Gå til innhold
  • Bli medlem

Zpacks Duplex⛺️ - 595 gram + plugger -Beste lettvektstelt for 2 personer


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

@gramjeger Z-packs Duplex har jeg også titta litt på. Ser at andre har spurt om vind på fjellet osv. Men hva med dugg? Dette er et single-wall-telt så kondens burde jo være et problem i Norge i det minste?

Svarer i tråden her.

Men i endukstelt blir det kondens. men Duplex er laget slik at det renner ned på innsiden og gjennom messen som går rundt på begge tverrveggen. Det havner ikke inni teltet, det er også veldig luftig, så det blir nesten som en Tarp. Det er både en fordel når det er varmt, men en ulempe ved mye vind og kalde forhold- Det er et kaldt telt.

Jeg har hatt Hilleberg Rajd, og der havnet all kondsen inni, men det ble mye mere kondens også, siden det var på en måte en vindsekk du satt i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, gramjeger skrev:

Men det er alltid greit å høre med noen (vanlig dødlige?!?) som har testa det under norske forhold.

Jeg har kjøpt 3-4 ting som jeg har hatt litt vondt i magen, når jeg trykket på kjøp knappen. Duplex var en av disse, men er helt overbevist etter ganske mange døgn og forskjellig  forhold at dette blir med meg evig, og det er det ikke mange telt som har blitt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, uteturen skrev:

må prøve ut disse telta som settes opp med staver, så jeg bestilt et Lanshan 2 fra Kina, så fæ oss sjå. ;) Får hvertfall testa konseptet før en hiver seg ut på dypet med DCF

Tja,, ville ha gått for Dan teltet jeg da: Fra diskusjonstråden:

Lanshan 1 vs X-Mid The Lanshan 1 is basically a double wall version of the SMD Lunar Solo which I've already compared the X-Mid to, so many topics in that comparison are relevant here, such as how the single pole structure impacts wall slopes and living space. One key difference between the Lunar Solo and Lanshan 1 though is that the Lanshan 1 is quite a bit smaller. Here are these three tents to scale:

9Gwpa1bQTQuv9Cwa3hJM_ScreenShot20190323a

The Lanshan 1 is actually quite a small tent. The floor length is spec'd at 82.5" (versus 87" for the X-Mid) and even that doesn't really show the difference in useable length because the Lanshan has a lot more inward slope on the end walls vs the X-Mid. So it is 4.5" shorter at the ground level but likely closer to 8-10" shorter a foot off the ground where the top of your head would be. I say the X-Mid works for folks up to about 6'4, so the Lanshan 1 looks suited for folks up to about 5'8". Overall in terms of space it's really not much of a comparison. The Lanshan 1 is much shorter, has less than half the vestibule area, and is not in the same ball park for headroom because it has a single peak while the X-Mid has dual peaks spaced well apart. So you can sit up anywhere in the X-Mid, but just right at the pole in the Lanshan 1. Other advantages to the X-Mid include:

  • Two doors (vs one)
  • Two vestibules (vs one)
  • Two vents (vs one)
  • Vent is adjustable
  • Pole doesn't block door
  • Larger doorway (easier access)
  • No sag fabric
  • Better snow shedding (steeper walls)
  • High end zips (vs basic zips + flap that tends to snag)
  • Stronger fabric (20D vs 15D)
  • Full coverage fly can extend right to ground
  • Higher end materials and hardware
  • Higher quality construction (presumably)
  • Simper 4 stake pitch.

