Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til middel som gjør underlag mindre glatt


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Tenkte å få fikset thermarest underlaget mitt slik at det ikke blir så fryktelig glatt. Mener flere har nevnt noen typer silikonprodukter som kan smøres på eller legges på som striper under/over.
Noen som har et konkret produkt tips som kan handles på biltema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AquaSure = Stormsure

 

 

Minst 1 av de bør de vel ha.

 

 

Jeg har brukt enden av en fyrstikk og prikket dette utover glatte underlag.

 

Jeg har uansett dette limet i tursakene da det brukes til å fikse badebukse, fluesnøret osv. Det finnes sikkert andre ok produkter også, men jeg har brukt dette fordi jeg har det og slipper handlet ett til. 

 

Husk produktdatablad...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man blander silikon og white spirit til det får en konsistens omtrent som varm honning så har man hjemmelaget "seam sealer". Dette kan også fint brukes som sklisikring på liggeunderlag eller teltbunn. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Freebird said:

Hvis man blander silikon og white spirit til det får en konsistens omtrent som varm honning så har man hjemmelaget "seam sealer". Dette kan også fint brukes som sklisikring på liggeunderlag eller teltbunn. :)

Finnes jo hundre typer silikon.... Om det fantes en grei ferdig tube så velger jeg helst det men takk for tipset :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne: http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Silikon/Silikon-transparent-2000028562/

Sammen med white spirit fra garasjen brukte jeg dette til å sømtette(?) mitt Tarptent Scarp 2. :)

Edit: Kom forøvrig på at de fleste reparasjonssett til telt også inneholder sømtetting(?) kanskje du har et sånt liggende? Hvis ikke får man vel kjøpt det på de fleste sportsbutikker. F.eks XXL: https://www.xxl.no/coghlan-s-nylon-tent-repair-kit-reparasjonssett-telt/p/1033262_1_style

Endret av Freebird
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så midler for sømtetting vil også fungere å smøre på underlaget? Bekymringen min er at det ikke fester seg skikkelig. Men da blir det å handle en slik tube på biltema og prøve seg litt frem. Spørsmålet er om det bør smøres på når underlaget er blåst helt opp, halvtomt eller tomt ? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å smøre det på bunnduken i teltet i stedet for? Jeg har gått over til å bruke et skumunderlag på 80 gram i stedet for, men jeg har fortsatt noen striper seam grip i bunnduken på enmannsteltet mitt. Funker strålende. Lite problemer med skitt som fester seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Thomas E said:

Har du vurdert å smøre det på bunnduken i teltet i stedet for? Jeg har gått over til å bruke et skumunderlag på 80 gram i stedet for, men jeg har fortsatt noen striper seam grip i bunnduken på enmannsteltet mitt. Funker strålende. Lite problemer med skitt som fester seg.

Ja har også vurdert dette. Men underlaget brukes til mye annet en bare et telt slik at det er mer fornuftig og behandle selve underlaget. På den måten så er sklisikringen på plass uansett :) Kommer til å legge silikon både på over og underside.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Så midler for sømtetting vil også fungere å smøre på underlaget? Bekymringen min er at det ikke fester seg skikkelig. Men da blir det å handle en slik tube på biltema og prøve seg litt frem. Spørsmålet er om det bør smøres på når underlaget er blåst helt opp, halvtomt eller tomt ? :) 

Jeg har ikke testet dette selv da jeg ikke helt så behovet når jeg holdt på med sømtetting av teltet. Nå er ikke sømmene klissete å ta på nå når de har fått tørke ferdig, så jeg vil tro dette skal fungere helt strålende på underlaget også. Tarptent anbefaler å legge å noen striper med samme blanding på bunnduken. Når det er sagt så kan det jo være en ide å prøve seg frem på et tøystykke du har liggende først for å få et inntrykk av hvordan dette vil oppføre seg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Freebird skrev:

Tarptent anbefaler å legge å noen striper med samme blanding på bunnduken. :)

Jeg behandlet underlaget fordi jeg ikke ønsker noe som gjør det vanskeligere å feie ut hår og bøss av teltet...

