Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Klymit underlag for hengekøyer


Anbefalte innlegg

Annonse

Har 2 netter med lignende hjemmesnekra løsning for å unngå kalde skuldre. Problemet jeg merket var at det ble vanskelig å ligge asymmetrisk i selve køya når jeg brukte denne løsningen. Ideelt sett skal man jo ligge fra venstre mot høyre eller motsatt for å få en rettere liggestilling og ikke ligge i bananform. Men underlaget hadde en tendens til å skli ned i midten og ødelegge det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, ja om dette tvinger en helt rett liggestilling så blir det fort litt vanskeligere og få en god liggestilling. Men lettpakkerhjertet mitt leter etter isolasjon som ikke veier for mye og tar mye volum. Underquiltene jeg har sett veier ofte endel og tar litt volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Stemmer, ja om dette tvinger en helt rett liggestilling så blir det fort litt vanskeligere og få en god liggestilling. Men lettpakkerhjertet mitt leter etter isolasjon som ikke veier for mye og tar mye volum. Underquiltene jeg har sett veier ofte endel og tar litt volum.

Hva slags underdyner har du sett på? Underdyna jeg bruker på vår, sommer og høst, med temperaturgrense på -7, veier 650g og tar liten plass. Den er også, i motsetning til et liggeunderlag, myk og lettere å få plass til i sekken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Humbug said:

Hva slags underdyner har du sett på? Underdyna jeg bruker på vår, sommer og høst, med temperaturgrense på -7, veier 650g og tar liten plass. Den er også, i motsetning til et liggeunderlag, myk og lettere å få plass til i sekken. 

Skal ikke påstå jeg har lett supergrundig men er ikke allverdens utvalg om man skal bruke norske nettbutikker. Fint om du kunne gitt detaljer på den quilten du har. 650g høres jo veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Skal ikke påstå jeg har lett supergrundig men er ikke allverdens utvalg om man skal bruke norske nettbutikker. Fint om du kunne gitt detaljer på den quilten du har. 650g høres jo veldig bra ut.

Såvidt jeg vet er det ingen norske butikker som fører bra hengekøyeutstyr. Heldigvis er det ganske smertefritt å bestille fra utlandet. 

http://www.hammockgear.com/incubator-20/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Men lettpakkerhjertet mitt leter etter isolasjon som ikke veier for mye og tar mye volum. Underquiltene jeg har sett veier ofte endel og tar litt volum.

Jeg skjønner du stort sett har sett i norske butikker. Da skjønner jeg utvalget blir snevert. Jeg bruker en kort versjon av EE Revolt som veier 430 gram med ekstra vanntett stoff mot undersiden. Veier vel ikke mer enn 500 gram i vanlig lengde eller 550 i lang lengde. Er veldig fornøyd med kvalitet og varme så langt (den er ny for sesongen så jeg har begrenset erfaring) :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte dette underlaget på no black friday-tilbud eller lignende i vinter. Har ikke prøvd det enda, men det skal visstnok fungere asymetrisk i stor nok køye som ikke henger for stramt. Blir muligens å teste til helga og kan evt. komme med tilbakemelding hvis interessant. Har for øvrig hennessy køye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, kajakkpadler1 said:

Jeg kjøpte dette underlaget på no black friday-tilbud eller lignende i vinter. Har ikke prøvd det enda, men det skal visstnok fungere asymetrisk i stor nok køye som ikke henger for stramt. Blir muligens å teste til helga og kan evt. komme med tilbakemelding hvis interessant. Har for øvrig hennessy køye. 

Kjempefint om du legger ut en egen tråd på dette ja 👍🏼😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette underlaget virker jo interessant hvis det fungerer i praksis. Speider-sport fører også et par  underdyner fra Eno som det hadde vært interessant å høre erfaringer med. Men begge koster jo fort nesten like mye som underdyner fra USA. 

https://www.speidersport.no/produkt/eno-hammock-vulcan-underquilt/

Hva utgjør forresten den store prisforskjellen på Econ-quiltene og de vanlige quiltene til Hammock-gear? Dunkvalitet? 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd liggeunderlaget. Først bør jeg vel si at min hengekøyebakgrunn er 4 netter i min hennessy safari deluxe asym zip, der jeg av forskjellige grunner har sovet ganske dårlig. En av grunnene har vært liggeunderlaget. Jeg har prøvd bamseunderlag, bamse med tilleggsisolasjon "på tvers" (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Presenning/Sno--og-solbeskyttelse-2000031876/), gammelt thermArest og gammelt thermArest med pålimt antiskli. Ikke noe har vært særlig vellykket, blant annet fordi ting har forflyttet seg i løpet av natten. Etter en natt med klymit insulated hammock har jeg følgende erfaring: I min køye kunne jeg ligge noe asymmetrisk. Underlaget lå stille hele natten, og samme hvordan jeg snudde på meg så ungikk jeg "cold-spots" pga. vingene på underlaget. Det har silikonbelegg to steder både på over- og undersiden som gjør at det ligger stille (og drar til seg bøss og dun fra en dunlekkende ajungilak-pose:-?). Jeg sov mye bedre enn jeg har gjort i de 4 tidligere forsøkene. Må nok prøve noen netter til før jeg kan si om det KUN er pga underlaget, men at det hadde mye og si er jeg ikke i tvil om. Har ikke prøvd quilt så jeg har ikke noe å sammenligne med der. (Været var overskyet, vindstille og ned mot 5 grader, gjetter jeg. Merket ikke noe kuldegjennomslag).

DSC_1248.JPG

DSC_1249.JPG

DSC_1257.JPG

DSC_1251.JPG

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.