Gå til innhold
  • Bli medlem

Zpacks Duplex⛺️ - 595 gram + plugger -Beste lettvektstelt for 2 personer


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg skal med glede lufte mitt Lunar Solo dersom @Memento mori arrangerer teltfestival på Østlandet. 

Egen teltdrøm startet med sikling på MLD cricket tarp/duomid osv og gjerne med spesialsydd innertelt. Deg skulle jeg gjerne fiklet på bare "for å ha gjort det".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Odd-Arne skrev:

muligens ikkje så slitesterkt

Normalt ca 200 døgn og opptil 450 døgn, vet du hvor mange døgn du bruker et lite og lett telt i året regner du det fort ut. 

 

2 minutter siden, ost skrev:

Deg skulle jeg gjerne fiklet på bare "for å ha gjort det".

Hmm..... ble litt skeptisk nå 😂

  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tykkelse er det på duken/cuben på ditt Duplex telt @Memento mori ?
Gjort deg noen tanker om hvor slitesterkt det er etter bruk? Feks når man på pitche teltet på steinete/fjell underlag? 

Noen som har erfaring med slitestyrken til de forskjellige tykkelsene zpacks tilbyr?

Edit:
Tenker både på bunnduken og ytterduken på teltet.

Har en sekk i cuben og fikk meg en overraskelse etter at jeg var uforsiktig og la en plasttallerken nederst i sekken. Etter en dagsmarsj, der vi hadde noen stopp underveis hvor sekken ble tatt av og satt på bakken, var det kjedelig å se at kanten under tallerkene (stikker noen mm ut fra bunnen og er helt avrundet) hadde laget såpass mye slitasje at det var en 15-20 cm stor "slitasjesirkel" i bunnen av sekken, der det enkelte plasser var hull også...
Sekken ble sendt til fabrikant og bunnen ble byttet med ett stoff som tåler større mekanisk påkjenning.

 

 

Endret av Walle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Walle skrev:

Hvilken tykkelse er det på duken/cuben på ditt Duplex telt @Memento mori ?

Camo kommer bare i .67 oz/sq så det er det jeg har. 

3 minutter siden, Walle skrev:

Gjort deg noen tanker om hvor slitesterkt det er etter bruk? 

Har ingen tegn til slitasje på duken enda, men litt ujevn mesh et par steder etter at den ble liggende i mye granbar. Men ikke noe som har noe å si for funksjonen, eller at knott kommer inn, bare estetisk. Litt usikker på antall døgn det har vært i bruk, men mellom 35 og 50 døgn tipper jeg. 

Når det gjelder Cuben har jeg et trekk i ultratynn Cuben til en kjele som har blir slitt hull på i kanten der hvor kjelen slutter. Utrolig mange døgn i bruk, inkl i mc toppbilde på grustur/vaskebrett. 

Hvilke kvalitet det er vet jeg ikke, litt vanskelig å få veid det også, da vekta ikke slår ut på 1-3 grams vekter. Mulig det er .32 som er 10,5 gram/kvm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ett "DYNEEMA STUFF SACK KIT" for 4 år siden (15$ billigere på den tiden..)  og om de ikke har forandret tykkelse på stoffet de leverte da jeg kjøpte, så er det 0,8 oz i de pakkposene jeg har.  Pakkposene har tålt alt av juling jeg har påført de, og jeg er en av de som ikke liker å måtte være ultraforsiktig med utstyret, så jeg er forsåvidt imponert av holdbarheten.

Spørsmålet om holdbarhet grunner i at jeg vurderer kjøp av cuben telt, men sitter litt på gjerdet siden det er snakk om endel penger, og at primært tiltenkt bruk er på turer der en eller to av ungene er med er med.  Når de driver å vaser i og rundt teltet, så har jeg så langt erfart at det er greit å ha noe som tåler en støyt :D
   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg brukte Zpacks Duplex, Zpacks Arc Blast og flere cuben-bagger 70 dager på Appalachian Trail i vår/sommer. Teltet og bunnduken spesielt har få "skrammer". Så lite at det ikke er noe å snakke om. Sekken har fått litt juling, noe som forsåvidt er naturlig etter å ha hatt den på ryggen og kasta den rundt i skauen såpass. Men ingen hull eller lignende. I tillegg har Zpacks gode lappe-verktøy så det fikser seg selv. Jeg angrer ikke på kjøpet mitt og har ingenting å utsette på produktene. Og jeg var ikke superforsiktig med de heller

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2018 den 23.32, Memento mori skrev:

Jeg kan ha min egen Teltfestival, med Zpacks tarp, Duplex, Nemo og Nigor!

