Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen alternativ til Ticket to the moon's hengekøye + myggnetting?


Epletre

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skaffe en hengekøye (dobbel), men vil ha myggnetting. Det er ikke viktig med duk over for det kan jeg ordne selv.

Så, Ticket to the moon's hengekøye + myggnetting skal se slik ut (er kanskje en mindre person i køya der på bildet):

 

tick.JPG

Jeg tenkte først å muligens kjøpe en 'dobbel' hengekøye sånn for meg selv alene for å ligge alle veier, men er usikker på hvor god/liten plass man har med en vanlig hengekøye. Mener å ha skjønt at man skal kunne liggee diagonalt for å unngå banan posisjonen når man skal sove.

Forresten, jeg tror jeg har lest at sortfarget myggnetting vil være å foretrekke hvis man ønsker å se igjennom nettingen, så her er altså nettingen hvitfarget.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne køya under ser ut til å ha fått positive tilbakemeldinger tydeligvis: En mer dyr køye, men med netting og duk inkludert. Tror denne ("safari") skal være større enn denne andre som likner, men som kalles "explorer".

https://www.fjellsport.no/hennessy-hammock-safari-deluxe-asym-zip.html#tab-button-reviews

Hm, tror det er slik at denne køya er "asymmertrisk" hva betyr dette? Noen som vet?

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett mer i retning "ordentlige" hengekøyer hvis du tenker å overnatte i dem. Se i retning Dream Hammock, Hammock Gear, Warbonnet, Dutchware Gear eller Hennesy Hammock. Min erfaring er at flere får dårlige opplevelse i sin første hengekøye da de prøver en billig TTTM-type køye og ender opp med å plundre med underlag som ikke vil holde seg på plass, ukomfortabel liggestilling og frozen butt syndrome.

Til slike hengekøyer er det for øvrig underquilt som er det beste for å holde deg varm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig i overstående med mer "ordentlige" hengekøyer men hvis det er TTTM (el. lignende) du går for: Du får kjøpt svart myggnetting til TTTM hengekøyer, ellers er kanskje magasinet sin hengekøye med myggnett et alternativ: https://www.magasinet.no/friluftsliv/telt-og-lavvo/hengekoye/dovrefjell-sweet-dreams-hengekoye-standard-med-myggnett (kan også kjøpe dobbelt hengekøye og myggnett løst) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne fra Dutchware og de har også en bredere versjon. Har ikke testet den nok, eller andre hengekøyer, til å dele erfaringer, men den har mange gode løsninger. Myggnettingen settes på vha glidelåser og henger over ridgelinen slik at du ikke får den i fjeset, og når du bestiller har du mange valgmuligheter til stoff, dobbel/enkel, tilbehør, oppheng osv. Ja, den er dyrere enn TTTM, men syntes det er verdt det og kundeservicen har vært veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte det som ser ut til å være to små bøyde stenger for myggnettingen på Dovrefjell sin hengekøye. Edit: Hm, men denne artige nettingen er visst "låst" til denne mindre versjonen ser jeg nå. Den løse myggnettingen ser litt annerledes ut. Hm, det er kanskje meninga at man skal ligge som en banan in denne med denne artige myggnettingen, da får jeg se an det andre modellen.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Epletre skrev:

Duthcware sin nettside har to varianter for myggnettingen tydeligvis: symmetrisk og assymmetrisk. Lurer på hva dette betyr. 

Hvis myggnettingen er assymetrisk må du på forhånd bestemme om du skal ligge med hodet på høyre eller venstre side og så sette den riktig på. Med en symmetrisk myggnetting så slipper du å tenke på retningen (men den veier bitte litt mer). Begge typer passer til Chameleon-hengekøyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Epletre said:

Duthcware sin nettside har to varianter for myggnettingen tydeligvis: symmetrisk og assymmetrisk. Lurer på hva dette betyr. 