 

Og så var det enklere å behandle underlaget enn 5-6-7 teltbunner... 😉   

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Espen Ørud skrev:

Jeg behandlet underlaget fordi jeg ikke ønsker noe som gjør det vanskeligere å feie ut hår og bøss av teltet...

 

Og så var det enklere å behandle underlaget enn 5-6-7 teltbunner... 😉   

Selvsagt! Det blir helt klart en smakssak om man velger å behandle gulvet eller underlaget. Jeg hadde nok trolig gått for underlaget selv. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lagde sømtetter fant jeg en tube baderomssilikon i kjelleren og white spirit i garasjen. Jeg blanda det 50 / 50, altså en like mye silikon som white sprit og fikk da en ganske kremet silikonmasse. ( piskes godt sammen ) Lukk boksen vist du ikke skal bruke det straks.

Var lettest å påføre sømmene med en tilklippet bit av en svamp. 

Til å tette mindre hull i telt duken, type gnist fra bålet, bruker jeg samme type silikon (ublandet) og smører med fingeren på duken innenfra og det samme utenfra. Sørg for at silikonen har kontakt gjennom hullet. Dette er lettest når teltet er slått opp. La det hele herde ferdig og da kan teltet pakkes uten at kleber. 

Er klar over at dette siste ikke var en del av spørsmålet, men tok sjangsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et produkt som er beregnet til å ha på sokkene til ungene, som skal hindre å skli på gulvet. Det fås kjøpt på garnforetninger. Jeg har brukt dette på mitt underlag, og det funker veldig bra

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Freebird skrev:

Jeg har ikke testet dette selv da jeg ikke helt så behovet når jeg holdt på med sømtetting av teltet. Nå er ikke sømmene klissete å ta på nå når de har fått tørke ferdig, så jeg vil tro dette skal fungere helt strålende på underlaget også. Tarptent anbefaler å legge å noen striper med samme blanding på bunnduken. Når det er sagt så kan det jo være en ide å prøve seg frem på et tøystykke du har liggende først for å få et inntrykk av hvordan dette vil oppføre seg. :)

Tarptent gjorde det på mitt stratospire da jeg kjøpte det. Kan ikke si at det gjorde noen under og det varte uansett ikke lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Snutemor skrev:

Erfaring fra anonyme blondiner tilsier ihvertfall at man absolutt IKKE skal kjøpe silikonspray for å forhindre liggeunderlaget i å skli. Helt feil silikontype, viser det seg. Superseriøs forskning sier også at man absolutt IKKE skal prøve å påføre nevnte silikon innendørs... På den annen side, det er rart hvordan en sånn spray legger seg på alle overflater, inkludert gulv, og dermed sikrer betraktelig bedre trafikkflyt i hjemmet. Det KAN være at resten av husets beboere likevel ikke setter like stor pris på parkettens forbedrete glid, der de går i spagaten for 372 gang. Noen er rett og slett utakknemlige. Jeg sier ikke at noen ville være så dumme at de prøver på dette, jeg sier bare at i husstanden min har enkelte blondiner et stående forbud mot å oppsøke Biltema, uten å ha med seg en voksen 😇😱😝

Denne blondinen kjøpte nevnte silikonspray for to dager siden, men med hensikt å påføre den på glidelåser på telt og sånt. Innkjøpet var inspirert av innlegg på dette forumet.
Blondinen syntes kjemiavdelingen på Biltema var 'interessant'.

Endret av Shun
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Espen Ørud skrev:

Der fikk OCDen min 

Jeg har CDO, samme som OCD, bare at det er veldig viktig at bokstavene kommer alfabetisk!

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Da er det kjøpt middel på Biltema og prikket inn på underlag

Mange gram ekstra ble det?

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.