Gå til innhold
esphojo

Lagring med eller uten brennstoff

Anbefalte innlegg

Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?

Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?

For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).

Noen med tanker rundt dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Min 111 lar jeg stå med parafin, men ikke med bensin. Bensin gjør gummipakningene harde.

Msr lar jeg stå med pumpen i flasken med bensin. (Ville ikke gjort det med arctic fuel pump).

Skal de stå veldig lenge, så er set greit å tømme de.

Endret av Mareng

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Mareng skrev:

Min 111 lar jeg stå med parafin, men ikke med bensin. Bensin gjør gummipakningene harde.

Msr lar jeg stå med pumpen i flasken med bensin. (Ville ikke gjort det med arctic fuel pump).

Skal de stå veldig lenge, så er set greit å tømme de.

+1


Kjører akkurat samme regime....

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av Fjellfilmeren
      Hei
      Jeg har noen 10 år gamle bensinflasker til Omnifuel som jeg tenker nok burde hatt nye o-ringer til tetting. Vil vanlige o-ringer fra biltema fungere eller trenger jeg spesialgummi for å håndtere bensinens virkninger?
      Man skal jo ikke ha bensin på vanlige plastflasker f.eks., da bensinen kan virke etsende.
    • Av Pulksliter'n
      Hei! 
      Jeg skal handle en multifuelbrenner for å ha i backup i tilfelle noe skulle skje med min Primus. Av alle brennere som er der ute har jeg kommet frem til to stykk jeg ikke klarer å velge mellom, Soto Muka Stove eller Optimus Hiker+, så da spør jeg dere her inne om hvilke erfaringer dere har med disse to brennerene. 
      Litt pros & cons
      Hvorfor Soto Muka Stove? Den krever ikke forvarming, pakkes lett sammen og blir utrolig liten og hendig, meget fleksibel slange, hurtigkobling fra slange til pumpe samt den brenneren med best effekt tilgjengelig på markedet. 
      Hvorfor Optimus Hiker+? Nostalgi. Den er/oppbevares i en firkantet stålboks noe som gjør den robust og den da tåler å ligge slengt i pulken. Stabil/veltesikker i mine øyne, halve effekten av Soto Muka Stove, tung vekt.
      Jeg synes egentlig tallene taler for seg og burde vel strengt tatt følge sunn fornuft å gå for Soto Muka, men har også lyst å følge hjertet. Så da spør jeg dere erfarne fjellfolk, hvilken brenner burde jeg gå for? 
      PS. 
      Jeg er på jakt etter en kjele med varmeveksler i bunn til snøsmelting og vannkoking. Tanken bak det er å redusere bensinforbruket og dermed ta ned vekten i pulken, samt korte ned tidsforbruket ved snøsmelting, det er jo så dørgende kjedelig 🙄
      Har dere noen anbefalninger til kjele som rommer 3-4 liter? 
      Pulkslitern
    • Av fightingfalcon
      Jeg har lest en del poster på dette forumet om disse to brennerne er litt nysgjerrig på om noen har erfaring med begge.
      Som jeg har forstått så er Dragonfly et klart valg når man skal kokkelere, da denne kan justere intensiteten på flammen. Derimot har denne flere bevegelige deler
      som kan gå i stykker underveis på en tur. XGK EX står frem som ekspedisjonsbrenner nummer 1 og jeg ser folk anbefaler denne over en lav sko. I tillegg har denne kommet bra ut i kullostester.
      Jeg er veldig interessert i en brenner som fungerer uansett, men også kan kokkeleres med (Kanskje et umulig ønske? evt. må ha begge?). Er det noen her som lager mat med XGK?  eller er det bare snøsmelting og koking? Jeg har lest her tidligere at man kan justere intensiteten på XGK ved å pumpe mindre trykk på flaska. Er "simmering" med XGK så omstendig at man heller bør gå for en dragonfly? eller er dragonfly så robust at den kan være det beste av begge? 
       
    • Av Turøystein
      Hei.
      Skal på en lang tur gjennom store deler av Norge og i den forbindelse så lurer jeg på hvordan folk har gjort det med drivstoff til primusen. Skal bruke renset bensin. Er jo egentlig ikke lov å sende dette i posten men når man skal være 5-6 mnd på tur kan jeg heller ikke bære med meg alt fra starten heller. Har flere depoplasser underveis der det ikke mulig å få tak i dette og det hadde vært best å sende dette på forhånd.
      Så, har noen noen tips på hvordan jeg skal gjøre dette?
    • Av dsk
      Det er alltid vanskelig å få tak i deler til noe som ikke er hyllevare i sportsbutikken, så jeg håper vi kan samle noen kilder her.
      Etterhvert vil nok noen av kildene til resevedeler bli borte, men vi har en tråd å lete i.

      Gjennom de siste årene har Finn Hjelmerud solgt deler på finn.no  
      På Ebay dukker det opp og forsvinner selegere, i dag fant jeg denne: https://goo.gl/AB2JSa  med tradisjonelle brennere for parafinprimuser uten innebygget ventil/rensenål.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.