Alle hengekøyer er enten symmetriske eller asymmetriske. Den du linker til i post nr 2 heter asym og er dermed asymmetrisk. Det handler om liggeretningen. En asymmetrisk køye vil si at du ligger f.eks fra venstre til høyre, men ikke motsatt. Anbefaler deg å lese deg litt opp før du kjøper, så slipper du å kjøpe deg noe du ikke er fornøyd med. En ypperlig bok er The Ultimate Hang, da lærer du alt du trenger å vite for å campe i hengekøye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kan man godt ligge diagonalt i en symmetrisk hengekøye? Eller er det slik at en asymmetrisk versjon er tilpasse for å ligge diagonalt? Ser at det for Dutch's sin hengekøye at det er myggnettingen som har asymmetrisk alternativ ved bestilling. Så, kanskje myggnettingen er mer skjør, enn selve hengekøya?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En asymmetrisk køye vil si at du ligger f.eks fra venstre til høyre, men ikke motsatt."

Jeg har vanskelig med å visualisere dette, kan du si litt mer om akkurat dette?

33 minutes ago, Thomas E said:

Alle hengekøyer er enten symmetriske eller asymmetriske. Den du linker til i post nr 2 heter asym og er dermed asymmetrisk. Det handler om liggeretningen. En asymmetrisk køye vil si at du ligger f.eks fra venstre til høyre, men ikke motsatt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Epletre said:

Heh, ok jeg tror jeg skjønner hvordan ting fungerer, men en salig røre synes jeg:

Ja, som sagt, det anbefales VIRKELIG å lese den boka. Telt er relativt rett frem. Hva gjelder hengekøye er det mer ferdigheter/kunnskap som må til for å lykkes. Utforming av hengekøye, hvordan henge den opp, hvordan holde seg varm, hvordan ligge i den, hvordan komme seg inn/ut av den, diverse knuter/opphengingssystemer osv. Kan fort brenne både lommebok og miljøet ved å handle feil første gangen. Fordelen med den boka er at den samler alt på ett sted. Internett er gratis, men mye mer tidkrevende å komme gjennom alt du trenger å vite for å gjøre gode valg og nyte naturen i en køye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd for at jeg heh ikke har tid til å vente på at evt. bok dukker opp, selv ikke fra Amazon. :) Skal ut på tur igjen snart.

Sitter her og lurer bare på om jeg like godt kan ha en vanlig hengekøye, eller en som er vid. Er selv 183 cm lang og veier ca 88 kg.

Her er en fyr som mener at man like godt kan ha en smal en. I begynnelsen av videoen så ligger han visst i en hengekøye som er bred.

 

Dutchware's sin brede hengekøye skal være: 170 cm bred (67") og 3.35m lang (11ft) av hva jeg kan skjønne. Den "smale" hengekøya skal være 147 cm (58") bred, eller 55" som det også påpekes av en utvilker, noe som muligens er mer riktig.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Epletre skrev:

Er redd for at jeg heh ikke har tid til å vente på at evt. bok dukker opp, selv ikke fra Amazon. :) Skal ut på tur igjen snart.

Den finnes jo til kindle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Epletre said:

Er redd for at jeg heh ikke har tid til å vente på at evt. bok dukker opp, selv ikke fra Amazon. :) Skal ut på tur igjen snart.

Det er så klart opp til deg, men jeg vil sterkt fraråde deg dette. Boken kan fåes til Kindle og leses online, men generelt det å haste gjennom et slikt innkjøp kan du fort brenne deg på som tidligere nevnt.

47 minutes ago, Epletre said:

Her er en fyr som mener at man like godt kan ha en smal en. I begynnelsen av videoen så ligger han visst i en hengekøye som er bred.

Jeg kan nesten garantere deg at du vil finne noen som støtter en hvilkensomhelst mening hvis du bare googler lenge nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Thomas E said:

Jeg kan nesten garantere deg at du vil finne noen som støtter en hvilkensomhelst mening hvis du bare googler lenge nok.

