Gå til innhold
  • Bli medlem

Test tur packraft med barn? (Oslo eller gjøvik/,fagernes)


Anbefalte innlegg

Heisan,tenkte og reise på en liten tur med barna fra lørdag til søndag. Er det noen elver som er rolige men litt vann så får litt hjelp? Tenkte kanskje og sette igjen syklene en plass og kjøre lengre opp i elva og sykle tilbake. Eventuelt taxi.

Bor i oslo men er på gjøvik på torsdag til fredag og tilgang på hytte ved fagernes hvis det er noe spennende der :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i Mjøsområdet driver jo snø og is og smelter enda. Vannet nedenfor meg er fullstendig islagt fortsatt. Bor riktignok noe høyere enn Gjøivk, men de fleste elvene i området her - og ned mot Mjøsa er ganske store og fulle av smeltevann nå (med litt mer voldsomhet enn normalt). Og med flere dager med temperatur oppi 20 grader er det jo flomvarsel de fleste steder rundt her. Litt usikker på om det her er rette helga å velge seg en slik tur på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Elisabethsk skrev:

Litt usikker på om det her er rette helga å velge seg en slik tur på?

Om forholdene er som beskriver mtp på snøsmelting, så kunne han vel ikke ha funnet ett bedre tidspunkt!?

Det er jo nå man har sjansen til å finne en elv som til vanlig ikke er mulig å padle grunnet lav/lite vannføring. Gjerne en som det ikke er så mye fall i, men der den økte vannføringen gir muligheten til å padle lengre strekk.

 

Har dessverre ikke noen tips for øyeblikket @svingen , men om du drar på tur og finner ei passende elv eller to, så del det gjerne her på Fjellforum.

Planlegger packraft tur med ungene i Juni, og da er det gret å vite litt om alternativene.

Dessverre ser det ut til at det meste av anbefalinger for padleturer er delt i enten 

1.Flatvann med fokus på kano og kajakk

2. Klasse 3-5 stryk for rafting 

Og ikke så mye for det i mellom.  For øvelsen sin del kan man jo alltids gå opp og padle ned de roligste partiene, men hadde håpet å kunne gjøre en tur fra A-B ut av det. 

Dog har jeg funnet noen turrapporter og artikler som beskriver noen elver som ser aktuelle ut for nybegynnere som meg og ungene. Må bare komme meg på jobb igjen siden linkene er lagret på jobb pc’en 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Walle skrev:

Om forholdene er som beskriver mtp på snøsmelting, så kunne han vel ikke ha funnet ett bedre tidspunkt!?

Det er jo nå man har sjansen til å finne en elv som til vanlig ikke er mulig å padle grunnet lav/lite vannføring. Gjerne en som det ikke er så mye fall i, men der den økte vannføringen gir muligheten til å padle lengre strekk.

Jo, forsåvidt godt poeng, jeg tenkte det fort ble for kraftig strøm og ikke lett farbart, eller fortsatt for mye is/snø, men er vel kanskje fullt mulig å komme seg fram (mao - glem mitt lite konstruktive svar - håper du finner et sted og god tur! :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Et spørsmål i forlengelsen av denne tråden; er det noen som har forsøkt packraft på noen av elvene i Nordmarka? Feks Bjørnsjøelva mot Skjersjøen eller Katnosaelva (jeg kjenner løkene, dem har jeg padla med kano)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet nå med snøsmelting og jordsvinn er hvis blir ille nok kan bli så brunt vann i små elver vanskelig sjå steiner og eventuelt røtter/stokker som sett seg og stikk opp mye brask i vårløsninga  . God varme i fjellet nå så høg snøsmelting mye vatn både i Gudbrandsdalen og til dels i Valdres ser ut til del små jordras hvis ser her https://www.avisa-valdres.no/varmelding/valdres/var/okende-flom-og-skredfare/s/5-54-212950 https://www.avisa-valdres.no/nyheter/

Men hvis er heldig så ikke blir så mye regn torsdag og elver ikke går opp så mye mer så er det mye fine elver i Valdres burde være for teste alt fra rolig til litt mer stryk. 

http://www.vangivaldres.no/aktivitetar/sumaraktivitetar/padling/

https://www.ivaldres.no/elvekajakk-valdres/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Walle kjenner meg veldig godt igjen i beskrivelsen om att enten så er det ned bratt stup osv ellers så er det flate vann. 

@KimH takk får bra linker, pakka til tur i dag og det blir nok bare finne et lite vann og prøve og padle litt. Fint hvis man oppdatere den tråden her hvis man finner noen fine steder :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første padleturen unnagjort. Starta ved elkjøp i nittedal og padla til Li,helt perfekt får nybegynner. Padla sammen med junior på 5. Var mye dyreliv og en lite stryk som junior var helt i hundre på og ville flere ganger. Anbefaler og prøve hvis man har packraft/kano. (Hvis man leser det her om flere år så var det flom varslere flere steder i norge pga smelting og nittedals elva var flere meter høyere enn vanlig vil jeg tro) 

20180511_175916.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.