Conversely advantages to the Lanshan are hard to come by, other than it's very low price. You could argue its shape is better in the wind. Indeed it does have less wind drag since it's a tiny tent and doesn't have much headroom, but the X-Mid supports it's greater profile with dual peak guylines and a dual pole structure that spread the load. So I would argue wind performance is likely similarly good in both tents. I think it's pretty amazing that the X-Mid weighs the same (and actually less when you factor in that it needs less stakes) while being a lot more spacious and well featured (e.g. 2 doors), plus using tougher fabric (20D vs 15D , where 20D poly is stronger than 15D nylon since nylon has about a 15% strength advantage). That's really enabled by the more efficient geometry of the X-Mid. Single pole mid shapes just aren't very efficient designs because they use a lot of fabric for the volume (I wrote a posthere that explains why the X-Mid has more volume than a single pole mid despite using less fabric). Plus the Lanshan 1 uses an offset pole location that is less efficient still (see my article) and it's a six sided shape which adds even more seams and stakes. So the Lanshan ties up a lot of weight in fabric, seam and stakes for its size. Efficient design is something that few companies are thinking about it, but it's a much better way to save weight that making a tent tiny or stripping away important features. Lanshan 2 vs X-Mid The Lanshan 2 is obviously a 2 person tent, so it's quite a bit larger and heavier than the X-Mid. Actually the X-Mid has a pretty comparable amount of headroom because both tent have dual peaks. The Lanshan 2 peaks are slightly higher (47 vs 46") but also closer together (43" vs 50") so there is likely at least as much headroom in the X-Mid as the Lanshan 2. That would feel a bit tight for two in the Lanshan 2, but quite generous for 1 in the X-Mid. The Lanshan 2 is quite a small 2P tent. The floor is only 43" wide which is about as small as it gets for a 2P tent. The length is also quite short like the Lanshan 1 at only 82.6". Considering it has a lot of inward wall slope at well, it's certainly not a tent for tall people. I'm actually at a bit of a loss to explain why the Lanshan 2 is so heavy. Consider that the X-Mid 2P when it arrives will be much wider (43" vs 50"), much longer (~92" vs 82.6") and have a lot more headroom with the X-Mid layout - so it is a much larger tent - and yet it will weigh quite a bit less (roughly 36oz vs 40oz). Dual pole hexagon designs like the Lanshan 2 are more efficient than the Lanshan 1, but still only average, whereas the X-Mid is the most efficient geometry that I'm aware of, as I've explained here. So you can expect when the X-Mid 2P arrives that it will be lighter, more spacious, more fully featured and simpler to use, in addition to advantages unrelated to the geometry such as the use of non-saggy fabric, higher end materials and highware, adjustable vent designs etc.

Endret av Blaser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Blaser; hva er prisen for Dan D? Kjenner ikke til dette massdrop-systemet 😊

Men for å teste "telt med staver" vil jeg tro at dan d vil være et vesentlig dyrere alternativ enn Lanshan til rundt 1000-lappen.

Så var det dette med buy once, cry once da 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, esphojo skrev:

@Blaser; hva er prisen for Dan D? Kjenner ikke til dette massdrop-systemet 😊

Men for å teste "telt med staver" vil jeg tro at dan d vil være et vesentlig dyrere alternativ enn Lanshan til rundt 1000-lappen.

Så var det dette med buy once, cry once da 🙄

prisen er 199 USD.   Så kommer evt toll i tillegg.   Evt. frakt kommer opp når dere legger teltet i handlekurven.  

ANbefalere dere å lese i alle fall igjennom diskusjonstråden.  Den er meget bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, uteturen skrev:

Kjekt  få brukt lommeboka litt da? 😛 

Er verdensmester i å kjøpe ting to ganger for å prøve.. hehe..

Tror det er mange her, meg inkl. Var en periode med buy lots, cry lots her 😄 (helt familie som skal utrystes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har droppen åpnet på Dan D teltet:

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-dan-durston-x-mid-1p-tent

150 av de 300 er allerede kjøpt i løpet av 2 timer.

2P versjonen kommer om ca. 2 mnd og DCF senere. ref 2P:

Shipping to the UK is $5. The 2P is coming along well. The design is seemingly ready and it is out for testing with a variety of testers to ensure we haven't missing any problems or potential improvements. I expect a launch in about 2 months.

 

The 1P DCF is coming along well. We have some really nice prototypes. Definitely aiming to have it delivered in time for next summer.

Endret av Blaser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/31/2019 at 6:15 PM, Blaser said:

Jøss,  det har blitt skikkelig etterspørsel etter Massdrop Dan D.  teltet. Hele 2713 har satt seg opp på venteliste.

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-dan-durston-x-mid-1p-tent/talk#discussions

 

Interessant konstruksjon, artig at noen klarer å tenke nytt. Teorien og idéen er spennende, så får vi se hvordan teltet oppfører seg i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bjørn J skrev:

Interessant konstruksjon, artig at noen klarer å tenke nytt. Teorien og idéen er spennende, så får vi se hvordan teltet oppfører seg i praksis.

Jepp, det blir nok en egen tråd om teltet.  

De som produserer teltet, produserer også for de store, slik som MSR.   

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Memento mori skrev (På 19.3.2019 den 18.28):

Jeg har kjøpt 3-4 ting som jeg har hatt litt vondt i magen, når jeg trykket på kjøp knappen. Duplex var en av disse, men er helt overbevist etter ganske mange døgn og forskjellig  forhold at dette blir med meg evig, og det er det ikke mange telt som har blitt!

Hvordan er følelsen året etter?
Er det noe fordel å drasse med gåstaver på tur? Jeg har prøvd det, men aldri skjønt greien. Ser mange går med det så det må vel være noen fordeler.