IMG_4992.JPG

IMG_5365.JPG

IMG_3529.JPG

Med fare for ein avsporing frå tema men innanfor zpacks sine produkt, kor nøgd er du med tarpen til zpacks? Er den lang nok til å lage eit diamant oppsett, dvs ned til bakken på tre sider, er den lang nok til at du kan ha eit underlag utan at soveposen tek oppi duken då?

Vurderar eit veldig lett oppsett med tarp til finver og denne tarpen er til vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, josteink skrev:

kor nøgd er du med tarpen til zpacks

Jeg er fornøyd med den, men den jeg har er 2.1x2.7 meter. Passer best til et flatt oppsett, eller A frame. Har ikke prøvd diamantoppsett på den, men med min lengde 194 cm blir den for kort vil jeg tro, uten at jeg har prøvd. Ville nok gått for varianten som er større om det er oppsettet du ønsker. Det bør være 40 cm høyde for å ha litt å gå på, og da spiser du fort opp 80 cm før du har det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Da har Outdoorgearlab kommet med en review på Tarptent StratoSpire Li teltet.

Det scorer veldig høyt på "liveability" på grunn av sine store vestibyler og har blant annet høyere rating på "weather resistance" enn Duplex. 

Det som trigger min interesse mest med dette teltet, er at innerteltet kan klipses av, samt at man enten kan velge netting eller solid innertelt. (eller om man sjiter penger så kan man kjøpe begge). Dette gir litt mere fleksibilitet sammenlignet med ett enduks telt, samt at jeg anser det som mere brukervennlig for en større del av året i Norge om man har tett innertelt, sammenlignet med Duplex teltet som bare har mesh. 

Det sagt, så angrer jeg på at jeg ikke fikk fingeren ut og bestemte meg for kjøp litt tidligere i høst da det lå ett Duplex 3 ute til salgs på finn.no. Da jeg endelig kontaktet selger, var det akkurat solt.. :(   Jeg har egentlig lettvektstelt som jeg kan bruke på soloturer  eller med en turkompis der jeg skal presse ned vekta "maks", et MLD Duomid i SiNylon, men kunne tenkt meg ett lettere alternativ for 3-4 personer når jeg drar med barna på tur. Med litt tett soving har vi sovet opptil 4 i 3 manns telt uten at det var direkte trangt eller ble ukomfortabelt. (1 voksen og 3 barn)

 

Ta en titt:
https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/ultralight-tent/tarptent-stratospire-li?fbclid=IwAR00MKu51FUT2NMvgIvXvgM4-n2l1owmiaf_82Ot3Y8xuudaquD8zCSQ_Y0

 

image.thumb.png.e7cb4bcb34d0b4c01afbf5b0170487c5.png

 

 

På oppfordring legger jeg til en snipp av den fine sammenligning som nettstedet har, der de sammenligner StratoSpire opp mot andre lignende telt, deriblant Duplex som scorer poenget høyere en StratoSpire. Verdt å merke seg at dette er med Flex option som Zpack tilbyr, som faktisk gjør Duplex alternativet tyngre enn StratoSpire.
ZPacks Duplex Flex           - 851 gram
Tarptent StratoSpire Li      - 794 gram 

 

image.thumb.png.68b7599025d284787f52672c9eeb9416.png

Endret av Walle
La til bilde
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er fortsatt i tenkeboksen iht. nytt/nye telt. Har brukt camping budsjettet på andre camping relaterte ting.

Synest Zpacks sine produkt ser meir og meir interessante ut, men ser stadig vekk nye ting. 

Fant ut om Nordisk Lofoten i går og lurer på om det, av til kombinert med en liten duk kan funke og også vere meir fleksibelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Odd-Arne skrev:

Er fortsatt i tenkeboksen iht. nytt/nye telt. Har brukt camping budsjettet på andre camping relaterte ting.

Synest Zpacks sine produkt ser meir og meir interessante ut, men ser stadig vekk nye ting. 

Fant ut om Nordisk Lofoten i går og lurer på om det, av til kombinert med en liten duk kan funke og også vere meir fleksibelt.

Ville ha sterkt vurdert dette da;

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-dan-durston-x-mid-1p-tent#specs

Les "discussons" så ser du at dette virker bra ift. pris/vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.