispi Besseggen forutsatt at jeg ikke skal bevege meg i veldig krevende terreng, f.eks steinur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan underskrive på at Mammut Mercury Mid II GTX er supre halvhøye tursko som også har holdt seg vanntette selv etter endel bruk. De er litt små i størrelsene så måtte gå opp en størrelse i forhold til normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inov-8 Roclite 325 GTX (https://www.prisjakt.no/product.php?p=4098744) og Altra Lone Peak 3 Mid (https://www.prisjakt.no/product.php?p=4019020) er vel noe av det letteste du får av halvhøye sko med terrengaktig såle.

Roclite er nydelige å gå/stiløpe med, men som med mye lettvektutstyr slites de fort i tøft terreng, og vanntettheten er det første som ryker. (På sommeren er vanntetthet ikke så viktig i min bok.) Kanskje verdt å prøve på foten, ser de har dem på XXL? Har selv slitt ut mange tilbudskjøpte Roclite gjennom årene :) 

Altra sin har jeg fundert på, men aldri kjøpt. Tror den er vanntett, men ikke sikker. Med null drop kan den være helt super å bevege seg med når du har liten eller ingen last på ryggen, men når ryggsekken begynner å veie noen kilo vil man nok savne at hælen løftes litt opp av skoen (det hjelper til med å lene kroppen fremover for å få tyngdepunktet flyttet fremover igjen etter at sekken har dratt det bakover). Sko med null drop har vanligvis lite dempning (barfotsko), men det gjelder ikke disse. Kjenner ikke slitestyrken.

Et innspill i kategorien "Something else" ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, a_aa said:

Altra sin har jeg fundert på, men aldri kjøpt. Tror den er vanntett, men ikke sikker.

Jeg har den lave versjonen og den er definitivt ikke vanntett. Mulig det er ulikt på Mid-versjonen, men den lave versjonen er mer som en luftig joggesko lagd for offroad-bruk :) Er for øvrig veldig fornøyd. Er det tørt tørker den igjen svært fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter på slike sko selv om dagen. Har et par Salomon Sky Wings som er lette og fine. Dog er de litt høyere en Mid variantene. Største ulempen med de er at jeg synes såle er glatt. Opplevd det med Salomon Speedcross også. Så jeg planleggee gå for et annet merke denne gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.