Har som nevnt et MLD duomid, og liker det teltet godt, men når man er utstyrsnerd så ser jo alt man ikke har fristende ut... 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Blaser skrev (På 21.12.2018 den 19.05):

jepp, har bestilt dette for min del:  Massdrop x Dan Durston X-Mid 1P Tent

Hvordan er plassen i dette?

Liker tanken på noe lite og lett, til bikepacking, fisketur i marka osv solo. Men er 1,90 og XL, og har ikke lyst til å ligge mot innerduken. Finnes 2p men kunne vært fint å bruke den vektøkningen på en tarp å sitte under istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chirsbom skrev (7 timer siden):

Liker tanken på noe lite og lett, til bikepacking, fisketur i marka osv solo. Men er 1,90 og XL, og har ikke lyst til å ligge mot innerduken. Finnes 2p men kunne vært fint å bruke den vektøkningen på en tarp å sitte under istedenfor.

Det nyeste Durston XP 2 med 4 MSR Goundhog plugger + 2 andre har jeg veid til 0,69 kg. Uten plugger veid til 0,595 kg med pose. I tillegg kommer stenger / vandrestaver. Det kommende oppgraderte x-mid-pro-1 (https://durstongear.com/product/x-mid-pro-1) har jeg ikke sett vekt på, men det skal vistnok veie mindfre enn 1 lbs = 0,454 kg (men da sikkert uten plugger).

Det som er linket til tidigere i tråd (https://drop.com/buy/drop-dan-durston-x-mid-1p-tent/details#details):

Weights

Fly, including guylines: 18 oz / 510 g

Inner: 9.9 oz / 281.7 g

Fly + inner: 27.9 oz / 791.7 g

Stuff sack: 0.4 oz / 10.8 g

Stake sack: 0.2 oz / 4.6 g

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (3 timer siden):

Det nyeste Durston XP 2 med 4 MSR Goundhog plugger + 2 andre har jeg veid til 0,69 kg. Uten plugger veid til 0,595 kg med pose. I tillegg kommer stenger / vandrestaver. Det kommende oppgraderte x-mid-pro-1 (https://durstongear.com/product/x-mid-pro-1) har jeg ikke sett vekt på, men det skal vistnok veie mindfre enn 1 lbs = 0,454 kg (men da sikkert uten plugger).

Det som er linket til tidigere i tråd (https://drop.com/buy/drop-dan-durston-x-mid-1p-tent/details#details):

Weights

Fly, including guylines: 18 oz / 510 g

Inner: 9.9 oz / 281.7 g

Fly + inner: 27.9 oz / 791.7 g

Stuff sack: 0.4 oz / 10.8 g

Stake sack: 0.2 oz / 4.6 g

Pro modellene er utrolig lette, men og dertil dyre. Har ikke erfaring med slike telt så tenkte forsøke med en "ordinær" type først.

Det kommenteres endel på plassen teltene trenger, særlig hvis det er litt ujevnt, og at det kan være en utfordring.

Jeg tenker først og fremst på bruk ved bålplasser i skog, og om jeg går plass i en 1p, eller om det blir for trangt i praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1ste versjon av alle tre Durston teltene 🙃

Er over 190cm og har god plass i alle. D1 teltet er bittelitt knapt i lengden når jeg ligger på tykt underlag, men jeg synes ikke det er noe problem. Siste versjon av «standard» teltene har bedre plass i innertelt og finnes også med tettere innertelt. Jeg kommer nok til å kjøpe disse innerteltene løst når de kommer på markedet.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chirsbom skrev (På 26.12.2022 den 20.32):

Hvordan er plassen i dette?

Liker tanken på noe lite og lett, til bikepacking, fisketur i marka osv solo. Men er 1,90 og XL, og har ikke lyst til å ligge mot innerduken. Finnes 2p men kunne vært fint å bruke den vektøkningen på en tarp å sitte under istedenfor.

Se kommentaren til Grundel. Den er beskrivende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrundeL skrev (På 28.12.2022 den 18.49):

Har 1ste versjon av alle tre Durston teltene 🙃

Er over 190cm og har god plass i alle. D1 teltet er bittelitt knapt i lengden når jeg ligger på tykt underlag, men jeg synes ikke det er noe problem. Siste versjon av «standard» teltene har bedre plass i innertelt og finnes også med tettere innertelt. Jeg kommer nok til å kjøpe disse innerteltene løst når de kommer på markedet.

Høres dyrt ut😉

Jeg er tilsvarende i lengde og ikke så bekymret for den veien. Er mest bredden og det å kle om seg og likende når man ikke ligger flatt ut.

Men går for et 1p med mesh, kan alltids selge det hvis bomkjøp 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.