Ja.. jeg leser i et forum at det er en fyr som skal være sånn 90kg og er 183 høy og poengterer at den vide angivelig er utvilsomt det bedre valget da han har to av dem. Leser/ser at en liten pute skal hjelpe mot å ha fjeset for nær kanten når man ligger i hengekøya. 

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at hos Dutchware så kan man ha et ekstra lag under, for å legge et liggeunderlag imellom lagene, men jeg måtte sende avgårde en epost for å høre om man skal kunne velge det letteste materialet for inner- og ytterlaget, eller om man bør velge et sterkere materiale for innerlaget i det minste. Tenkte at med to lag så kunne man kanskje komme unna med det letteste/svakeste materialvalget (90 kg maks). Hm, altså Hexon 1.0 materiale = 90 kg maks og Hexon 1.6 materiale = ca 150 kg maks, men veier mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at noen har nevnt Amok Draumr 3.0 her i tråden. Det er hengekøya jeg selv tenker å gå til innkjøp av i sommer. Litt annen løsning enn TTTM, Hennessey osv. ettersom festene er i sidene på køya, i stedet for i hode- og fotenden. Bakdelen er at den "krever" visse type underlag for å fungere optimalt, så kan bli dyrt dersom du ikke har den "rette" typen :)

Du kan lese mer om den her https://www.amokequipment.no/

Den ligger stort sett til 3499,- de fleste plasser om du skal ha tarpen inkludert, og rundt 2699,- uten tarp. 

Fant den faktisk på milrab.no til 3419,- inkludert tarp som er det billigste jeg har sett den til etter jeg fant ut at den eksisterte.

https://www.milrab.no/amok-draumr-30-komplett-hengekoye/cat-p/c1000251/p10544809

PS! jeg har ingen koblinger til Amok Equipment, syntes bare den var verdt å nevne :) Lykke til med valget av hengekøye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Mobli skrev:

Fant den faktisk på milrab.no til 3419,- inkludert tarp som er det billigste jeg har sett den til etter jeg fant ut at den eksisterte.

Hvis man kan tenke seg en i gul, ser det ut til at man kan få den for 2.624 ved å legge inn bestilling hos Fjellsport og bruke rabattkode PARTY25

Ellers har vel Epletre allerede bestilt seg hengekøye...

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har nettopp kommet fra en tur hvor jeg brukte "ticket too the moon King Size". Denne synes jeg i alle fall var utrolig behagelig å ligge i. Men jeg tviler for at det er behagelig å ligge to stk i den. Jeg hadde med datteren på 8 år, hun hadde egen hengekøye. Men det gikk fint an å sitte begge to behagelig i min, men som sagt tror jeg det hadde blitt ganske trangt skulle vi begge ligge i den sammen. Jeg kjøpte den tilhørende myggnettingen som ticket too the moon har, funka utmerket på tross av at den var hvit. 

Jeg tror mange gjør feil ved at de setter den for slakt opp, man må stramme den så "gæli hardt" at man knapt får til å sette den opp, da er det riktig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 7.5.2018 den 9.45, Epletre skrev:

Er redd for at jeg heh ikke har tid til å vente på at evt. bok dukker opp, selv ikke fra Amazon. :) Skal ut på tur igjen snart.

Ta med teltet på turen du skal på snart, eller en billig presenning som tarp om det er vanskelig å få opp telt der du skal.

Jeg er en type som er veldig glad i å lese en god bok om emnet før jeg kjøper noe, eller sette meg litt inn i valg av utstyr før jeg kjøper noe. Eks. kanoboka, (og en bok som heter Kajakk) har gitt meg gode kunnskaper FØR jeg kjøpte meg eks. kano. Hadde jeg først kjøpt, og så lest boken, ville jeg tenkt «søren, jeg skulle kjøpt den andre», mens jeg leste gjennom boken.

Men selvfølgelig, det kan hende du vil sove godt i en billig og grei hengekøye, og så lenge du gjør det spiller det vel ingen rolle hvor gode og dyre hengekøyer som finnes. Sover man, så sover man :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.