Gå til innhold
  • Bli medlem

Riktig sko til fjelltur


Skralex

Anbefalte innlegg

Hei.

I sommer skal jeg gå en ca. 90-95 km fjelltur i ulendt terreng i Øst-Finnmark. Vi skal ikke bestige høye fjel, men terrenget er variert og det er en del stigninger. Turen er planlagt å ta 5-6 dager og jeg skal bære utstyr og mat selv, så det blir ikke en lett sekk.

Spørsmålet er hva slags skotøy som anbefales på en slik tur? Jeg har et par Alfa jegerstøvler som ikke er gått inn, men det tidligere paret jeg hadde av denne skoen føltes tunge på beina når jeg gikk i på tur over flere dager. Finnes det andre fjellsko eller fjellstøvler som anbefales til den type tur jeg skal gå? Gjerne lettere alternativer med lavere skaft enn det Alfa jegerstøvel har, eller er det best med høyt skaft?

Takk for hjelpen :)

Endret av Skralex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med sekk i ulendt terreng og utenfor stier foretrekker jeg forholdsvis kraftige, halvhøye fjellsko av typen Alfa Walk King eller Viking Vetti. De er vridningsstabile og passe stive. Og nei, de er ikke av de letteste fjellskoene, men det er viktigere å føle seg trygg og stødig. Jeg ser ikke behov for støvler med høyt skaft, men andre liker det godt. Jeg bruker korte gamasjer som beskyttelse mot vått gress og kratt, og de forebygger også slitasje nederst på buksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke Alfa Vidda, disse er utrolig vond på hælen (kun når jeg går motbakker) på min fot. Ga meg kraftig betennelse i begge akillessenene første og siste gang jeg brukte de på en lignende tur, nå får de duge som andrevalg på posteringsjakt. Tror ikke det er nødvendig med høyt skaft, med mindre skoene passer deg mye bedre enn alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Epletre said:

Vil det kunne hjelpe å bruke to sokker i skoa?

Ja, en tynn innersokk (kalles "liner" på newnorsk) kan hjelpe mot gnagsår. Et gammelt triks er å klippe av en sånn supertynn damestrømpe og bruke den innerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Epletre skrev:

Vil det kunne hjelpe å bruke to sokker i skoa?

 

1 minutt siden, Bjørn J skrev:

Ja, en tynn innersokk (kalles "liner" på newnorsk) kan hjelpe mot gnagsår. Et gammelt triks er å klippe av en sånn supertynn damestrømpe og bruke den innerst.

Mot betennelse i akillessene har det trolig liten virkning dog....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker Alfa Berg på slike turer. Foretrekker støvler som støtter når jeg går med tung sekk. Litt høyde er også greit i forhold til våte områder. Veldig fornøyd med de støvlene, føltes inngått fra første steg. Alfa har en ny syntet modell som er noe lettere men den har jeg ikke testet. Har noen lette støvler fra Salomon som er mindre vridningstive og har tynnere såle og 150gr lettere pr støvel. Men de hadde aldri beina overlevd en slik tur i. Gikk 13km tur med de i marka i går og var ganske sår og mør i beina. Med Alfa støvlene har jeg aldri trengt en bit teip eller slikt noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2018 den 19.18, Bjørn J skrev:

Med sekk i ulendt terreng og utenfor stier foretrekker jeg forholdsvis kraftige, halvhøye fjellsko av typen Alfa Walk King eller Viking Vetti. De er vridningsstabile og passe stive. Og nei, de er ikke av de letteste fjellskoene, men det er viktigere å føle seg trygg og stødig. Jeg ser ikke behov for støvler med høyt skaft, men andre liker det godt. Jeg bruker korte gamasjer som beskyttelse mot vått gress og kratt, og de forebygger også slitasje nederst på buksa.

Hei og takk for svar. Hvordan vil du si alfa walk king er på størrelse? Stor eller liten? Jeg bruker 45 i alfa jergerstøvel og får fint plass til ullsokker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Skralex said:

Hei og takk for svar. Hvordan vil du si alfa walk king er på størrelse? Stor eller liten? Jeg bruker 45 i alfa jergerstøvel og får fint plass til ullsokker der.

Alfa har tradisjonelt vært normale i størrelsen,  med såkalt skandinavisk lest. Altså litt bredere fot enn sko fra sør i Europa. Mine Walk King er i 43, og det er den størreslen jeg vanligvis bruker. Men jeg har Salomon-sko som jeg måtte opp i 44 1/2, og et par La Sportiva som er ca 44, og aller verst et par Asics joggesko som er 44 2/3. Så skostørresler varierer voldsomt.
Hvis du bruker 45 i Alfa Jeger vil ganske sikkert Walk King i samme størrelse være passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.